Hej,

Lejde ett företag som bytte vår fasadpanel i somras. Nu har jag fått besked att vi fått avslag på ROT. Det verkar vara företagets fel som ej skickat in korrekt underlag - kan de ändå kräva oss på kostnaden när det är deras fel? Hjälp!!

så här står det i beslutet:

Du har inte beviljats preliminär skattereduktion.
Nedanstående utförare har begärt utbetalning för husarbete med dig angiven som
köpare. Skatteverket har i förfrågan begärt in kompletterande uppgifter från
utföraren.
Er utförare har svarat genom att skicka in faktura, betalningsunderlag samt
arbetsbeskrivning. Av inskickade underlag har det framkommit att materialinköp
gjorts av utföraren. Skatteverket har genom förfrågan ombett utföraren skicka
in materialunderlag oavsett om det varit utföraren eller köparen som gjort
inköpen. Din utförare har inte kunnat styrka materialinköp eller övriga
kostnader (resor/transport och utrustning).
Skatteverket beslutar därför att inte godkänna utföraren begäran om
utbetalning.

Det torde ju bli entreprenörens problem, hen har väl redan dragit av summan på fakturan till dig? Dvs du har betalat vad du ska- oavsett. Entreprenör kommer sannolikt begära summan av dig som SKV nekat att betala, är väl bara att skita i tänker jag?

Pga skatteverkets avslag pga byggfirmans fel bör TS kontakta firman och påtala att dokumenten saknas. Det lämpligaste är väl att ringa och se till att firman inte sänder tilläggsfaktura på ROTavdraget om inte myndigheten får in komplett underlag.

Jag har också råkat ut för detta när det gäller litet företag som tycker pappersarbete är jobbigt. Det löste sig för mig efter en hel del tjat (där jag för säkerhets skull sparade all mail dokumentation).

Företagets problem om de inte klarar av att skicka in rätt information till Skatteverket.
Borde vara en självklarhet idag.
Men som skrivits tidigare, kontakta företaget och poängtera att det inte skickat in fullständigt underlag till Skatteverket.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack för svaren. Ja jag kommer att kontakta både Skatteverket och företaget. Men jag kan väl inte bara skita i att betala en eventuell tilläggsfaktura? Då kan jag ju hamna hos Kronofogden?

Det beror på hur avtalet med entreprenören är skrivet. Om det i avtalet saknas tydlig information om att entreprenören förbehåller sig rätten till full betalning om ROT-avdrag inte beviljas, så är det entreprenören så får ta smällen. Om en sådan skrivelse finns, så är det inte lika självklart, oberoende av vems fel det är att avdraget inte beviljats.

Jetkokos Jetkokos skrev:
Det beror på hur avtalet med entreprenören är skrivet. Om det i avtalet saknas tydlig information om att entreprenören förbehåller sig rätten till full betalning om ROT-avdrag inte beviljas, så är det entreprenören så får ta smällen. Om en sådan skrivelse finns, så är det inte lika självklart, oberoende av vems fel det är att avdraget inte beviljats.
Det står inte i offerten, men tyvärr på fakturan att ”Om ROT-avdrag avslås är du skyldig att betala fakturans totalbelopp inkl moms”.

G Greeneyes skrev:
Det står tyvärr på fakturan att ”Om ROT-avdrag avslås är du skyldig att betala fakturans totalbelopp inkl moms”.
Det spelar ingen roll vad som anges på fakturan. Har ni ett avtal? Står det något om det i avtalet?

Jetkokos Jetkokos skrev:
Det spelar ingen roll vad som anges på fakturan. Har ni ett avtal? Står det något om det i avtalet?
G Greeneyes skrev:
Det står tyvärr på fakturan att ”Om ROT-avdrag avslås är du skyldig att betala fakturans totalbelopp inkl moms”.
En offert skickades innan, där står inget.

G Greeneyes skrev:
En offert skickades innan, där står inget.
Står det något alls ROT-relaterat i offerten?

Jetkokos Jetkokos skrev:
Står det något alls ROT-relaterat i offerten?

Nej

Lämnar aldrig offert med rot.

G Greeneyes skrev:
Nej
Det var ju tråkigt. Men jag är rätt så säker på att det finns prövat på tingsrättsnivå iaf att om ROT-avdrag inte beviljas pga felaktigheter/brister i underlaget som entreprenören skickar till Skatteverket, så är det också entreprenören som ska ta smällen. Så jag hade bestridit tilläggsfakturan med det som anledning. Skriftligt, så klart.

garvin garvin skrev:
[länk]
TACK!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.