Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det anser jag att man kan tycka olika om. Om det nu efter 30 år visar sig att de allmänna ytorna är mycket större än vad som krävs och de kostar mer att förvalta än de ger tillbaka i värde kan man väl iofs. tycka att det är rimligt att minska ner dessa ytor.
Jag kollade upp hur man avvecklar en marksamfällighet som förvaltas av en samfällighetsförening), t ex p g a att den har blivit onyttig. Detta sker genom en fastighetsreglering på en lantmäteriförrättning.

Det första som måste hända är att samfälligheten är överens om att avyttra mark från en del eller hela sin marksamfällighet. Detta sker genom ett beslut på stämma. (5 kap. 3 § FBL) Jag uppfattar att 2/3 majoritet krävs enligt samfällighetslagen eftersom det handlar om att sälja mark från marksamfälligheten (12 § SFL).

Nu har styrelsen uppdraget att frånsälja denna del av marksamfälligheten och ansöker om en förrättning hos Lantmäteriet med hjälp av protokollet från stämman.

Lantmäteriet tar upp handsken och kallar till förrättning med sakägarna. Marksamfälligheten företräds av föreningens styrelse och inte av delägarna som i fallet vid t ex en anläggningsförrättning. (4 kap. 11 § FBL)

5 kap. 5 § FBL ger lantmätaren rätt stor frihet att genomföra fastighetsregleringen om marksamfälligheten är onyttig eftersom: "Kravet på att fastigheten ska förbättras gäller inte om regleringen har begärts av en samfällighetsförening och berör en samfällighet som inte längre är av gemensam betydelse för delägarfastigheterna."

Lantmäteriet sammanfattar vad som är möjliga lösningar för avveckling av marksamfälligheten:

Skärmdump av webbplats som visar information om att avveckla en marksamfällighet genom fastighetsreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/marksamfalligheter/#faq=3e74
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Dessutom ingår en byggnad med kiosk/enklare servering och en tillhörande nedgången minigolfbana. Detta lånas gratis ut till en näringsidkare. (Så om vi vill spela minigolf får vi betala för det.)

Samfällighetsföreningen har ingen reparationsfond.

Nu vill styrelsen stycka av och sälja tomter (från allmäning) för att få in kapital till att upprusta byggnaden och anlägga en helt ny, storslagen minigolfbana.
Är det någon i styrelsen eller nära släkting son "lånar" detta?
Tycker det ser lite konstigt ut att ni skall bekosta uppgraderingen av detta för en som driver egen verksamhet.
Skall det utgå hura efter denna renovering?
Får ni hyra ut detta till näringsverksamhet?
 
L Lunneborg skrev:
Är det någon i styrelsen eller nära släkting son "lånar" detta?
Tycker det ser lite konstigt ut att ni skall bekosta uppgraderingen av detta för en som driver egen verksamhet.
Skall det utgå hura efter denna renovering?
Får ni hyra ut detta till näringsverksamhet?
Jag tror inte att det är släkt eller bekant. Om det ska utgå hyra eller ej har ej presenterats, inget alls egentligen förutom en vision om minigolfen - som presenterades utan underlag. Dock verkar en del medlemmar lockas av gratis pengar…
 
jarlh jarlh skrev:
Jag tror inte att det är släkt eller bekant. Om det ska utgå hyra eller ej har ej presenterats, inget alls egentligen förutom en vision om minigolfen - som presenterades utan underlag. Dock verkar en del medlemmar lockas av gratis pengar…
Du skriver ju i trådstarten att dom "lånar" det gratis men nu vet du inte on dom betalar hyra eller inte?
Vem skulle få gratis pengar?
Du får engagera dig i samfäldigheten så får du kanske rätt information.
Är det ett väldigt attraktivt område så att en investering på ny minigolfbana skulle kunna vara lönsam?
Var på en camping och hörde ägaren prata att dom drog in 600K på minigolfen under året.
Vet ej vas en minigolfbana kostar att anlägga beror ju på området men finns det redan en så borde det bli billigare.
 
L Lunneborg skrev:
Du skriver ju i trådstarten att dom "lånar" det gratis men nu vet du inte on dom betalar hyra eller inte?
Vem skulle få gratis pengar?
I nuläget betalas ingen hyra. Vad som är tänkt efter rejäl upprustning vet jag inte till eftersom inga detaljer har givits.

Jag var sarkastisk då jag skrev "gratis pengar", men det känns faktiskt som att flera uppfattar att försäljning av tomter ger samfälligheten gratis pengar som man kan sätta sprätt på, dvs ungefär som att man vunnit på lotteri.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.