30 488 läst ·
107 svar
30k läst
107 svar
Solceller som inte är rätt monterade av företag
Ja, men de där 5 åren förutsätter en massa saker som för de flesta är risker.F fsn skrev:Nja, jag har väl varit tydlig med att det är ca 5 år för min del, eller hur (kanske tom lite under 5år efter korrigering av egenförbrukningen)? Vi får se hur det går med batteriet, jag kommer som sagt att lägga motsvarande pengar i en representativ fond. Funderar på Avanza Auto långsiktig offensiv med låg förvaltningsavgift, eller du kanske har ett bättre förslag?
Vad just dina solceller anbelangar så är det rätt ointressant, det jag sagt är att köpa solceller idag innebär många risker, de kostar över 200 000:- för en normalvilla och det kommer in många saker i framtiden som kan påverka tex elpriset vilket kan slå ut alla solcellskalkyler på ett bräde. SMR är tex under uppsegling och om 10 år kan läget vara ett helt annat än nu.
Så, börsen är ett fullt rimligt alternativ, och att satsa på batteri är sannolikt helt bortkastade pengar. Men en kul teknisk pryl.
om 10 år kan läget vara ett helt annat, men absolut inte pga SMR, det förstår nog du med hoppas jag?Nissens skrev:
Ja, men de där 5 åren förutsätter en massa saker som för de flesta är risker.
Vad just dina solceller anbelangar så är det rätt ointressant, det jag sagt är att köpa solceller idag innebär många risker, de kostar över 200 000:- för en normalvilla och det kommer in många saker i framtiden som kan påverka tex elpriset vilket kan slå ut alla solcellskalkyler på ett bräde. SMR är tex under uppsegling och om 10 år kan läget vara ett helt annat än nu.
Så, börsen är ett fullt rimligt alternativ, och att satsa på batteri är sannolikt helt bortkastade pengar. Men en kul teknisk pryl.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför laddar inte solcellerna batteriet i husvagnen
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solceller ersätter kärnkraft, fast inte som vi tror!
El -
Installation av solceller, hur länge kan de skjuta upp? Jobbet är inte klart än
Juridik -
Skärmad TP eller inte med solceller/växelriktare
Teknik -
Limma fast fönsterruta på solfångare (för varmvatten, inte solceller för el)
Solceller, Solfångare, Solenergi