20 588 läst ·
72 svar
21k läst
72 svar
Måste man bevisa att en gåva inte var ett lån?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
fast om man ska skatta för de pengar man får är ju en helt annan diskussion antar jag.........det har ju talats om att det ska bli mer insyn i swish transaktionerna också och man kan ju få "revision" på det viset.
Nu kanske jag missförstår men frågan kring beskattning är väl densamma vare sig pengarna betalas kontant, via Swish, via banköverföring, eller på något annat sätt?Snigla skrev:
Jag förstår nog inte ens hur man kommer på tanken att fråga om eventuell beskattning bara för att pengarna kommit via "kanalen" Swish.
Därför jag sa att det var lite OT, men det var mer en intressant frågeställning jag stötte på (vars ev diskussion säkerligen lämpar sig bättre för en egen tråd om Swish).S Stefan1972 skrev:
Hade själv inte ens tänkt den tanken!
Damma sak gäller ju försörjningsstöd. Det kvittar om det går via swish eller inte. Men som vanligt är det lättare att dölja kontanta transaktioner.
Jo, men den som vill lura myndigheterna flyttar ju på sin förmögenhet INNAN man redoviser för soc, sen kvitterar man ut sina bidrag som vanligt medans ens kompis med jobb sitter på pengarna..D Daniel 109 skrev:
Jo, jag har sett exakt det ske, om soc mot förmodan skulle hitta att det funnits pengar på kontot kan man skylla på att man var skyldig kompisen eller nåt annat så är det bra med det.
Ibland tror man att det finns ingen som är så skyddad som den som går på bidrag.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Tyvärr räcker inte det ibland. Har man pengar så man kan betala tillbaks lån till vänner så har man ju de facto pengar och är de riktigt griniga och det blir kontroll kan man faktiskt bli återbetalningsskyldig.GlennB skrev:
Jo, men den som vill lura myndigheterna flyttar ju på sin förmögenhet INNAN man redoviser för soc, sen kvitterar man ut sina bidrag som vanligt medans ens kompis med jobb sitter på pengarna..
Jo, jag har sett exakt det ske, om soc mot förmodan skulle hitta att det funnits pengar på kontot kan man skylla på att man var skyldig kompisen eller nåt annat så är det bra med det.
Ibland tror man att det finns ingen som är så skyddad som den som går på bidrag.
Det enda jag fick in i huvudet av ditt svar var " hons"🤣L lodin92 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Prata och skriva är två skilda saker. Vill man göra sig förstådd , så bör man hålla sig till rätt grammatik.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Jag är ganska säker på att du förstod vad "hons" betydde, även om du själv talar eller skriver på ett annat sätt. Det handlade nog mer om att du uppfattade den som skrev så som språkligt mindre vetande, och att använda ordet "hons" är associerat med en dialekt och/eller sociolekt som du uppfattar används av personer med lägre samhällsstatus än du själv anser dig ha.Bockamålen skrev:
En språkvetare skulle förmodligen säga att både "hons", "hänna" och "hennes" används och därmed ska anses vara korrekta former, även om "hennes" är standardspråk.
Klicka här för att svara