25 602 läst ·
26 svar
26k läst
26 svar
En avskräckande historia - tema tvångsförsäljning fastighet
Renoverare
· Falun
· 168 inlägg
God man utses alltid av tingsrätten. Överförmyndarnämnden kan byta god man på begäran av huvudmannen eller den gode mannen men kan aldrig tillsätta en god man utan tingsrättsbeslut.R Robert-san01 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Jag är mer och mer inne på att jag hade fel eller i alla fall var ofullständig i mitt första svar, eftersom staten är konfiskatorisk till sin natur och ska ha sitt oavsett objektiv rimlighet.lunnabo skrev:
Argumentet mot att sysslomannen ska ha mer än timtaxan är att taxan sätts av rätten som en fast nivå som ska täcka sådana trivialiteter som lokaler, assistenter – och skatt. Därav min kompletterande idé om disciplinanmälan, då jag finner beteendet oetiskt. En syssloman är inte anställd av huvudmannen och att fakturera en kostnad som inte täcker sociala avgifter är i mina ögon bedrägligt.
Men samma sak kan förstås valfri hantverkare som inte har F-skatt också göra. Staten bryr sig ju inte då heller om att huvudmannen får betala dubbelt.
Så jag ber att få återkomma med ett klarare resonemang, men förmodligen kan staten komma att kräva TS på arbetsgivaravgifter trots att inget egentligt arbetsgivarskap finns.
Edit: Skrev om lite, så att det blev mer fokus på sak och mindre på att jag hade fel. Vill dock fortsatt poängtera att mitt första svar i bästa fall var bristfälligt.
Redigerat:
Renoverare
· Falun
· 168 inlägg
Helt rätt, mitt inlägg var ett motargument till påståendet att nämnden tillsätter gode män, vilket är felaktigt eftersom det är något tingsrätten gör. Som du säger så handlägger inte nämnden den typen av gode män den här tråden handlar om.Fredrik CZF skrev:
Aha men då är vi överens och jag missförstod dig säkert!Renoverings-Pettson skrev:
Varför in avgöra i domstol? Risken att förlora är liten och om det inte någonsin blir några kännbara konsekvenser för den "gode" mannen så kommer nästa person att drabbas på ett liknande sätt. Det är många som mjölkar systemet och de kommer säkert bli fler om de upptäcker att de kommer undan med det. Jag vet att det inte är värt det sett till den lilla bilden, när tid och energi läggs på ett fall som inbegriper småsummor, men sett till den stora bilden kan det vara värt varenda öre.A Ah_Puch skrev:En avskräckande historia för er som hamnar i tråkiga sitsen med tvångsförsäljning. Har ni möjlighet, se till välja en välrenommerad god man. Godkänn aldrig godtyckligt motpartens förslag. Hitta någon neutral själv eller be rätten välja bland ett antal neutrala förslag. Ni har lättare få igenom era förslag om de är välgrundade och underlättar hanteringen med förberedda kontrollerade fakta.
Har under 2023 varit part i tvångsförsäljning av fastighet enligt samägandelagen. Råkade tyvärr släppa igenom en oseriös god man. Många agerande i gråzonen samt ett flertal helt felaktiga juridiska beslut.
Har än så länge valt avstå juridisk process då det handlar om små värden i förhållande till risker och kostnader med juridiska processer. Juristhjälp är nånstans 3500-4000 kr/timme. Tvist i domstol drar väldigt snabbt iväg.
Processen med försäljningen är avklarad. Finns avräkning inlämnad till tingsrätten. Överskotten är korrekt utbetalda till alla delägare.
Enligt tingsrätt utsågs "Väl känd, Firman AB, adress..". All hantering av god man sköts via Firman AB. Det är officiella bankkort och fakturor för utgifter. Företagslogo på alla officiella dokument inklusive avräkning.
I dagarna, långt efter avräkning, anländer via epost information från god man. God man har tagit hela arvodet som privat lön. Vi anmodas signera arbetsgivarintyg samt betala arbetsgivaravgifter på hela arvodesbeloppet. Har inget juridiskt underlag alls till anmodan. Endast en förifylld blankett som vi anmodas signera samt betala in arbetsgivaravgiften till skatteverket.
Det är småsummor och kommer klassas som småmål vid tvist i domstol. Småmål betyder ytterst små eller inga möjligheter få ersättning för egna juridiska kostnader.
Det här känns helgalet. I nuläget är betalande av arbetsgivaravgiften något vi helt utesluter. Personen i fråga reagerar inte på något annat än maktmedel. Förhandling och resonemang fungerar inte. Hur hanterar man dylika individer med flexibel moral och en sån här situation?
Sensmoral:
1. God man med gott renommé väldigt viktigt.
2. Dra er inte för att söka juristhjälp tidigt!
3. Var beredd på tvist, men initiera den inte.
4. Ha inga naiva drömmar att alla inblandade följer regelboken.
Du ska ha beröm att du faktiskt svarar på att du troligen hade fel och fortsatt kommer med intressant vinkling. 99% av dom på internet försvinner bara från diskutioner när de inser att de troligen var fel ute och därmed lämnar ett antal i osäkerhet kring frågan när man läser hela posten.Nötegårdsgubben skrev:
Jag är mer och mer inne på att jag hade fel eller i alla fall var ofullständig i mitt första svar, eftersom staten är konfiskatorisk till sin natur och ska ha sitt oavsett objektiv rimlighet.
Argumentet mot att sysslomannen ska ha mer än timtaxan är att taxan sätts av rätten som en fast nivå som ska täcka sådana trivialiteter som lokaler, assistenter – och skatt. Därav min kompletterande idé om disciplinanmälan, då jag finner beteendet oetiskt. En syssloman är inte anställd av huvudmannen och att fakturera en kostnad som inte täcker sociala avgifter är i mina ögon bedrägligt.
Men samma sak kan förstås valfri hantverkare som inte har F-skatt också göra. Staten bryr sig ju inte då heller om att huvudmannen får betala dubbelt.
Så jag ber att få återkomma med ett klarare resonemang, men förmodligen kan staten komma att kräva TS på arbetsgivaravgifter trots att inget egentligt arbetsgivarskap finns.
Edit: Skrev om lite, så att det blev mer fokus på sak och mindre på att jag hade fel. Vill dock fortsatt poängtera att mitt första svar i bästa fall var bristfälligt.
👍
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Tack, det är i regel bättre att erkänna fel fort.
Det här var för övrigt ingen ny fråga i den stora verkligheten, och är reglerad i taxebestämmelserna. Jag utgår från att det är fast taxa för av domstol förordnad god man, få det är det på liknande uppdrag (konkursförvaltare, försvarsadvokat osv.).
I dessa taxebestämmelser finns två belopp: ett högre för dem med F-skatt och ett lägre för dem utan.
Har den gode mannen fått ersättning enligt den högre taxan men ändå skickat arbetsgivaravgiftskostnaden vidare till huvudmannen så har hen agerat bedrägligt. Men har arbetet bara ersatts med den lägre taxan så är ju allt rätt och riktigt.
Timkostnadsnormen, som inte gäller i alla fall, är som följer:
Det här var för övrigt ingen ny fråga i den stora verkligheten, och är reglerad i taxebestämmelserna. Jag utgår från att det är fast taxa för av domstol förordnad god man, få det är det på liknande uppdrag (konkursförvaltare, försvarsadvokat osv.).
I dessa taxebestämmelser finns två belopp: ett högre för dem med F-skatt och ett lägre för dem utan.
Har den gode mannen fått ersättning enligt den högre taxan men ändå skickat arbetsgivaravgiftskostnaden vidare till huvudmannen så har hen agerat bedrägligt. Men har arbetet bara ersatts med den lägre taxan så är ju allt rätt och riktigt.
Timkostnadsnormen, som inte gäller i alla fall, är som följer:
Blir inte sensmoralen att i alla lägen undvika tvångsförsäljning?
Alla delägare lär väl tjäna på att vara välvilligt inställda och endast en delägare vill sälja?
Arbetsgivaravgifter betalas väl direkt till Skatteverket om den fakturerande juridiska personen har A-skatt?
Då kan det möjligen stå som en information på fakturan men ska inte ingå i det fakturerade beloppet.
Alla delägare lär väl tjäna på att vara välvilligt inställda och endast en delägare vill sälja?
Arbetsgivaravgifter betalas väl direkt till Skatteverket om den fakturerande juridiska personen har A-skatt?
Då kan det möjligen stå som en information på fakturan men ska inte ingå i det fakturerade beloppet.
Om de presenterar sig som ett företag ("Väl Känd AB") borde man kunna utgå från att personen är anställd av företaget och att detta betalar moms arbetsgivaravgifter etc. Men kanske man slipper momsen om man arvoderar själv? I vart fall måste de ju vara tydliga med hur prislistan ser ut.lunnabo skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden