6 613 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Faktura från underentreprenör
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 255 inlägg
En inte orimlig ordning då är att se till att huvudentreprenören verkligen slutfakturerar.E EB2 skrev:
Om ni är ense om att det hör är en kostnad du borde bära skulle en lösning kunna vara att det tydligt framgår att det är en slutfaktura. Alltså att du får ett papper i stil med ”härmed är allt arbete med projektet X fakturerat och HE kan och kommer inte ställa några ytterligare krav på betalning”.
Fakturan är skälig och arbetet väl utfört. Det är inte problemet här. Därför känner jag viss sympati med UE som kanske inte får betalt.D Danne213 skrev:
Jag skulle dessutom vilja att slutfakturan specificerades så att jag kan känna mig säker på att allt fakturerades riktigt och allt som drogs bort avräknades ordentligt. I samband med att slutfakturan skickades accepterade jag TE:s intygande att kostnaden för något jag ville dra bort motsvarades av kostnaden för något annat som vi kommit överens om att lägga till. Det var jag OK med vid det tillfället men ska jag betala ytterligare en större summa är jag inte OK med den otydligheten längre. Visst är det ett rimligt krav?Nötegårdsgubben skrev:
En inte orimlig ordning då är att se till att huvudentreprenören verkligen slutfakturerar.
Om ni är ense om att det hör är en kostnad du borde bära skulle en lösning kunna vara att det tydligt framgår att det är en slutfaktura. Alltså att du får ett papper i stil med ”härmed är allt arbete med projektet X fakturerat och HE kan och kommer inte ställa några ytterligare krav på betalning”.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 255 inlägg
Ja, det är det väl, men det kan eventuellt vara svårt att få igenom. Om du exempelvis betalat 70 tkr för arbete som inte utförts mot 70 tkr material som inte fakturerats så kan det ju se likvärdigt ut, men i det första fallet får entreprenören 100 tkr, då ju 30 % betalas till honom genom ROT-systemet, pengar du inte ”ser”.
Så får man förstås inte kvitta, men har det gjorts blir kanske en ärlig redovisning problematisk.
Så får man förstås inte kvitta, men har det gjorts blir kanske en ärlig redovisning problematisk.
Detta var ett nybygge så ingen ROT men det finns säkert annat som gör att en jämförelse inte blir rättvisande.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är det väl, men det kan eventuellt vara svårt att få igenom. Om du exempelvis betalat 70 tkr för arbete som inte utförts mot 70 tkr material som inte fakturerats så kan det ju se likvärdigt ut, men i det första fallet får entreprenören 100 tkr, då ju 30 % betalas till honom genom ROT-systemet, pengar du inte ”ser”.
En annan lite märklig detalj i detta är att TE lät meddela UE att deras faktura kom försent, när UE först försökte skicka fakturan till TE (som sig bör).
Jag förstår att fakturan från UE kom efter att slutfakturan till mig ställdes ut (dock ska väl TE ändå ha koll på vilka arbeten som har beställts och vem som utfört dem).
Har försökt läsa mig till vad som gäller och preskriptionstiden mellan företag verkar vara 10 år, om man inte avtalar om annat, vilket man typiskt sett gör, och då kan preskriptionstiden för fakturor avseende tilläggsarbeten vara så kort som 4 månader. I detta fall kan fakturan från UE till TE mycket väl ha skickats mer än 4 månader efter att tilläggsarbetet slutfördes.
Jag förstår att fakturan från UE kom efter att slutfakturan till mig ställdes ut (dock ska väl TE ändå ha koll på vilka arbeten som har beställts och vem som utfört dem).
Har försökt läsa mig till vad som gäller och preskriptionstiden mellan företag verkar vara 10 år, om man inte avtalar om annat, vilket man typiskt sett gör, och då kan preskriptionstiden för fakturor avseende tilläggsarbeten vara så kort som 4 månader. I detta fall kan fakturan från UE till TE mycket väl ha skickats mer än 4 månader efter att tilläggsarbetet slutfördes.
Bästa svaret
Nej, det är inte din uppgift. Bestrid. UE får driva detta mot TE.E EB2 skrev:Allt ni skriver är i linje med hur jag själv resonerar.
Något som irriterar mig är att totalentreprenören bett underentreprenören att skicka fakturan direkt till mig, utan att ens höra av sig till mig i ärendet.
Är det verkligen min uppgift att kontakta totalentreprenören för att reda upp något som rimligen borde vara en fråga mellan totalentreprenören och underentreprenören?
Varför TE gör som han gör är för att han vet att det blir svårt att riva upp projektet och försöka reglera det mot dig som beställare fast det är redan är slutfakturerat. Annars hade han tagit fakturan från UE, lagt på sitt påslag (beroende på hur avtalet ser ut) och skickat vidare den. Max 10 minuters jobb.
Du har avtalat om totalentreprenad och har också betalat TE för att slippa det här och TE är den som löser administrationen och ansvaret av UE.
Om du har för avsikt att betala den, men vill ha den från huvudentreprenören så kommunicera detta för enkelhets skull direkt. Som det ser ut nu verkar det som att HE är orolig att du ska dra kortet att slutfakturan är reglerad. Har UE kommit med faktura efter deadline så anser han nog att det blir UE’s huvudvärk att förklara det för dig, med viss rätt.
Om du vill slippa huvudvärk så bara betala UE direkt, ser inte direkt vad skillnaden blir för dig förutom 10% besparing?
Om du vill slippa huvudvärk så bara betala UE direkt, ser inte direkt vad skillnaden blir för dig förutom 10% besparing?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Ja, det är ett rimligt krav!E EB2 skrev:Jag skulle dessutom vilja att slutfakturan specificerades så att jag kan känna mig säker på att allt fakturerades riktigt och allt som drogs bort avräknades ordentligt. I samband med att slutfakturan skickades accepterade jag TE:s intygande att kostnaden för något jag ville dra bort motsvarades av kostnaden för något annat som vi kommit överens om att lägga till. Det var jag OK med vid det tillfället men ska jag betala ytterligare en större summa är jag inte OK med den otydligheten längre. Visst är det ett rimligt krav?
Då tidigare arbeten reglerats på ett pragmatiskt sätt är slutbetalningen gjord.
Nu när det dyker upp en tydligen rimlig glömd faktura behöver alla vara pragmatiska en gång till, och det behöver skrivas ett slutdokumet där det framgår klart och tydligt att allt är betalt och reglerats för sista gången.
Ett sista kläm på majonästuben typ....
Lycka till
/Workingclasshero
Klicka här för att svara