2 947 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Delägare i samfällighet ej sakägare?
Lite märkligt, min erfarenhet är att kommunen hellre tar det säkra före det osäkra när det gäller vilka som ingår i sakägarkretsen. Är ju enklare att skicka ut några extra papper än att behöva utreda om någon är sakägare eller inte och i värsta fall behöva ta om hela processen om länsstyrelsen gör en annan bedömning.T Thomas_Blekinge skrev:
Men det skiljer sig så klart mellan olika kommuner.
Medlem
· Blekinge
· 12 482 inlägg
Nej, kommunen har skickat alla handlingar i ärendet. Däremot är det oklart om dom anser mig som sakägare. Tack vare Claes länkar har jag lärt mig att alla fastighetsägare inom den berörda DP är sakägare.
Hej,T Thomas_Blekinge skrev:
Jobbar med detaljplaner som egen konsult. Oavsett om kommunen anser att du är sakägare eller inte så har du möjlighet och rätt att överklaga en detaljplan. Du har bara den rätten om du har lämnat in ett yttrande i samrådet eller granskningen av detaljplanen.
Vid ett överklagande prövar mark- och miljödomstolen om du är sakägare. Det tål att nämnas att väldigt få detaljplaner som överklagas faktiskt upphävs av domstolen.
/DBSP
Medlem
· Blekinge
· 12 482 inlägg
Tack! Hur får man veta när det blir samråd? Hur säkerställer man att man blir underrättad när en detaljplan görs så att man hinner överklaga i tid?D DBSP skrev:Hej,
Jobbar med detaljplaner som egen konsult. Oavsett om kommunen anser att du är sakägare eller inte så har du möjlighet och rätt att överklaga en detaljplan. Du har bara den rätten om du har lämnat in ett yttrande i samrådet eller granskningen av detaljplanen.
Vid ett överklagande prövar mark- och miljödomstolen om du är sakägare. Det tål att nämnas att väldigt få detaljplaner som överklagas faktiskt upphävs av domstolen.
/DBSP
Man får i sammanhanget skilja på att man är sakägare rent definitionsmässigt och därmed har rätt att t.ex. yttra sig i samrådet och överklaga. Och att höra till den identifierade sakägarkretsen, dvs. vara upptagen på kommunens lista över sakägare.T Thomas_Blekinge skrev:
Initialt gör kommunen en bedömning av vilka som är sakägare som blir grunden till denna lista. Det kan t.ex. för en frimärksplan vara samtliga ägare till angränsande fastigheter. Sen kan det tillkomma personer på listan under resans gång. De som står på listan får automatiskt ett brev när det händer relevanta saker i ärendet. Övriga får gå på rykten och media, kolla på kommunens hemsida, anslag i kommunhuset eller kungörelser i post- och inrikes tidningar.
Därför är det en fördel att vara upptagen på kommunens lista över sakägare i ett ärende.
Har kommunen pekat ut dig som sakägare kommer du bli informerad. Är du inte det får du hålla dig uppdaterad själv genom att gå in på kommunens hemsida (lättast).T Thomas_Blekinge skrev:
Ett alternativ är att du hör av dig till kommunens handläggare och frågar om du kan få vara med i utskicket (även om de inte ser dig som sakägare). Brukar inte vara några bekymmer. Det förutsätter dock att handläggaren minns att du ska få utskicket när det väl är dags. Vilket lätt kan glömmas om man inte har tydliga rutiner eller mallar för utskick.
Tänk på att alla har rätt att lämna synpunkter på ett planförslag och alla har möjlighet att överklaga om de lämnat synpunkter. Huruvida man får igenom det man önskar eller lyckas upphäva planen är dock en annan femma.
Ja, tyvärr ger inte PBL samrådet någon som helst egentlig tyngd, utan det är, om kommunen så vill, ett rent spel för galleriet. Man måste inhämta synpunkter, men man behöver inte ta dem i beaktning. Har följt vissa planärenden där samtliga personer och remissinstanser som yttrat sig varit negativa mot en viss grej och kommunen ändå drar slutsatsen att det är ett bra förslag som skall genomföras.D DBSP skrev:
P.s. min erfarenhet är att de som inkommit med synpunkter i samrådet automatiskt förs upp på listan över sakägare, även om det säkert kan finnas olika praxis där.
Klicka här för att svara