B
Hej!

Gjorde en dränering för ca 30 dagar jag fick slutfakturan jag betalde fakturan är frid och fröjd.

Nu kommer han 40 dagar efter efter och skickar en ny faktura för han menar att han har inte fått in alla kostnader från sin leverantör.

Kräver nu ännu mer pengar, han har inte nämnt innan att denna faktura skulle komma den dök plötsligt upp i min inkorg.

Skrev ett formellt mejl där jag bestrider fakturan, men vem har rätt??

Vad har ni kommit överens om. Fast pris eller löpande?

Menar du att han inte anser att han fått betalt för allt material?

Man har ju tre år på sig att skicka faktura.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det beror ju lite på vad ni avtalat.
Har du betalat ungefär vad ni kom överens om?

• Gilla
kurrehe
  • Laddar…
B
D dthompa skrev:
Vad har ni kommit överens om. Fast pris eller löpande?

Menar du att han inte anser att han fått betalt för allt material?

Man har ju tre år på sig att skicka faktura.
E EyEr0n skrev:
Det beror ju lite på vad ni avtalat.
Har du betalat ungefär vad ni kom överens om?
Fastpris

Ny info.

Han anser att han inte fått betalt för bortforsling av en trappa samt några högar av jord. Som jag aldrig har godkänt. Aldrig sätt att några massor har tagits bort och slängts. (Delar av trappan ligger på min tomt)

Men det ligger även massor av schaktmassor på min tomt. Som inte är borta.

Ska även tilläggas under arbetsgång att han ville att betalningen skulle in till honom innan utfört arbete, som jag självklart nekade. Han fick betalt för det vi avtalade efter slutfört arbete.

N
I min enkla värld är en slutfaktura just en slutfaktura.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Det är ju upp till honom att bevisa att ni avtalat om utförande av tjänsten, så finns det inget sms eller Mail som stödjer hans uppfattning så har han helt klart uppförsbacke i att kräva in dessa pengar. Anser du att han inte utfört detta eller att det skulle legat inom det du redan betalt för kan du bara bestrida och avvakta han nästa drag. Kan ju vara värt att utöver bestridandet fråga rakt ut varför han anser sig ska ha betalt för detta? Ni kanske missförstod varandra även om det inte är omöjligt att han fått tomt i kassan o gjort en fuling.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
B Henke1993 skrev:
Hej!

Gjorde en dränering för ca 30 dagar jag fick slutfakturan jag betalde fakturan är frid och fröjd.

Nu kommer han 40 dagar efter efter och skickar en ny faktura för han menar att han har inte fått in alla kostnader från sin leverantör.

Kräver nu ännu mer pengar, han har inte nämnt innan att denna faktura skulle komma den dök plötsligt upp i min inkorg.

Skrev ett formellt mejl där jag bestrider fakturan, men vem har rätt??
Om han väljer att ta det vidare kommer du med största sannolikhet att få rätt. Stå på dig, du verkar ha på fötterna. Antagligen ser det tomt ut i orderboken och han behöver få in pengar, ett agerande som tyvärr har blivit vanligare nu när marknaden är svagare.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Du har ett fast pris. Det är då just ett fast pris. En summa som du skall betala för det utförda arbetet oavsett om det hela går enklare och borde vara billigare än förutsett, eller om det blir svårare än förutsatt så att entreprenören får lägga mer arbete eller material än beräknat.

Till detta kan komma att det dyker upp oförutsedda svårigheter, av en karaktär som entreprenören inte borde behövt räkna med i det fasta priset. Och ev extraarbeten utöver det som ingår i det avtalede fasta priset.

Både oförutsedda svårigheter och ev. extra arbeten skall tas upp av entreprenören INNAN arbetet utförs.

En trappa låter inte som något oförutsett. Om det ligger en massa schaktmassor kvar på tomten så låter det ju inte som arbetet är färdigt än heller, eller vad hade ni avtalat om schaktmassor?

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
B Henke1993 skrev:
Fastpris

Ny info.

Han anser att han inte fått betalt för bortforsling av en trappa samt några högar av jord. Som jag aldrig har godkänt. Aldrig sätt att några massor har tagits bort och slängts. (Delar av trappan ligger på min tomt)

Men det ligger även massor av schaktmassor på min tomt. Som inte är borta.

Ska även tilläggas under arbetsgång att han ville att betalningen skulle in till honom innan utfört arbete, som jag självklart nekade. Han fick betalt för det vi avtalade efter slutfört arbete.
Du säger först att han vill ha betalt för material men sen att han vill ha betalt för bortforsling.

Om han ändrat sin historia så ljuger han. Det kanske går dåligt med affärerna och han behöver ha in pengar.

Oavsett vilket hade jag inte betalt en ny faktura på ett arbete med fast pris. 😊

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Om trappan och massorna ligger kvar så förstår jag inte varför han skickar en faktura på bortforslingen?

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
B
H hempularen skrev:
Du har ett fast pris. Det är då just ett fast pris. En summa som du skall betala för det utförda arbetet oavsett om det hela går enklare och borde vara billigare än förutsett, eller om det blir svårare än förutsatt så att entreprenören får lägga mer arbete eller material än beräknat.

Till detta kan komma att det dyker upp oförutsedda svårigheter, av en karaktär som entreprenören inte borde behövt räkna med i det fasta priset. Och ev extraarbeten utöver det som ingår i det avtalede fasta priset.

Både oförutsedda svårigheter och ev. extra arbeten skall tas upp av entreprenören INNAN arbetet utförs.

En trappa låter inte som något oförutsett. Om det ligger en massa schaktmassor kvar på tomten så låter det ju inte som arbetet är färdigt än heller, eller vad hade ni avtalat om schaktmassor?
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du säger först att han vill ha betalt för material men sen att han vill ha betalt för bortforsling.

Om han ändrat sin historia så ljuger han. Det kanske går dåligt med affärerna och han behöver ha in pengar.

Oavsett vilket hade jag inte betalt en ny faktura på ett arbete med fast pris. 😊
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Om trappan och massorna ligger kvar så förstår jag inte varför han skickar en faktura på bortforslingen?
Nu är det nya bud!

Nu har han lagt till massa material som han använt som inte ingår i hans första offret till mig.

Han anser att jag skulle varit mer på plats, men och fått hans information..

Nu har jag ringt mitt försäkringsbolag har rättsskydd så ska hitta någon jurist om det fortsätter har varnat honom med det. Samt han har förstört mitt plommonträd som är 7 meter från huset, har även dokumenterat skadorna.

Kommer även försöka gå ut i media och varna andra, om det forsätter.

Han är körd!

• Gilla
Pumabjörnen och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Men vad stod på fakturan du fick i efterhand? Bortforsling eller material? Du är otydlig här.

B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men vad stod på fakturan du fick i efterhand? Bortforsling eller material? Du är otydlig här.
Först var det bortforsling enligt hans mejl med i fakturan var det material.

Nu är det väl en kombo, vet inte.

Hittade företaget på ”brabyggare”

Farstatjej90
B Henke1993 skrev:
Först var det bortforsling enligt hans mejl med i fakturan var det material.

Nu är det väl en kombo, vet inte.

Hittade företaget på ”brabyggare”
Då ljuger han helt enkelt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H
B Henke1993 skrev:
Nu är det nya bud!

Nu har han lagt till massa material som han använt som inte ingår i hans första offret till mig.

Han anser att jag skulle varit mer på plats, men och fått hans information..

Nu har jag ringt mitt försäkringsbolag har rättsskydd så ska hitta någon jurist om det fortsätter har varnat honom med det. Samt han har förstört mitt plommonträd som är 7 meter från huset, har även dokumenterat skadorna.

Kommer även försöka gå ut i media och varna andra, om det forsätter.

Han är körd!
Det är hans skyldig att informera dig om det tillkommer arbete som är utanför det ni har avtalat.
Ett fast pris är ett fast pris och om det dessutom om det står att det är slutfaktura, så är det en slutfaktura. Har tillkommit arbete som inte ingår i offerten så är hantverkaren skyldig att informera dig och få det godkänt av dig.
Du har bestridit fakturan, spara det underlaget, maila om du inte har gjort det, bestrider faktura nr. xxx i sin helhet. Låt hantverkaren gå vidare till Kronofogden, får du krav därifrån så skicka bara in kopia på avtalet och slutfakturan och skriv att du bestrider den/de fakturorna.

Redigerat:
  • Gilla
Whongo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.