2 153 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Olåst plastlock på 3-kammarbrunn
Sida 1 av 2
Är det verkligen rimligt att kräva "locket skall vara upplåst, så att inga verktyg skall behövas för borttagning". Tömning kommer ske någon gång inom 4 veckors tid. Locket är ett plastlock och väger väldigt lite. Detta ligger över 3-kammarbrunnen som årligen töms. Vem är ansvarig för om en olycka händer? Jag som husägare är SKYLDIG att ha locket låst. Verktyg som åtgår för att lossa locket är endast en 6" skiftnyckel, vilken jag tycker chauffören borde kunna ha i sin ficka.
Och vad har alla de andra hushållen som ska få tömt sina brunnar för låsning?
Kan i te förstå vad som är problemet för dig
Lås upp men ta inte av locket
Eller så var på plats när dom kommer så kan du låsa upp och stänga när domär klara
Kan i te förstå vad som är problemet för dig
Lås upp men ta inte av locket
Eller så var på plats när dom kommer så kan du låsa upp och stänga när domär klara
Vem har sagt att du är skyldig att ha det låst? Det har inte vi.A arvid53 skrev:Är det verkligen rimligt att kräva "locket skall vara upplåst, så att inga verktyg skall behövas för borttagning". Tömning kommer ske någon gång inom 4 veckors tid. Locket är ett plastlock och väger väldigt lite. Detta ligger över 3-kammarbrunnen som årligen töms. Vem är ansvarig för om en olycka händer? Jag som husägare är SKYLDIG att ha locket låst. Verktyg som åtgår för att lossa locket är endast en 6" skiftnyckel, vilken jag tycker chauffören borde kunna ha i sin ficka.
Det förra statlig verksamhet genom myndighetsutövning.john68 skrev:
Det senare kommunala bestämmelser ihopkokade med inkompetens för gällande budget
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2000/barnsakra_brunnar.pdf
Kolla s17. Om inte mynningen är för stor räcker det med tillräckligt tungt lock för att hindra 6åringar.
Funkar ju inte om gubbarna ska lirka upp en massa hopkok till halvdanna lås.
Jag har en typ 15 kg sten liggande på ett ganska tungt lock jag byggt i trä med gångjärn. Lär behövas tre-fyra åttaåringar för att få upp den.
Kolla s17. Om inte mynningen är för stor räcker det med tillräckligt tungt lock för att hindra 6åringar.
Funkar ju inte om gubbarna ska lirka upp en massa hopkok till halvdanna lås.
Jag har en typ 15 kg sten liggande på ett ganska tungt lock jag byggt i trä med gångjärn. Lär behövas tre-fyra åttaåringar för att få upp den.
Redigerat:
Har du nedstigningsbrunn och lock av plast, borra lämpligt hål för att kunna låsa det med ett buntband.. Kan chauffören inte klippa eller använda kniv, så har den nog inte förmågan att ta sig in i eller låsa upp lastbilen på morgonen och allt blir ett icke problem..
För ca 20 år sen fick jag betala 150:- extra för att jag inte var hemma och lyfte upp betonglocket när de klena slamtömmarna kom. De hade nog krävt samma taxa för din sten. Sista gången jag hade kommunal slamtömning, så på så sätt var det bra att de gjorde det eftersom det tvingade mig att hitta en alternativ lösningJ Jaggatagga skrev:
Du menar alltså att ett plastlock som endast väger något kg, ska ligga löst?U Uffe A skrev:
Låningen på dessa plastlock är endast en lätt vridbar stålvinge på insidan, vilken enkelt vrids endast 90 grader. Enkelt med tex. liten skiftnyckel.
Beträffande att vara på plats så kan jag ej ta ledigt från jobb i 4 veckor för att passa tömningsbilen.
Man får nämligen att tömning ska ske tex. W 44-48.
Låsningen på dagens lock sker inte med hänglås.
Precis, tänk förr när det fanns djupa brunnar vid i princip varje hus. Nä, låt barn vara barn, man kan inte hålla på att överbeskydda dem för mer eller mindre påhittade faror.D Dilato skrev: