Det är långt ifrån säkert att VF har ledningsrätt för den befintliga kabeln, det är ett relativt modernt begrepp. Däremot vill de förmodligen ha det för en ny.

Ledningsrätt är mycket enklare (och billigare) att få med ett påskrivet avtal än utan, så det är inte ovanligt att man kan få en lite bättre (engångs-) ersättning om man gör upp med dem istället för att de skall söka LR i strid med markägaren. I ditt fall kanske den bonusen innebär att du får ledningarna där du föredrar.

Säg att du kan tänka dig att göra avtal om att lägga ledningar i U-området, bråkar de så säg att du kommer bestrida LR och överklaga LMs eventuella beslut.

/M

B BellaFille2012 skrev:
Tack för svar!
De har säker ledningsrätt för nuvarande befintlig luftledning.
Min undran är om det medger att i ett nytt förfarande gräva ner och förstörande ingrepp på vår tomtmark?
Eftersom det finns ett U-område enligt detaljplan så borde Vattenfall hänvisa till denna.
Är inte det som andemeningen med U-området?
När du skriver tomtmark, menar du då det, eller menar du fastighet? Går det öht att undvika er fastighet?

/M

S
Generellt är nätägarens rätt att dra fram ledningar på din mark stark, framför allt om din egen fastighet är ansluten till elnätet.
Nätägaren har dock inget att vinna på att dra ett ärende så långt att ett ärende prövas mot ledningsrätt. Även om de sannolikt vinner.
De kommer därför vara måna om att nå en överenskommelse med dig. Ersättningarna du kan få (i pengar) är ett skämt.
Men du kan deala med dem. Tex. nytt gårdsgrus… gräva bort nån stubbe/sten… planera en del av tomten etc.
De brukar vara pragmatiska i dessa frågor, om du själv är det och inte är girig/tjurig.

• Gilla
HMtz och 1 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
När du skriver tomtmark, menar du då det, eller menar du fastighet? Går det öht att undvika er fastighet?

/M
Jag tolkar det som han menar just tomt när han i samma första inlägg skriver att det finns ett U-område över hans fastighet.

B BellaFille2012 skrev:
På den tilltänkta sträckningen består min tomt av berg i dagen och skulle i så fall innebära sprängning och stor förstörelse av vår tomt.
Vet du varför de vill spränga i berg om ni det finns till synes lättare dragningar? Har de sagt något? Har du frågat?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.