P
L lbgu skrev:
En myndig person borde själv kunna bestämma när/om sotning behövs och ordna sotning efter eget beslut. Istället blir man påtvingad sotning onödigt ofta bara för att man ska göda monopolisten.
Det vore OK, om jag som granne får vara med och bestämma när den myndiga personens eldstad ska sotas eller brandskyddskontrolleras.

Sotaren som handhar området där jag bor tyckte för flera år sen att det räckte med sotning vart tredje år hos oss. Sen ett par år tillbaka har vi dock börjat elda mer regelbundet så vi bad om sotning varje år.
Det gick sotaren med på. :-)

Det med sotning är inget annat än intervallbetonat och ska enligt gällande regler utföras enligt detta, så där går det inte att göra något.
Ta en sotarkurs och få certifikat på genomgången utbildning, medela sotarfirman att du sotar själv, så är alla problem med sotningen ur världen- Kanske en kopia ska sändas över. Det är bara brandkyddskontrollen man inte kommer ifrån

P pmd skrev:
Det vore OK, om jag som granne får vara med och bestämma när den myndiga personens eldstad ska sotas eller brandskyddskontrolleras.
Finns det annat som du vill vara med och bestämma när det gäller dina grannar?
Ska de få ladda elcyklar hemma?
Mobilladdning?
Sängrökning?

Dessa aktiviteter orsakar massor med bränder så med ditt synsätt borde du vilja förbjuda grannarna att göra det. Eller är det bara kamineldning du hakat upp dig på.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Med det resonemanget borde det vara förbjudet med elcykelladdning i hus/lägenheter.Kanske även mobilladdning.
Det kanske det borde. Hur ofta brinner hus ner pga elcykel- och mobilladdning?

P
L lbgu skrev:
Ja. Jag vill t.ex. inte att mina grannar ska elda skräp i tunnor på tomten.

L lbgu skrev:
Ska de få ladda elcyklar hemma?
Mobilladdning?
Sängrökning?

Dessa aktiviteter orsakar massor med bränder så med ditt synsätt borde du vilja förbjuda grannarna att göra det. Eller är det bara kamineldning du hakat upp dig på.
Laddningsbara cyklar, scooters mm. Tja, det orsakar ungefär samma mängd bränder som eldstäder och kaminer, TROTS att man har alla krav på sotning, underhåll, bygglov mm. Och trots att man nog kan anta att det laddas oerhört många fler gånger än kaminer tänds (det räknas in alla laddningsbara saker så bara i vårt hus finns det några tiotal).

Så man kan nog räkna med att det inte är lika stor risk. Men visst, om det visar sig att det är större risk med stora batterier som scooters osv kanske det ska vara förbjudet att ladda i flerbostadshus, eller inomhus, eller utan särskilda skyddsanordningar eller helt enkelt att det ska inspekteras om det är något som går att se i förväg.

P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Laddningsbara cyklar, scooters mm. Tja, det orsakar ungefär samma mängd bränder som eldstäder och kaminer, TROTS att man har alla krav på sotning, underhåll, bygglov mm.
Finns det data om det nånstans, så vi slipper spekulera?

K Kurtivan skrev:
Det är ju en viss skillnad om du kan ta med dig serviceobjektet till utföraren. Det blir en markant högre kostnad om inte man utför sotning ungefär samtidigt i ett område.
Jag har möjligheten att begära en tid som passar mig, tror att de debiterar 1500:- exyra för det då de inte förlägger min sotning på samma tor utan måste köra en extra sväng till mig. Jag bor dessutom 3,5 mil bort så de får en extrakörning på 7 mil för min skorsten.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Laddningsbara cyklar, scooters mm. Tja, det orsakar ungefär samma mängd bränder som eldstäder och kaminer, TROTS att man har alla krav på sotning, underhåll, bygglov mm. Och trots att man nog kan anta att det laddas oerhört många fler gånger än kaminer tänds (det räknas in alla laddningsbara saker så bara i vårt hus finns det några tiotal).

Så man kan nog räkna med att det inte är lika stor risk. Men visst, om det visar sig att det är större risk med stora batterier som scooters osv kanske det ska vara förbjudet att ladda i flerbostadshus, eller inomhus, eller utan särskilda skyddsanordningar eller helt enkelt att det ska inspekteras om det är något som går att se i förväg.
Jag funderar på hur många bränder vi skulle få om den obligatoriska sotningen slopades och kreti och pleti fick ta allt ansvar själva.
Det resultatet skulle vara intressant att se. Hur mpnga skulle snåla in på sotning helt och hur många eldar ned undermåligt torkad ved som sotar igen pannor och skorstenspipor?
Alltför många tror jag och bränderna skulle inom fem till tio år öka lavinartat.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.