Juridik
Anonymiserad 618974: ... inte. (Första halvan av mitt svar finns i din andra tråd)
sysmali: Jag köpte en elektronisk pryl via blocket på samma sätt. Swishade till Rocker som håller pengarna tills jag godkänt produkten. Men säljaren hörde av sig och påstod att han upptäckt att prylen var defekt och vi bestämde att han inte skulle skicka den och då fick jag pengarna automatiskt återbetalda efter 7 dagar. Någon månad senare säljer samma användare prylen till högre pris...
Anna_H: [citat] Jo, självklart. Men det är de svårare fallen där det finns tveksamheter de tar vidare till nämnden, så att vi får diskutera igenom det. Kan avvikelserna accepteras eller inte? Tjänstemannens förslag var att motvilligt acceptera eftersom huset som skulle byggas var exakt lika stort som det som redan stod där, han menade på att de ändå kunde bygga på de där resterande 20
Cox: Verkar så, eller så är det Oves son...
polaris78: Ja det är väl det bästa som kunde hända från ert perspektiv. hur det hade slutat om tvisten dragits vidare är väldigt osäkert och kan sluta hur som helst , och inte säkert ni fått en krona den vägen. Nu kröp säljaren till korset och betalar och undviker att det ev dras vidare och osäkerheten där med vem som har tyngst juridiskt argument. Bara att gratulera Är väl alltid bra med
Dilato: [citat] Riktiga homeopatiska "läkemedel" är ju så utspädda att det knappt finns en molekyl kvar av det "aktiva" ämnet så där är det ju inget problem 🤓
BirgitS: [citat] Det var vanligt att någon gick i borgen för lånet. I det fall jag tog upp så gick företaget, som personen var anställd på, i borgen.
BSA In: [citat] Tack Claes för att du tog dig tid. Jag är tacksam. Nu kan vi ta semester.
hempularen: Att ex. grannar påstår att felet har funnits länge, och att säljaren känt till det. Har nog rätt lite bevisvärde. Säljaren kan alltid hävda att han visserligen har haft problem men att det är åtgärdat (vilket han kanske tom. själv tror). Sedan om man "får vara så dum" att man tror sig har åtgärdat översvämning genom att måla väggarna är väl tveksamt. Men man kan kanske
Claes Sörmland: Intressant fall. Som vanligt med media och tyvärr även SVT så ges för lite information för att fallet ska vara helt begripligt. Första frågan är ju om fastigheterna alls omfattas av verksamhet för kommunalt VA enligt lagen om allmänna vattentjänster (LAV). Om de gör det så finns en förbindelsepunkt någonstans, alltså en punkt för ledningarna där kommunens ansvar slutar och de
trenchcoat: [citat] Jag hade kontaktat en jurist om jag vore dig.
Globetrot: [citat] Nej, sant. Men jag ligger flera tusen över mina 300kkr nu….av många ”småsaker” skull…
Dilato: [citat] Du har ju ett bättre avtal än vad lagen säger, egentligen skulle du enligt lagen sagt upp lokalen senast 31 mars! Nu är väl tveksamt om en ställplats är en lokal, men att uppsägning ska ske är klart, och att du är bunden av avtalets utgångstid är också klart. Hyresavtal kan även ingås för bestämd tid. Sådana avtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat
Contrefort: [citat] Om grannen går med på det kan ni ju skriva ett avtalsservitut som ger rätt att komma åt grannens fastighet för att underhålla fasaden. Då gäller detta även om det kommer nya ägare till fastigheten.
patriklarsson: [citat] Vet inte vem du skriver till eller vad du avser. Om du pratar om polisen i Sverige, så kan de plocka in vem som helst upp till 8h enligt LOB. Det handlar inte om att något brott förekommer, att vara berusad är inget brott i sig. Däremot kan polisens agerande få stora konsekvenser för de enskilda personerna som kan mista körkort, vapenlicens eller i förlängningen också sitt
Dowser4711: Parketten kan ju knappast vara något dolt fel... Att leja en firma som byter 13mm parkett mot 5mm vinylgolv och antingen justerar allt runtom så att det blir anpassat till det nya golvet eller bygger upp till samma höjd igen är ju något som du får oavsett. Dvs prisskillnaden blir ju att bygga upp genom att lägga på något eller byta ut golvspånet. Och tänk på att vad den faktiska
Calvert: Det är varken hästgård el, jordbruksfastighet. Tänk mer sommarstugetomt.
kindvall: Polisanmälan är ju ett samlingsord för alla tänkbara anmälningar man kan göra till polisen. -Brottsanmälan -Fyndanmälan -Anmälan om försvunnen person -Orosanmälan Sen används det ju oftast i brottsfallet, man har blivit polisanmäld.
ArneTW: [citat] Även fast en del tycker att det alltid finns någon annan att hålla ansvarig och du kan säkert hitta någon advokat som vill ha dina pengar. Du kan klaga till väghållaren men att tro att du ska få ersättning är optimistiskt. Har du ett högt fordon är det din uppgift att vara medveten om det. /ATW
Nötegårdsgubben: Det påverkar som jag antydde dig inte alls teoretiskt sett, utan det betyder bara att exet och hennes man har en försäkring som löser ut om de måste atå för ett dolt fel. Huruvida försäkringsbolag är mer eller mindre benägna att regressa mot tidigare ägare vet jag inte, men givet att de är professionella aktörer skulle jag gissa på mer i de fall ansvaret tydligt går tillbaka på
Saelen: Nu är det inte aktuellt att jag jobbar yrkesmässigt med trädfällning mem jag var lite nyfiken. Jag menar, har även jag en bakgrund inom elnätsbranschen och har inga problem att ta ner och ta hand om ett träd eller två. Däremot finns det ett par träd på landet som jag självfallet överlåter till någon professionell pga riskerna (jäkligt bökigt att hitta lämplig riktning). Men
Anna_H: [citat] Då är nog A-kassan intresserade också. Men steg 1 känns som att fråga kommunen om fastigheten har oljeavskiljare.
Nötegårdsgubben: [citat] Ja, sorry, reklamationen. Men principen är densamma.
Nötegårdsgubben: [citat] Det här kan man väl möjligen ifrågasätta och försöka tilltvinga sig ett servitut på vägen för att kunna nå hamnen. Då borde väl även parkeringsfrågan till stor del lösa sig om det nu går att parkera uppåt 20 bilar på området. [citat] Det är väl tyvärr bara regelmässig överklagan som hjälper mot sånt.
Blåbetongägaren: Hej, Hur har det gått för dig?
kedjehus1973: [citat] Två års garanti enligt deras egen hemsida: https://www.corroventa.se/om-oss/kundservice-och-garanti/ Dock, konsumentköplagen säger tre år så det gäller ju oavsett. Ursprungligt fel kommer jag fortsatt att hänvisa till reklamationsrätten. och inte OCABs arbete. Installationen är det inget fel på. Får dra igång detta ärende på måndag 🙄 Verkade ha löst sig under en