1 954 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Bestrida en faktura
Jag vill bestrida en faktura gällande en badrumsrenovering. Renoveringen är nästan ok, men den har dragit ut på tiden och skapat merkostnader för mig. En förutsättning för att jag skulle acceptera anbudet var att badrummet skulle vara klart före midsommar. Anledningen var att jag och min son skull ägna semestern åt att renovera reste av lägenheten, och då bo i lägenheten under renoveringen. Han bor 20 mil bort och jag 10. Men badrumsrenoveringen blev inte klar som utlovat. istället blev badrummet endast rivet och där stod jag utan toalett och dusch. Hantverkaren drog iväg på semester och ghostade mig under flera veckor. 7 veckor senare kopplades toaletten och vattnet in. Nu har resten av renoveringen dragit ut på tiden eftersom. vi har fått pendla fram och tillbaka, och det har kostat oss både tid och pengar. Frågan är har jag rätt till avdrag? Det står inget i offerten om färdigställandedatum men det framgår i sms. Vad händer efter att jag bestrider fakturan? Han säger att han ska skicka fakturan till inkasso.
Det viktiga är att att arbetet är utfört enligt konstens alla regler. Gör en besiktning och är det godkänt då hostar du upp stålarna.
En möjlighet är att du håller inne en del innan besiktningen är klar.
Till en annan gång kan du utfärda ett kontrakt med eskalerande vite ifall tidsplanen inte hålls. Detta gör tyvärr att du får ett mindre utbud hantverkare att välja mellan.
En möjlighet är att du håller inne en del innan besiktningen är klar.
Till en annan gång kan du utfärda ett kontrakt med eskalerande vite ifall tidsplanen inte hålls. Detta gör tyvärr att du får ett mindre utbud hantverkare att välja mellan.
Vad har hantverkare att tjäna på detta?Jonatan79 skrev:
Hade du valt att arbeta enligt detta och bli skyldig kunden pengar för att få installera ett badrum ifall du åker på coviden?
Jag förstår, men gäller det även om det i sms framgår att ett muntligt avtal finns t ex "då hoppas jag att badrummet blir färdigt före midsommar som avtalat" som han också svarat på? Om den här killen bara hade hört av sig och berättat hur det låg till så hade jag kanske kunnat flytta semestern och planerat om. Nu fick jag inte tag i honom och jag trodde att något allvarligt hade hänt eller att han helt enkelt hade övergett mig. Får man ignorera sina kunder hur som helst? Och inte svara i telefon, på mejl eller sms på flera veckor? Nu ligger han på som tusan med fakturan, skickar den två veckor innan arbetet är klart och hotar med inkasso innan det ens är besiktigat. Plötsligt är han väldigt kommunikativ.Jonatan79 skrev:
Tyvärr är det så det funkar. Därför vi inte anlitar hantisar.T TuVu skrev:Jag förstår, men gäller det även om det i sms framgår att ett muntligt avtal finns t ex "då hoppas jag att badrummet blir färdigt före midsommar som avtalat" som han också svarat på? Om den här killen bara hade hört av sig och berättat hur det låg till så hade jag kanske kunnat flytta semestern och planerat om. Nu fick jag inte tag i honom och jag trodde att något allvarligt hade hänt eller att han helt enkelt hade övergett mig. Får man ignorera sina kunder hur som helst? Och inte svara i telefon, på mejl eller sms på flera veckor? Nu ligger han på som tusan med fakturan, skickar den två veckor innan arbetet är klart och hotar med inkasso innan det ens är besiktigat. Plötsligt är han väldigt kommunikativ.
Från vad jag kan läsa har du ett väldigt svagt case om ens det.
Välkommen till hantverkarvärlden! Tyvärr blir det så illa som du beskriver ibland. Du har ingen skyldighet att betala fakturan innan allt är klart, du kan alltid ta in en besiktningsman på egen bekostnad om du önskar.
Konsumenttjänstlag (1985:716) är tillämpar i det här fallet. Där framgår bland annat:
"Påföljder vid dröjsmål
25 § Vid dröjsmål på näringsidkarens sida får konsumenten hålla inne betalningen enligt 27 §. Han får välja mellan att kräva att näringsidkaren utför tjänsten enligt 28 § och att häva avtalet enligt 29 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §."
Skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål
31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit...
Näringsidkarens skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål omfattar även ersättning för skada på föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet."
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716/
Ett avtalat vite tycks saknas, det är inte alls ett krav för att få ersättning vid försening. Konsumenttjänstlagen har en del som handlar om försening för att undvika sitt fall, där hantverkare ljuger enbart för att få arbetet.
"Hantverkaren ska stå för eventuella kostnader du drabbas av för att arbetet är försenat. Exempel på kostnader kan vara:
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-ar-inte-klar-i-tid/
"Påföljder vid dröjsmål
25 § Vid dröjsmål på näringsidkarens sida får konsumenten hålla inne betalningen enligt 27 §. Han får välja mellan att kräva att näringsidkaren utför tjänsten enligt 28 § och att häva avtalet enligt 29 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §."
Skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål
31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit...
Näringsidkarens skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål omfattar även ersättning för skada på föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet."
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716/
Ett avtalat vite tycks saknas, det är inte alls ett krav för att få ersättning vid försening. Konsumenttjänstlagen har en del som handlar om försening för att undvika sitt fall, där hantverkare ljuger enbart för att få arbetet.
"Hantverkaren ska stå för eventuella kostnader du drabbas av för att arbetet är försenat. Exempel på kostnader kan vara:
- inkomstförlust om du måste vara hemma från jobbet för att ta emot hantverkaren
- ersättning till andra företag som tvingas vänta med sitt arbete för att arbetet är försenat (kan till exempel bli aktuellt vid större arbeten när flera företag är inblandade).
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-ar-inte-klar-i-tid/
Det där känns väldigt otydligt och tveksamt. Vad betyder "som avtalat" och hur ser detta avtal som åsyftas ut? Eftersom det är muntligt kommer ni säkerligen ha olika bilder av vad som är sagt.T TuVu skrev:
Är det avtalat en sluttid så kan man ha rätt till ersättning. Dock är det väldigt begränsat vad du kan få ersättning för, och då är det enbart för faktiska utgifter. Tex att "det har kostat [..] tid" är inget du kan få ersättning för. Hade det i stället varit så att det skulle komma en annan hantverkare efteråt för att göra mer arbete och du pga förseningen fått en kostnad för stillestånd så hade du kunnat kräva ersättning för den kostnaden.
Det är därför det är viktigt att ha en vitesklausul i avtalet om det är av vikt att slutdatum hålls. Men, som andra skribenter redan varit inne på, så kommer det vara få hantverkare som är intresserade av att ta ett sådant uppdrag. Eller så kommer de sätta sådant högt pris, för att gardera sig mot eventuella viten, att det ändå blir dyrare för dig.
Om du är nöjd med arbetet i övrigt, så tycker jag nog att du borde ta en funderare om det är värt att bråka om och ha en dålig relation om det exempelvis skulle uppstå problem med arbetet i framtiden. Det kanske är bättre att vara svensk och knyta näven i fickan (😆) än att spara in några få kronor på arbetet?
Självfallet ska du inte betala hela avtalssumman innan arbetet är klart och färdigt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Meddela skriftligt till hantverkaren att du betalar när besiktningen godkänd om den inte alltför långt bort i tiden. Annars betala en 1/3 eller halva fakturan om du tycker att det ser bra ut.T TuVu skrev:Jag förstår, men gäller det även om det i sms framgår att ett muntligt avtal finns t ex "då hoppas jag att badrummet blir färdigt före midsommar som avtalat" som han också svarat på? Om den här killen bara hade hört av sig och berättat hur det låg till så hade jag kanske kunnat flytta semestern och planerat om. Nu fick jag inte tag i honom och jag trodde att något allvarligt hade hänt eller att han helt enkelt hade övergett mig. Får man ignorera sina kunder hur som helst? Och inte svara i telefon, på mejl eller sms på flera veckor? Nu ligger han på som tusan med fakturan, skickar den två veckor innan arbetet är klart och hotar med inkasso innan det ens är besiktigat. Plötsligt är han väldigt kommunikativ.
Det blir svårt att få ut något skadestånd om det inte har skrivits något avtal ang. Vite vid försening. Muntligt avtal gäller men det blir svårt att bevisa. Nästa gång skriv avtal, hantverksdokument/avtal finns att ladda ner på Konsumentverkets hemsida och även villaagarna.se. Ska du kräva bensinpengar så räkna med långvarigt och jobbig argumentation. Frågan om det är värt det. Ring Hallo Konsument och fråga hur du går vidare.
Klicka här för att svara
