Vi anlitade hantverkare våren 2023. På offerten står priset inkl ROT-avdrag och vi betalade fakturan. Inga konstigheter.

Nu fick vi brev från en advokatfirma som skriver att företaget vi anlitade gick i konkurs i höstas och att ”ROT-avdrag har inte kunnat erhållas”. Vi ska därför, tycker firman, som är konkursförvaltare, betala in ROT-beloppet inom fem dagar.

Vi hade inte anlitat hantverkare tidigare under 2023 och hade därför mer än tillräckligt med utrymme för ROT. Jobbet gick på cirka 13 000, ROT var på cirka 2500.

Jag uppfattar detta krav som rena påhittet från konkursförvaltaren. Har inte företagaren skickat in ansökan till Skatteverket är det väl inte vårt problem? På fakturan står det att företaget kan kräva oss på mellanskillnaden om vi inte får göra avdraget, men så är det alltså inte här.

Men - finns det något vett i deras krav? Jag har mejlat och sagt att vi inte har några oavslutade affärer med företaget, att vi betalt fakturan, att vi visst skulle ha beviljats ROT- om företaget skickat in ansökan om det. Bör jag göra något mer?

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att du har gjort allt rätt, och konkursförvaltaren får helt enkelt ställa ditt krav till skatteverket.

• Gilla
Peter787 och 17 till
  • Laddar…
CecBT CecBT skrev:
Vi anlitade hantverkare våren 2023. På offerten står priset inkl ROT-avdrag och vi betalade fakturan. Inga konstigheter.

Nu fick vi brev från en advokatfirma som skriver att företaget vi anlitade gick i konkurs i höstas och att ”ROT-avdrag har inte kunnat erhållas”. Vi ska därför, tycker firman, som är konkursförvaltare, betala in ROT-beloppet inom fem dagar.

Vi hade inte anlitat hantverkare tidigare under 2023 och hade därför mer än tillräckligt med utrymme för ROT. Jobbet gick på cirka 13 000, ROT var på cirka 2500.

Jag uppfattar detta krav som rena påhittet från konkursförvaltaren. Har inte företagaren skickat in ansökan till Skatteverket är det väl inte vårt problem? På fakturan står det att företaget kan kräva oss på mellanskillnaden om vi inte får göra avdraget, men så är det alltså inte här.

Men - finns det något vett i deras krav? Jag har mejlat och sagt att vi inte har några oavslutade affärer med företaget, att vi betalt fakturan, att vi visst skulle ha beviljats ROT- om företaget skickat in ansökan om det. Bör jag göra något mer?
Du har tolkat det helt rätt. BETALA INTE!!!
Det är helt och hållet förtagets ansvar att ansöka om ROT-avdrag åt dig. Om de glömmer, eller helt sonika går i konkurs, så är det deras problem. Enda gångerna du kan nekas ROT är om du redan utnyttjat maxbelopp, om du inte är Svensk, inte betalt skatt, eller om du är nära släkt med hantverkaren.

Just nu sitter en advokat och försöker hitta pengar att betala alla skulder med. Även ojusta metoder.
Ringer han igen så säger du bara att det står dem fritt att ansöka om pengarna hos skattemyndigheten. Eftersom det inte längre finns något företag, så kan de inte ansöka. Men säger de det, så säger du att då finns det väl inte heller något företag som du kan vara skyldigt pengar till.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Anna_H och 24 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
det inte längre finns något företag
Det finns, konkursen är nog inte avslutad ännu eftersom konkursförvaltaren jagar pengar.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns, konkursen är nog inte avslutad ännu eftersom konkursförvaltaren jagar pengar.
Det är möjligt. Jag är faktiskt inte rätt man att fråga om när ett företag slutar existera. Men då kan det sannolikt också ansöka om ROT. Dock tror jag att konkursförvaltaren vill undvika att ansöka om pengar hos Skattemyndigheten, då det nog ger ännu mindre pengar i slutändan.

• Gilla
MikaelOgren och 5 till
  • Laddar…
Det måste sökas senast januari året efter. Så de kan inte söka ROT nu.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
C
Ett potentiellt problem här - du har med en konkursförvaltare att göra.

Enligt min, förvisso begränsade, erfarenhet, är det inte troligt att de hör till den typen man kan föra en hjärtlig och konstruktiv dialog med. De sitter med dessa saker hela dagarna och vet exakt hur man skall uttrycka sig för att med minsta egen ansträngning få motparten dit man vill. Räkna med att om något skall redas ut heter det att det ligger på dig att reda ut det och inkomma med belägg, osv.

Just sayin'

• Gilla
Marcus0321 och 3 till
  • Laddar…
Nej, det är den som ställer kravet som måste visa att det är legitimt. Att företaget missat att begära ut pengar från skatteverket är inte TS fel. Om TS av någon anledning inte var berättigad till ROT blir det en annan sak.

• Gilla
TSkoogh och 17 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är den som ställer kravet som måste visa att det är legitimt.
Jag vet, och det vet garanterat konkursförvaltaren också. Det betyder dock inte att han inte kommer att försöka få det att framstå som att det är TS problem, med t.ex. (tomma) hot om betalningsföreläggande osv.

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag vet, och det vet garanterat konkursförvaltaren också. Det betyder dock inte att han inte kommer att försöka få det att framstå som att det är TS problem, med t.ex. (tomma) hot om betalningsföreläggande osv.
Om jag får något nytt krav tänkte jag be att få ta del av Skatteverkets avslag på deras rot-ansökan. Det kanske till och med är allmän handling som jag kan begära ut själv? Det kanske inte ens finns något avslag, om de inte sökt ersättningen, men finns det framgår det ju på vilka grunder rot inte beviljats.

• Gilla
EllinorLag och 7 till
  • Laddar…
CecBT CecBT skrev:
Om jag får något nytt krav tänkte jag be att få ta del av Skatteverkets avslag på deras rot-ansökan. Det kanske till och med är allmän handling som jag kan begära ut själv? Det kanske inte ens finns något avslag, om de inte sökt ersättningen, men finns det framgår det ju på vilka grunder rot inte beviljats.
Nej nej, spela inte med. Bestrid och ignorera.

• Gilla
TRJBerg och 15 till
  • Laddar…
Bör jag bestrida genom att skicka tillbaka fakturan och skriva "bestrida" på den, eller tror ni det räcker med mejlet jag skickat?

• Gilla
Michael2
  • Laddar…
Jag skulle nöja mig med mailet.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle nöja mig med mailet.
Tack för råd, alla.
Jag känner att vi har vårt på det torra här, men det blir ändå viss stress att få sådana här brev i efterhand.

• Gilla
Michael2 och 4 till
  • Laddar…
A
2500 kr motsvarar väl ungefär en arbetstimme för en advokat, så jag är tveksam till att det kommer att läggas så mycket tid på ditt ärende. Advokaten har nog i princip massmailat ut liknande påståenden/krav till samtliga företagets kunder där detta är aktuellt, med förhoppningen att åtminstone några väljer att betala tillbaka. Det är iaf ett sätt att spekulera kring detta.

• Gilla
big mike och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.