Lite OT, ursäkta (dock intressant fråga relaterat till Swish)

Skärmdump av Lawline, juridisk rådgivning om skatt på pengar mottagna via Swish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
fast om man ska skatta för de pengar man får är ju en helt annan diskussion antar jag.........det har ju talats om att det ska bli mer insyn i swish transaktionerna också och man kan ju få "revision" på det viset.

Snigla Snigla skrev:
Lite OT, ursäkta (dock intressant fråga relaterat till Swish)
Nu kanske jag missförstår men frågan kring beskattning är väl densamma vare sig pengarna betalas kontant, via Swish, via banköverföring, eller på något annat sätt?

Jag förstår nog inte ens hur man kommer på tanken att fråga om eventuell beskattning bara för att pengarna kommit via "kanalen" Swish.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
fast om man ska skatta för de pengar man får är ju en helt annan diskussion antar jag.........det har ju talats om att det ska bli mer insyn i swish transaktionerna också och man kan ju få "revision" på det viset.
Därför jag sa att det var lite OT, men det var mer en intressant frågeställning jag stötte på (vars ev diskussion säkerligen lämpar sig bättre för en egen tråd om Swish).

Hade själv inte ens tänkt den tanken!

Damma sak gäller ju försörjningsstöd. Det kvittar om det går via swish eller inte. Men som vanligt är det lättare att dölja kontanta transaktioner.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men som vanligt är det lättare att dölja kontanta transaktioner.
Sker kontrollen via redovisade kontoutdrag är det lika lätt att dölja Swish. Bara att koppla Swish till ett konto man inte redovisar.

D Daniel 109 skrev:
Du är skyldig att redovisa allt. Det skiljer liksom inte hur du får pengarna.
Jo, men den som vill lura myndigheterna flyttar ju på sin förmögenhet INNAN man redoviser för soc, sen kvitterar man ut sina bidrag som vanligt medans ens kompis med jobb sitter på pengarna..

Jo, jag har sett exakt det ske, om soc mot förmodan skulle hitta att det funnits pengar på kontot kan man skylla på att man var skyldig kompisen eller nåt annat så är det bra med det.

Ibland tror man att det finns ingen som är så skyddad som den som går på bidrag.

GlennB GlennB skrev:
Jo, men den som vill lura myndigheterna flyttar ju på sin förmögenhet INNAN man redoviser för soc, sen kvitterar man ut sina bidrag som vanligt medans ens kompis med jobb sitter på pengarna..

Jo, jag har sett exakt det ske, om soc mot förmodan skulle hitta att det funnits pengar på kontot kan man skylla på att man var skyldig kompisen eller nåt annat så är det bra med det.

Ibland tror man att det finns ingen som är så skyddad som den som går på bidrag.
Tyvärr räcker inte det ibland. Har man pengar så man kan betala tillbaks lån till vänner så har man ju de facto pengar och är de riktigt griniga och det blir kontroll kan man faktiskt bli återbetalningsskyldig.

• Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Jag swischar min fru säkert 2 gånger i månaden. Hons lön hamnar inte på samma konto som betalkortet så då är de lättare fråga om swisch än själv överföra till sitt konto. Så i min värld är de inte alls skumt. Till ts tyckte jag du gav rätt råd oavsett hur lagen skulle tolka situationen.
Det enda jag fick in i huvudet av ditt svar var " hons"🤣

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
Det enda jag fick in i huvudet av ditt svar var " hons"🤣
Ja, jag vet. Konstigt! Det heter ju "hänna lön". Det ser ut som om du också är smålänning 🙌.
Eller är du en sån där som ska prata rikssvenska, och tycker att det heter "hennes lön"?

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, jag vet. Konstigt! Det heter ju "hänna lön". Det ser ut som om du också är smålänning 🙌.
Eller är du en sån där som ska prata rikssvenska, och tycker att det heter "hennes lön"?
Prata och skriva är två skilda saker. Vill man göra sig förstådd , så bör man hålla sig till rätt grammatik.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Maskulin heter hanses lön

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
Prata och skriva är två skilda saker. Vill man göra sig förstådd , så bör man hålla sig till rätt grammatik.
Jag är ganska säker på att du förstod vad "hons" betydde, även om du själv talar eller skriver på ett annat sätt. Det handlade nog mer om att du uppfattade den som skrev så som språkligt mindre vetande, och att använda ordet "hons" är associerat med en dialekt och/eller sociolekt som du uppfattar används av personer med lägre samhällsstatus än du själv anser dig ha.
En språkvetare skulle förmodligen säga att både "hons", "hänna" och "hennes" används och därmed ska anses vara korrekta former, även om "hennes" är standardspråk.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.