Om kommunen redan i sin upphandling ställt krav på olika typer av utrustning bör de också ställa krav på att de skall användas. I min kommun blev det ett uppvaknande för kommunen för de "trodde" att kravet på vikplog var att den skulle användas för att inte skapa vallar i onödan framför infarter och brevlådor. Nu har man förtydligat och det fungerar. Det var lite spännande att i en del av kommunen så har kommunen själv hand om snöröjningen och där har det alltid fungerat.P paralun skrev:
Ingen dum ide faktist.arosenman skrev:
Råkar också ha en gammal skrot som man skulle ju kunna göra nån nytta med. När det är egen gård kanske den inte ens behöver vara i trafik 👍
Är i alla fall minimal risk bli stoppad av polisen 😂 fast nån avundsjuk jävel som blir utan extra inkomst kanske skulle anmäla 🤔
Är snön intryckt innanför din tomtgräns? Ser ju ut som på bilderna att de rensat gatan och lagt på trottoar eller så?kisumisu skrev:
Förstår att man städar det som man "smutsar".
Jag hade t ex ett företag som grävde mark och gjorde om marken pga att bilarna fastnade och var bara en lera. Alltså min egna tomt.
I den processen blev även kommunal mark smutsigt. Jag betalade städningen ur min egen ficka var ju jag som smutsat ner.
Förstår även att man ska inte skyffla snö från egen mark till nån annans mark, men att kommunen eller för den delen någon annan får använda min mark förstår jag inte. Lika lite som att en enskild hushåll ska vara ansvarig för nån annans mark.
Var ska de annars göra av snön?
Här i skåne så rensar jag uppfart och vid brevlådan, men lägger allt i en hög på trottoaren. I med jag kommer hem efter kommunen plogat så skiter jag såklart i att rensa hela 60 meter trottoar. Längs andra änden är det GC väg och således trafikverkets bekymmer
Men för att vara i skåne kan man få rejäla högar såklart. Och nej snövallen som kommer från gatan kommer aldrig in på min tomt då det innehåller skräp och deras grus som jag inte vill ha.
Men vi har inga problem att traktorerna lägger vallar då de har ingen annanstans att lägga det i ett villakvarter.
Exakt så. I vår kommun kör snöröjarna med vikbland (kallas de så som har ett gångjärn i mitten så de två delarna kan styras individuellt med hydraulik?), men de skiter fullständigt i var snön hamnar. De knuffar den bara åt sidan och behandlar våra uppfarter som diken.Rkarlsson skrev:
Vid senaste snöfallet hade jag råkat ut för ett mycket elakt ryggskott. Det var med stor ansträngning och mycket smärta som jag tog mig ned till närmaste apotek för att köpa smärtstillande. När jag närmade mig hemmet igen såg jag att snöröjaren var i kvarteret och bad till högre makter att h*n inte hunnit ta min gata. Som tur var låg snön kvar på gatan så jag kunde parkera bilen. Fem minuter senare såg det ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hade varit totalt omöjligt för mig att ta mig över vallen med bilen och ryggskottet omöjliggjorde för mig att ta bort snön. Jag vet inte hur jag hade kunnat lösa det. Jag hade inte kunnat parkera bilen på gatan, som syns i bilden är det en ganska smal gata och eftersom snöröjarna inte tar bort snön är den i princip enfilig under vintern, och det finns inga allmänna parkeringar i närheten. Jag hade antagligen fått åka iväg ganska långt för att bli av med bilen och beställa en taxi för att ta mig hem. När min granne kom hem från jobbet var han tvungen att parkera på gatan för att skotta, och då var gatan 100 % blockerad under tiden.
Jag har en bra snöslunga, så när snöröjarna lägger upp den här typen av vallar slungar jag ut den i gatan igen. För precis som Rkarlsson skriver vägrar jag att lägga upp kommunens smutsiga snö på min fastighet. Det ska inte vara privatpersoners ansvar att hålla kommunala ytor snöfria/rena.
Min snälla granne tog bort vallen på bilden ovan, för även en bra snöslunga är omöjlig att hantera med den typ av ryggskott jag hade.
Nu är det här normalt sett bara ett stort irritationsmoment för mig (när jag inte har ryggskott) men på vår gata bor ett gammalt par som inte har en chans att ta hand om den här typen av snömängder, speciellt inte om vallen plogas upp på natten och fryser till vilket ju är ganska vanligt. Man undrar ju vad deras hemtjänst tycker. Mannen har dessutom hämtats med ambulans två gånger förra året...då var det som tur var barmark.
Visst, man kan hävda att man kanske inte ska bo i hus om man inte klarar av lite snöröjning...men vi husägare är bundna av lag att bygga handikappanpassat, trots att vi inte har några handikapp, så uppenbarligen anser lagstiftaren att även folk med olika hinder ska kunna bo i hus. Men kommunen anser tydligen inte det, eftersom de kräver att vi ska vara friska och starka nog att ta hand om snön som faller på deras mark.
Visst jag äger en slunga. Men den är inte tillräckligt kraftig. Snarare att man behöver inköpa en traktor.H H-Thomasson skrev:
Kanske vore ide starta själv en svart inkomst (göra hela infarten för samma peng som de tar för att bara ta bort vallen), är nog flera som behöver hjälp.
Dessutom har man inte mycket nytta då när snön blir blöt eller när snön inte riktigt satt sig av en snöslunga.
https://www.youtube.com/results?search_query=snow+blower+impeller+modification
Man sätter gummi på impellerbladen för att täta glipan mellan dem och impellertrumman. Det är inte svårt att göra och ökar slungans effektivitet med säkert 200% och i princip eliminerar att snö kloggar igen. Det finns färdiga kit att köpa, men det är mycket enkelt att skapa själv. Jag har gjort det på två slungor med en standard stänklapp från Jula, skruvar, muttrar och brickor.
Man sätter gummi på impellerbladen för att täta glipan mellan dem och impellertrumman. Det är inte svårt att göra och ökar slungans effektivitet med säkert 200% och i princip eliminerar att snö kloggar igen. Det finns färdiga kit att köpa, men det är mycket enkelt att skapa själv. Jag har gjort det på två slungor med en standard stänklapp från Jula, skruvar, muttrar och brickor.
Tack, det var ju bra tips!P Paxman skrev:[länk]
Jag garanterar att du inte kommer ångra dig om du ordnar det. 👍 Och du kommer göra dina grannar avundsjuka när de ser att du kastar snön 10-15 meter! 😃
Nu vet jag inte vad du har för slunga, men jag tycker att det enklaste sättet är att dela maskinen och montera isär slungmekaniken från hela "skopan". Då kan du samtidigt passa på att smörja upp allt så det är smidigt att ta isär i framtiden och förlänger livslängden på maskinen.
Nu vet jag inte vad du har för slunga, men jag tycker att det enklaste sättet är att dela maskinen och montera isär slungmekaniken från hela "skopan". Då kan du samtidigt passa på att smörja upp allt så det är smidigt att ta isär i framtiden och förlänger livslängden på maskinen.
Klicka här för att svara