Är det verkligen rimligt att kräva "locket skall vara upplåst, så att inga verktyg skall behövas för borttagning". Tömning kommer ske någon gång inom 4 veckors tid. Locket är ett plastlock och väger väldigt lite. Detta ligger över 3-kammarbrunnen som årligen töms. Vem är ansvarig för om en olycka händer? Jag som husägare är SKYLDIG att ha locket låst. Verktyg som åtgår för att lossa locket är endast en 6" skiftnyckel, vilken jag tycker chauffören borde kunna ha i sin ficka.
 
Och vad har alla de andra hushållen som ska få tömt sina brunnar för låsning?
Kan i te förstå vad som är problemet för dig
Lås upp men ta inte av locket
Eller så var på plats när dom kommer så kan du låsa upp och stänga när domär klara
 
A arvid53 skrev:
Är det verkligen rimligt att kräva "locket skall vara upplåst, så att inga verktyg skall behövas för borttagning". Tömning kommer ske någon gång inom 4 veckors tid. Locket är ett plastlock och väger väldigt lite. Detta ligger över 3-kammarbrunnen som årligen töms. Vem är ansvarig för om en olycka händer? Jag som husägare är SKYLDIG att ha locket låst. Verktyg som åtgår för att lossa locket är endast en 6" skiftnyckel, vilken jag tycker chauffören borde kunna ha i sin ficka.
Vem har sagt att du är skyldig att ha det låst? Det har inte vi.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Sätt dit ett kombinationslås. Meddela firman att kombinationen är de tre första primtalen i decimalen på PI
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Varför har sotarna i 30 år minst kunna säga att de kommer en viss dag mellan ett spann på 3 timmar men slamsugning ger ett spann på flera veckor så att merkostnader kan inträffa då de ex inte kan backa in utan lots?
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Varför har sotarna i 30 år minst kunna säga att de kommer en viss dag mellan ett spann på 3 timmar men slamsugning ger ett spann på flera veckor så att merkostnader kan inträffa då de ex inte kan backa in utan lots?
Det förra statlig verksamhet genom myndighetsutövning.

Det senare kommunala bestämmelser ihopkokade med inkompetens för gällande budget
 
  • Gilla
arvid53 och 1 till
  • Laddar…
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2000/barnsakra_brunnar.pdf

Kolla s17. Om inte mynningen är för stor räcker det med tillräckligt tungt lock för att hindra 6åringar.

Funkar ju inte om gubbarna ska lirka upp en massa hopkok till halvdanna lås.

Jag har en typ 15 kg sten liggande på ett ganska tungt lock jag byggt i trä med gångjärn. Lär behövas tre-fyra åttaåringar för att få upp den.
 
Redigerat:
Har du nedstigningsbrunn och lock av plast, borra lämpligt hål för att kunna låsa det med ett buntband.. Kan chauffören inte klippa eller använda kniv, så har den nog inte förmågan att ta sig in i eller låsa upp lastbilen på morgonen och allt blir ett icke problem..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Jag har en typ 15 kg sten liggande på ett ganska tungt lock jag byggt i trä med gångjärn. Lär behövas tre-fyra åttaåringar för att få upp den.
För ca 20 år sen fick jag betala 150:- extra för att jag inte var hemma och lyfte upp betonglocket när de klena slamtömmarna kom. De hade nog krävt samma taxa för din sten. Sista gången jag hade kommunal slamtömning, så på så sätt var det bra att de gjorde det eftersom det tvingade mig att hitta en alternativ lösning ;)
 
U Uffe A skrev:
Och vad har alla de andra hushållen som ska få tömt sina brunnar för låsning?
Kan i te förstå vad som är problemet för dig
Lås upp men ta inte av locket
Eller så var på plats när dom kommer så kan du låsa upp och stänga när domär klara
Du menar alltså att ett plastlock som endast väger något kg, ska ligga löst?
Låningen på dessa plastlock är endast en lätt vridbar stålvinge på insidan, vilken enkelt vrids endast 90 grader. Enkelt med tex. liten skiftnyckel.
Beträffande att vara på plats så kan jag ej ta ledigt från jobb i 4 veckor för att passa tömningsbilen.
Man får nämligen att tömning ska ske tex. W 44-48.
Låsningen på dagens lock sker inte med hänglås.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem har sagt att du är skyldig att ha det låst? Det har inte vi.
Hoppas bara att inga barn kommer till skada i din brunn!
Ett plastlock väger inte mycket, det kan barn mycket väl öppna!
 
A arvid53 skrev:
Hoppas bara att inga barn kommer till skada i din brunn!
Ett plastlock väger inte mycket, det kan barn mycket väl öppna!
Vilka ungar springer omkring och öppnar avlopp och druttar i brunnen på andras tomter?
Är det något du eller andra någonsin upplevt händer?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
4774
Håller fullständigt med @Dilato . Hur många barn har på riktigt trillat ner i en modern trekammarbrunn oavsett lock och/eller låsning i Sverige?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
4774
Jag svarar mig själv efter noggrann sökning i otaliga databaser. Svaret är: Inga
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilka ungar springer omkring och öppnar avlopp och druttar i brunnen på andras tomter?
Är det något du eller andra någonsin upplevt händer?
Precis, tänk förr när det fanns djupa brunnar vid i princip varje hus. Nä, låt barn vara barn, man kan inte hålla på att överbeskydda dem för mer eller mindre påhittade faror.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.