Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Då fick du ju rätt svar här i alla fall.
29 svar · 9,3k läst
H
hempularen: Om nu entreprenören hävdar att ritningarna var otydliga, så blir det nog väldigt svårt att kräva återställande, men du borde inte behöva betala för deras extra obeställda grävande. Om du har ett fastprisavtal som baseras på ett arbete som de trodde var större, så har de ju redan fått betalt för det arbetet.
3 svar · 1,6k läst
I
isaiadisciple: [citat] Vi har en grävmaskin och jag har inte haft all inclusive-semester på länge, så det kan ju vara ett alternativ...
6 svar · 1,1k läst
B
Bror9: [citat] Kan vara problem att bilda gemensamhetsanläggning för brygga på byns samfällda mark/vatten. Tveksam om lantmäteriet kan inrätta sådan om de inte är delägare i samfälligheten. 😀
7 svar · 1,3k läst
H
HLFR: [citat] Tusen tack för snabba, tydliga svar. Det ska bli mycket intressant att återigen ta diskussionen med styrelsen...
9 svar · 2,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag kollade lagen om allmänna vattentjänster (LAV) och det tycks stå kommunen fritt att ändra på anslutningspunkten för spillvatten respektive dagvatten, även dess höjdläge. Men kommunen ska samråda med respektive fastighetsägare om anslutningspunktens läge och informera i god tid om ändringar: [bild] [bild]
4 svar · 1,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Svenska rättstraditionen bygger på att man kommer överens och delar syn på när man har varit oaktsam och inte, alltså när skadeståndsansvar inträder. Och enkla snabba uppgörelser. Men det är bra svårare att visa på annan persons oaktsamhet i rätten, man sitter ju som sagt med hela bevisbördan. Utfallet är ofta osäkert och det tickar iväg med höga ombudskostnader både
13 svar · 1,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Håller med om att det handlar om skadeståndsansvar, specifikt är frågan om skadan för TS har orsakats av oaktsamhet/vårdslöshet, d v s att att styrelsens ledamöter har varit oaktsamma/vårdslösa som inte har underhållit dräneringsanläggningen och därmed orsakat skadan. Det finns HD-fall som visar att en BRF som inte underhöll sin dagvattenledning i tid hade varit oaktsam/vårdslös
4 svar · 802 läst
·
H
Hybro: Vet att min grund är mycket stabil. Likväl rör den sig lite under året. Man kan se någon liten spricka i färgen på sockeln. Vi satte in en stor stenklump till ugn, mitt i huset för 20 år sedan, totalvikt mer än 3 ton med skorsten. Bodelens enda uppvärmningskälla. Givetvis stående på stabil gjuten grund. Inget har rört sig. Inte ens huset i förhållande till ugnen och dess egna
16 svar · 3,8k läst
JohanÖr
JohanÖr: Detta var ju ett tag sedan, så ni har säkert löst det. Men gången beskrivs här och det kallas "köp av del av fastighet" https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/kopa-aga-salja-eller-ge-bort/registrera-agare---lagfart/ansokan-vid-kop/#anchor-3 Då blir gången - Köpeavtal - Lagfartsansökan (som blir vilande) - Ansökan om avstyckning, lämnas in av köparen - Avstyckning klar -
15 svar · 5,8k läst
K
Kurat11: Tack för alla svar. Det hjälpte mig att få lite andra perspektiv på situationen. Önskar allt gott!
11 svar · 1,1k läst
H
HybrisArne: Hej forumet! Vi har kontakt med ett byggföretag som har projekterat fyra hus och vi har lagt en reservation på ett av dom. Företaget äger tomterna och har ordnat bygglov och kommer fortsatt ansvara för underleverantörer mm. Nu är frågan vilken/vilka typer av avtal som borde skrivas i detta skede innan spaden sätts i marken? Totalentreprenadsavtal? Köpekontrakt för tomten? Ett eller
0 svar · 449 läst
T
tmjreviews: [citat] Giriga, småaktiga och otacksamma barn som inte förtjänar arvet. Är verkligen en liten värdeökning av fastigheten värd förstörda relationer inom familjen? Är sorgen redan över så att barnen orkar bråka om materiella saker? Sedan kan man undra vilken uppfostran och värderingar som finns inom den här familjen? Äpplet faller inte långt från trädet!
63 svar · 35,8k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Ohjälklar, grattis, det var som fasiken, snyggt jobbat :-) /W
19 svar · 2,4k läst
B
Bror9: Rätten till vatten bygger i hög grad på äganderätten till fastighet och därmed till det vatten som hör till fastigheten. Detta kommer ursprungligen från 1918 års vattenlag. Vattenlagen 1918 1 KAP. Om rätt till vatten. Om jordägares rätt til vattnet å hans grund. 1 §. Envar äger att, med här nedan stadgade eller eljest lagligen gällande inskränkningar, råda över det vatten, som
112 svar · 49,4k läst
·
K
Kakelugnen566: [citat] Undrar hur det har gått? Bor din pappa kvar i huset?
44 svar · 5,6k läst
R
Räknenisse: [citat] Eller så är det något som är svårt för flygbildstolkarna att se, om infarten är lite uppkörd och beroende på årstid, växtlighet, ljusförhållanden. Sen ritar man helt enkelt inte ut alla infarter som vägar heller, lite beroende på längd, storlek och läge etc. Saker kommer inte in i kartan bara för att man ger förbättringsförslag. Det är någon som granskar dem och
21 svar · 4,0k läst
·
Coolman
Coolman: Är nya huset klart nu? Inga vattenskador eller dylikt? Har regnat rätt mycket år 2022...
286 svar · 144,4k läst
·
P
Peter787: [citat] 8 miljoner är väl rätt ok ?
32 svar · 6,7k läst
·
D
datja: [citat] Man skulle behöva en karta över din situation eftersom detta är en bedömningssport.
4 svar · 1,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag tror att din möjlighet att få skadestånd kan grundas i 31 § konsumenttjänstlagen. Jag markerer det jag uppfattar som aktuellt: [bild] Du måste alltså visa för tingsrätten: 1. Att det är fel i tjänsten. D v s du behöver dokumentation på att gummidetalj har installerats av firman, att det är fel gummidetalj för ändamålet och att det läckte. 2. Att du har tillfogats skada p g a
4 svar · 1,0k läst
·
F
Fru_T: Uppdatering Kommunen bestred vårat föreläggande och tingsrätten är nästa steg. Letar med ljus och lykta efter jurist som är erfaren inom området men har inte lyckats. Är det någon här som kan hjälpa oss med tips? 🙏🏻🙏🏻
82 svar · 12,5k läst
·
L
Lappkattfot: [citat] Jag har i alla fall dokumenterat allt i alla mina lägenheter de senaste gångerna jag flyttat in någonstans. Varför inte alla gör det kan jag inte svara på. Kan ju vara så att man förväntar sig inte att det kan bli på det viset när man flyttar ut? Jag själv tog inga bilder innan jag lärt mig att det kan bli konsekvenser. Tänkte inte på det helt enkelt.
12 svar · 3,9k läst
Bananskalare
Bananskalare: [citat] Bara och bara. En vridventil av modelläldre Med kraftiga kalk utfällningar samt har börjat ärja. Ingen vet vad som händer. Det lan fungera. men det kan gå åt helvete. Det finns ingen anledning att inte byta ut det.
18 svar · 3,5k läst
·
O
oddan: [citat] På ytan är det en seriös halvstor aktör i Stockholmsområdet. Gick lite knackigt under pandemin, men tror det går ganska bra nu. Kan skicka ett DM vilket bolag det är, vill inte hänga ut någon här eftersom jag fortfarande tror och hoppas på någon slags lösning.
73 svar · 8,8k läst
·
S
Skogsmumrik: [citat] Tja, i det här fallet svansar rike Jan hem en gång per år, ägnar någon vecka åt att förklara hur viktigt det är att allt ordnas upp i förtid för att han inte ska behöva köpa ut den del av hus han inte ärver utan ska få den med. Lilla Kurt har inte mycket att säga till om i detta fall. Ingen knarkar, ingen är fattig men Jan är absolut den rike som svansar hem då och då
133 svar · 13,4k läst
·
P
paralun: [citat] Ok, fick intrycket att man måste betala för alla kartor. Hursomhelst mycket generöst av Stockholms kommun att satsa skattepengar på foton.
74 svar · 34,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.