2 653 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Samfällighet och investering för kommersiell verksamhet?
Vår stuga är ansluten till en samfällighetsföreningen med strax under 80 medlemmar. Samfälligheten har allmänningar och en liten lekplats, grillplats etc.
Dessutom ingår en byggnad med kiosk/enklare servering och en tillhörande nedgången minigolfbana. Detta lånas gratis ut till en näringsidkare. (Så om vi vill spela minigolf får vi betala för det.)
Samfällighetsföreningen har ingen reparationsfond.
Nu vill styrelsen stycka av och sälja tomter (från allmäning) för att få in kapital till att upprusta byggnaden och anlägga en helt ny, storslagen minigolfbana.
Är det juridiskt korrekt att en samfällighetsförening gör en sådan investering för att det ska drivas en kommersiell verksamhet inom samfällighetens område?
Jag trodde syftet med en samfällighetsföreningen var att tillgodose medlemmarnas mest grundläggande behov, så som parkering, lekplats och liknande. Miljoninvestering för att bli landsändens minigolfmecka känns som något som en samfällighetsföreningen inte borde få syssla med.
Dessutom ingår en byggnad med kiosk/enklare servering och en tillhörande nedgången minigolfbana. Detta lånas gratis ut till en näringsidkare. (Så om vi vill spela minigolf får vi betala för det.)
Samfällighetsföreningen har ingen reparationsfond.
Nu vill styrelsen stycka av och sälja tomter (från allmäning) för att få in kapital till att upprusta byggnaden och anlägga en helt ny, storslagen minigolfbana.
Är det juridiskt korrekt att en samfällighetsförening gör en sådan investering för att det ska drivas en kommersiell verksamhet inom samfällighetens område?
Jag trodde syftet med en samfällighetsföreningen var att tillgodose medlemmarnas mest grundläggande behov, så som parkering, lekplats och liknande. Miljoninvestering för att bli landsändens minigolfmecka känns som något som en samfällighetsföreningen inte borde få syssla med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Nej, det går inte att sälja tomter från en allmän plats som en samfällighetsförening förvaltar.
Det första problemet är att det bryter som samfällighetslagen. Det andra problemet är att även om man kör vidare med olagligheterna så stoppar Lantmäteriet det eftersom tomter inte kan styckas av från allmän plats då det bryter mot detaljplanen.
Men tydligen kan samfällighetsföreningen sälja den del av marken som är avsedd för serviceverksamhet (kiosk) efter stämmobeslut. Men det är väl ungefär handlingsfriheten förutom att förvalta den allmänna platsen och marken för serviceverksamheten. Och man kan inte lägga tomter på mark som är detaljplanerad som serviceverksamhet.
Vad gäller att bygga en minigolfbana så låter det som att det är i gränslandet till vad som är möjligt utan en ny förrättning och ett nytt anläggningsbeslut. Men det beror lite på vad det står i den där detaljplanen från 1990-02-28 och anläggningsbeslutet.
(Jag har i mitt svar utgått från att föreningens stadgar återger anläggningsbeslutet korrekt och inte är något eget hittepå. Det är anläggningsbeslutet som ger ramarna för förvaltningen. Du hittar anläggningsbeslutet genom tjänsten Min fastighet på Lantmäteriets hemsida.)
Det första problemet är att det bryter som samfällighetslagen. Det andra problemet är att även om man kör vidare med olagligheterna så stoppar Lantmäteriet det eftersom tomter inte kan styckas av från allmän plats då det bryter mot detaljplanen.
Men tydligen kan samfällighetsföreningen sälja den del av marken som är avsedd för serviceverksamhet (kiosk) efter stämmobeslut. Men det är väl ungefär handlingsfriheten förutom att förvalta den allmänna platsen och marken för serviceverksamheten. Och man kan inte lägga tomter på mark som är detaljplanerad som serviceverksamhet.
Vad gäller att bygga en minigolfbana så låter det som att det är i gränslandet till vad som är möjligt utan en ny förrättning och ett nytt anläggningsbeslut. Men det beror lite på vad det står i den där detaljplanen från 1990-02-28 och anläggningsbeslutet.
(Jag har i mitt svar utgått från att föreningens stadgar återger anläggningsbeslutet korrekt och inte är något eget hittepå. Det är anläggningsbeslutet som ger ramarna för förvaltningen. Du hittar anläggningsbeslutet genom tjänsten Min fastighet på Lantmäteriets hemsida.)
Ser nu att det gäller en gammal marksamfällighet. Då finns ju inget anläggningsbeslut och den lag som reglerar juridiken är samfällighetslagen. Men det ändrar inte mina kommentarer annat än att det inte finns anläggningsbeslut att förhålla sig till.
Tack för utförligt svar!Claes Sörmland skrev:
Nej, det går inte att sälja tomter från en allmän plats som en samfällighetsförening förvaltar.
Var i
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150 kan man hitta "det går inte att sälja tomter från en allmän plats som en samfällighetsförening förvaltar."? (Jag förbereder mig för stämman, och vill gärna kunna hänvisa till rätt paragraf.)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 186 inlägg
Det är inte där, utan i fastighetsbildningslagen det är reglerat. Närmare bestämt föreskriver 3 kap. 2 § att ”Inom ett område med detaljplan eller områdesbestämmelser får fastighetsbildning inte ske i strid mot planen eller bestämmelserna.” Och eftersom att syftet med planen är allmän plats kan inte fastigheter för bostadsändamål styckas av från samfälligheten.
Säger inte dessutom Paragraf 3 ("Samfälligheten ska användas för ändamål som bestämts i gällande detaljplan antagen 1990-02-28...") att man inte kan stycka av tomter?
Skulle man kunna genomföra avstyckning av tomter genom att först ändra stadgarna, eller sätter lagstiftningen fortfarande stopp för det?
Skulle man kunna genomföra avstyckning av tomter genom att först ändra stadgarna, eller sätter lagstiftningen fortfarande stopp för det?
Skogsägare
· 23 186 inlägg
Lagen står över stadgarna, så även om man skulle göra det så går det inte att stycka av tomter utan att detaljplanen först ändras. Det krävs också 2/3-majoritet för att ändra stadgarna.
Om man har kommunens politiker med sig kan naturligtvis detaljplanen ändras. Efter att det har skett kan samfälligheten stycka av och sälja mark i enlighet med den nya detaljplanen. Det kräver 2/3 majoritet på stämma enligt 12 § samfällighetslagen att ta det beslutet.
Tydligen överväger styrelsen ansöka om ändrad detaljplan.Claes Sörmland skrev:
Skogsägare
· 23 186 inlägg
Om man backar lite då, varför är styrelsen så besjälad av att satsa på minigolfen? Är det ett eget intresse att spela, drar banan folk som håller igång kiosk och någon restaurang eller har de bara fått för sig att det är kul att göra något storslaget?
Oavsett vilket drivs en förening av dess medlemmar, så vill du och flera ändra inriktningen föreningen drivs i bör ni också överväga att erbjuda er att ta plats i styrelsen.
Oavsett vilket drivs en förening av dess medlemmar, så vill du och flera ändra inriktningen föreningen drivs i bör ni också överväga att erbjuda er att ta plats i styrelsen.
Redigerat:
Det är en knepig agenda för styrelsen att driva. Styrelsen är utsedd att förvalta samfällighetsföreningen i enlighet med de stadgar som finns. 18 § samfällighetslagen anger att samfällighetsföreningens ändamål är att förvalta den samfällighet för vilken den bildats. Och enligt samma paragraf får samfällighetsföreningen inte driva verksamhet som är främmande för det ändamål som samfälligheten ska tillgodose. Det är i lagens utkanter om styrelsen ägnar sig åt att försöka ändra samfällighetens ändamål, det är mer en fråga för delägande fastigheters ägare att ta ställning till.jarlh skrev:
Att stycka av tomter motsäger väl "förvalta den samfällighet för vilken den bildats"? (Samfällighet blir ju mindre för var tomt som styckas av. Med andra ord förvaltar man inte längre den samfällighet för vilken den bildats.)Claes Sörmland skrev:
Skogsägare
· 23 186 inlägg
Det anser jag att man kan tycka olika om. Om det nu efter 30 år visar sig att de allmänna ytorna är mycket större än vad som krävs och de kostar mer att förvalta än de ger tillbaka i värde kan man väl iofs. tycka att det är rimligt att minska ner dessa ytor.
Men att sälja fast egendom för att bekosta den löpande driften av samfälligheten är något annat. Och det låter på dig som att man först velat satsa stora pengar på minigolfen, sen sökt sätt att finansiera det på. Det är, för att uttrycka sig diplomatiskt, mycket tveksamt om det ligger i styrelsens uppdrag.
Men att sälja fast egendom för att bekosta den löpande driften av samfälligheten är något annat. Och det låter på dig som att man först velat satsa stora pengar på minigolfen, sen sökt sätt att finansiera det på. Det är, för att uttrycka sig diplomatiskt, mycket tveksamt om det ligger i styrelsens uppdrag.
Som sagt, marksamfällighetens omfattning är normalt sett inte en fråga för styrelsen att alls hantera inom ramen för förvaltningen av den. I ert fall finns ett undantag och det är avskiljande och försäljning av den del som är avsedd för serviceverksamhet (kiosk) efter ett stämmobeslut.jarlh skrev: