Kontakta kommunen/slamtömmaren och kolla vad de egentligen menar. Skiftnyckel borde vara ok, de flesta (alla?) lätta lock öppnas så. Eller menar det att man ska återgå till betonglock, det vill ju inte de som tömmer ha för de är så tunga. Jag håller med om orimligheten i att ha brunnen helt öppen, det är en reell säkerhetsrisk om locket inte sitter fast. I förlängningen om det inte får vara låst under tömningstid (ca fyra veckor per år), så kommer många brunnar inte att vara låsta över huvud taget året om.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A arvid53 skrev:
Låningen på dessa plastlock är endast en lätt vridbar stålvinge på insidan, vilken enkelt vrids endast 90 grader. Enkelt med tex. liten skiftnyckel.
Har du ett foto på detta? Vad exakt är det man vrider på? Kanske kan man sätta dit ett litet vred eller något så att inga verktyg behövs för själva vridande.

Rätt förvånad är jag över att inga verktyg ska behövas. Mitt lock i sommarstugan sitter med buntband och slamtömmarna i Härnösands kommun klarar av att hantera verktyget "kniv" för att öppna.
 
  • Gilla
arvid53
  • Laddar…
A arvid53 skrev:
Hoppas bara att inga barn kommer till skada i din brunn!
Ett plastlock väger inte mycket, det kan barn mycket väl öppna!
Ska vi sätta lås på hela havet också? Där kan barn drunkna!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska vi sätta lås på hela havet också? Där kan barn drunkna!
Naturliga dödsfällor oaktat så ska vi självklart inte konstruera konstgjorda. Oavsett om det är låga eller klättringsbara balkongräcken, brunnar eller oinhängnade poler och dammar.
 
  • Gilla
arvid53 och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Jag svarar mig själv efter noggrann sökning i otaliga databaser. Svaret är: Inga
Då fungerar det alltså med regler kring att lock inte skall vara lätta öppna för barn vilket skulle bevisas.
 
  • Gilla
arvid53
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Naturliga dödsfällor oaktat så ska vi självklart inte konstruera konstgjorda. Oavsett om det är låga eller klättringsbara balkongräcken, brunnar eller oinhängnade poler och dammar.
Fast det gäller att kunna bedöma risken. Att lämna locket olåst ett antal dagar är garanterat en mindre risk för barnets liv jämfört med att man tar med barnet på en (icke nödvändig) bilfärd.

Väldigt få tycker att det är oansvarigt att ta med barnet i bilen. Men ska man tycka att någon är oansvarig ifall brunnslocket lämnas olåst några dagar då tömmarna kan komma?

Fast det riktiga problemet här är ju slamtömmarnas totala hjälplöshet, de verkar ju inte klara någonting.
 
L lbgu skrev:
Fast det gäller att kunna bedöma risken. Att lämna locket olåst ett antal dagar är garanterat en mindre risk för barnets liv jämfört med att man tar med barnet på en (icke nödvändig) bilfärd.

Väldigt få tycker att det är oansvarigt att ta med barnet i bilen. Men ska man tycka att någon är oansvarig ifall brunnslocket lämnas olåst några dagar då tömmarna kan komma?

Fast det riktiga problemet här är ju slamtömmarnas totala hjälplöshet, de verkar ju inte klara någonting.

Det är högst tveksamt om det verkligen är farligare att ta med barn i bilen än att lämna en brunn öppen och tillgänglig för barn.

Vägtrafiken vet vi är ganska säker, 12 barn omkom totalt i trafiken i fjol, men en stor andel av dessa var inte passagerare. Sätt det i relation till antalet bilresor så hamnar du snabbt på löjligt låga sannolikheter per resa.

Vad gäller faran med öppen brunn så är det mycket svårare att kvantifiera. En brunn ute vid ett gärde där inga barn normalt passerar är det givetvis mycket otroligt att någon drunknar i, men placera brunnen i ett bostadsområde ökar sannolikheten enormt.

Lagmässigt är skillnaden stor. Om du blir påkörd och ett barn i bilen dör är du i laglig mening oskyldig, om ett barn drunknar din upplåsta brunn är du vållande till annans död.
 
  • Gilla
arvid53
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.