F
Exakt. Man har alltid rätt att få ett korrekt och detaljerat "bevis" på exakt vad man köpt, när det skedde och vad det kostat: Avtal, faktura eller kvitto. Här är ju problemet att företaget inte verkar kunna hosta upp ett korrekt "bevis". Man ska inte acceptera några konstigheter för... Murphys law...

Sir Duke skrev:
Låter logiskt när det gäller abbonemang och liknande stående betalningar. Klart elräkningen ska betalas varje månad. Lite lurigare om man bara köper en tjänst en enda gång och inte vet exakt vad det ska kosta. Jag har bestämt för mig att betalningen ska ske mot någon sorts attest/spec/kvitto - man gör inte bara en allmän anonym överföring - just för att betalningen ska kunna få befriande verkan dvs just den fordran betalningen avser blir slutligt reglerad och säljaren kan inte ställa nya krav efter det. Men jag har inte hittat lagtexten om det heller...
Av 21 § skuldebrevslagen följer att en gäldenär har rätt att få ett kvitto vid betalning.

I ditt fall löper du ju störst risk att du, även om du skulle kunna räkna ut rätt belopp, anses ha betalat mot "fel" skuld av de två som bolaget eventuellt skulle kunna anse sig ha mot dig. D.v.s. först betalar du rätt belopp men anger en betalningsreferens som företaget bokar mot den faktura de redan ställt ut mot dig. Sedan hittar de "rätt" fordran mot dig om några månader och skickar en ny faktura och då kommer du att få vissa problem med att hävda att den "nya" skulden redan är betald.

Fjädern är fortfarande lika liten men hönan har blivit en struts.....

En nyfiken fråga till TS: Har du kontaktat någon av utföraren ELLER utfärdaren och klargjort exakt VAD som är fel på fakturan?

Av vad jag läst så är svaret nej. Ta i så fall ovanstående fråga som ett tips och mejla båda två och tala om att fakturan är felaktig, speca på vilka punkter och ge dem även de riktiga uppgifterna du har, exempelvis din fastighetsbeteckning och vilket arbete du beställt.
Gör detta om syftet med tråden är att lösa fakturafrågan. Är syftet med tråden istället att raljera över två bolags oförmåga att förstå vad du menar med "fakturan bestrides", så by all means, carry on....

• Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Ville få allmän input (åsikter), samt juridisk kunskap (om någon sitter på sådan), kring vad som gäller kring fakturering och bestridande. Så tråden var rätt lyckad :)

Aah... Och här trodde jag att frågan "Hur skulle ni ha gjort?" betydde att du ville ha hjälp med att lösa problemet med din felaktiga faktura. Ack, så lätt ett missförstånd uppstår. ;)

• Gilla
Broken arrow och 3 till
  • Laddar…
Nja det ingår ju i punkten åsikter, så inget missförstånd där inte :)
Tar intryck av det ni skriver, uppskattar all input. Och företaget har fått info om exakt vad jag tycker är fel på fakturan. Så det kommer säkert lösa sig!

P
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.