Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Det beror lite på hur servitutet är skrivet vilka rättigheter du har. För att slippa servitut i sådana här fall skapar man gärna skafttomter av de intre tomterna, så att även marken under vägen tillhör den fastigheten. Men nu verkar det ju inte gjort så, och då får man fråga sig varför. Är det istället så att båda fastigheterna är tänkta att nyttja samma utfart? Då
2 svar · 959 läst
B
busgraab: Tack för input! Känner mig nu mera trygg i alternativet att "göra rätt" och prata med dem istället för att ta en chansning. Jag var rädd att det skulle kunna ta år, att dom skulle kräva dyra geologiska undersökningar och gud vet allt. Kanske jag som tror att Sverige är mer byråkratiskt än vad det faktiskt är.
13 svar · 2,1k läst
J
jonte0: [citat] Här två ord som inte riktigt går ihop va? Man äger väl inte det man arrenderar, eller? //
20 svar · 3,5k läst
O
[old rusty]: [citat] Vadå rövhatt? Lär dig städa istället slyngel. ;) Jag hade inte flyttat in utan gnäll i en lägenhet som varit så dåligt städad som beskrivet. Vissa studentboenden jag haft så bytte man utan tid mellan, utflytt 12, nya hyresgästen in kl 12. Blir det då backning på städ och det är helg så blir det jour, inte konstigt alls. Jag tog istället en halv hyra i rabatt för kass
57 svar · 11,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Konsumenttjänstlagen säger att företag ska göra rättelse inom skälig tid, eller någon liknande formulering. Har du läst om lagen på Konsumentverkets och Hallå konsuments sidor? För juridisk vägledning, t.ex. gällande hur du formulerar ett kravbrev, kan du i första hand vända dig till kommunens konsumentvägledare och i andra hand till Hallå konsument.
1 svar · 890 läst
H
hempularen: Det som är ”standard” i 70 talshus är ingjutna syllar och andra trädetaljer. Ingjutna formar i en källare kanske kan ses som lite ovanligt. Men jag förstår inte riktigt problemet från text och bild. Hur stora ytor av formar gäller det? Och varför behövs det bilas upp stora ytor.
6 svar · 3,0k läst
·
A
AndersS: [citat] I dokumentet man fick fylla i före kontrollen av anläggningen som gjordes 2021 fick man ange hur fastigheten har använts och nyttjades, så någon påverkan kanske det har om anläggningen inte uppvisar några felaktigheter. Men det har prövats rättsligt att enbart ålder inte får vara avgörande för att kräva åtgärd av anläggningen.
28 svar · 5,9k läst
·
Globetrot
Globetrot: Altså den där frågelistan…borde den inte skrotas? Jag tycker mäklare ska skriva fakta i annonsen (baserat på kvitton), alt skriva köpare uppskattar x till att ha renoverats 2015. Men brasklapp att de vet inte så det kan diffa. Jag tror dock inte du når framgång i att driva något. Men, frågan är fri? Jösses, kontakta mäklaren och säljaren och be om ett möte?
7 svar · 1,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Kolla med kommunen/länsstyrelsen så att strandskydd inte har införts långt senare efter att planen beslutades! Fråga efter beslutet, borde finnas hos länsstyrelsen om beslut är taget om infört strandskydd för planområdet.
3 svar · 2,0k läst
·
Veronica C
Veronica C: [citat] Hej 4 år senare! Hur gick det för er sedan? Vi är i samma tankar med en familj och bygga en vsrdin fel i ett stlrre hus. Hälsningar Veronica
8 svar · 7,2k läst
L
LärlingBygg: [citat] Tack för informationen. Nästan all glasullsisolering i hela längan är mögelangripen så vi kommer behöva bygga upp nya innerväggar. Jag har kontaktat säljare och mäklare för att se om man kan hitta en gemensam lösning.
16 svar · 6,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Grannen. Förutsatt att det inte uppstår ett arbetsgivaransvar där du uppdrar åt grannen att utföra arbete på din fastighet mot ersättning. Så länge du inte instruerar grannen kring arbete så lär det inte vara ett problem. Ge bara ett medgivande.
1 svar · 793 läst
J
JohanLun: [citat] Det finns väl de som säger det är farligt för små barn att sitta och peta i kattskit, men det finns ju andra djur, grävlingar, skator mm vars skit man heller inte bör ha i munnen, så just sandlådan kan vara vettigt att ha ett lock på... Sen vet jag inte, ungarna gräver i sanden hela tiden och jag har då inte hört nån som blivit rejält sjuk. Men så är det ju med många
759 svar · 101,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Så är det nog. Men det är nog väldigt ovanligt att badrumsföretag inte accepterar en besiktningsmans åsikter eftersom det kan leda till att de blir utslängda från BKR/GVK, vilket kan göra att de förlorar många presumtiva kunder. I åtminstone en del fall går det att diskutera värde/ersättningsbelopp med besiktningsmannen. Sen ska det väl sägas att när det gäller småmål,
5 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Du får gå via tingsrätten. Du kan börja med kronofogden, men bestrider firman kravet, så avsluta fogden ärendet. Du får då stämma i tingsrätten. Om du vinner målet i rätten så kan du åter gå till kronofogden, som då kommer att driva in summan oavsett vad firman säger, om det finns ngt att driva in. Du får ställa in dig på att vägen via rätten kan bli väldigt lång, och
1 svar · 904 läst
K
Kalle Karlsson4: Jag äger en stuga på ofri grund som är i dåligt skick. Jag har försökt få arrendeavtal med delägarna men några är inte intresserade så jag har inte vågat investera i renovering. Jag har tänkt renovera den så småningom men finns det risk att kommunen tvingar mig att riva innan dess ifall det kommer klagomål? Har man en chans att åtgärda problemet innan rivning? Som jag tolkat
0 svar · 1,1k läst
L
Linnea1939: [citat] Tack för ditt svar.
5 svar · 1,8k läst
C
Chippe: [citat] Helt korrekt, det är Byggmax ansvar gentemot kunden, något de kämpar hårt med att inte ta. Det måste var deras strategi att försöka skjuta ansvar på leverantör eller tillverkare samt att de medvetet låter ärenden dröja för att trötta ut kunden för jag har verkligen svårt att se att reklamationsärenden, återbetalning etc ska ta månader.
89 svar · 34,8k läst
·
L
Lärljungen: [citat] Tack för input! Ska se till att få det bekräftat via mail. Gällande avstånd till vägg så sa projektledaren att golvtillverkarna brukar ta i så ska få med det i mail också.
2 svar · 789 läst
R
Risarvaren: [citat] Energiskog räknas som gröda med längre cykel, inte som skog. ...vill jag minnas. Går ju förvisdo att goggla fram...
76 svar · 40,4k läst
Y
YuGi: @Lunda123 hur gick det?
35 svar · 10,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Troligen, det finns tyvärr ingen förklaring från lagstiftaren varför man 2016 införde denna reglering om att tidpunkten för medlems inträde och utträde skall antecknas. Men det enklaste läsningen är ju att det är uppgifter som hålls tillgängliga av föreningen för var och en som vill ta del av dem. Om förändringen skedde före lagändringen 2016 så finns naturligtvis inte
4 svar · 917 läst
C
Citrona: Jag har en kolonistuga i en förening med >300 lotter. Stugorna har inte vatten eller avlopp, det får heller inte dras in enligt arrendeavtalet med kommunen. Det finns tappkranar för dricksvatten på gatorna, totalt 35 st. Två servicehus med toaletter och duschar, ett föreningshus med kök och festlokal som nyttjas vid aktiviteter och kan hyras av kolonisterna. I december 2022 fick
0 svar · 583 läst
C
cpalm: [citat] Skatteverket har en kalkylator här: https://www7.skatteverket.se/portal/hyra-ut-privatbostad/ Hyresintäkten är inkomst av kapital, dvs. en statlig skatt med rak skattesats 30% oberoende av den kommunala skattesatsen. Och som sagt, du får ju även ränteavdraget automatiskt i deklarationen som du måste räkna in för att få en rättvisande nettosiffra.
4 svar · 772 läst
C
cpalm: Förvaltaren anser nog att det ligger utanför dennes mandat att göra utlämningen. Man får vända sig till föreningen. Jämför t.ex. att kommunen använder Microsofts mejltjänst och att du ringer Microsoft och begär att de skall lämna ut mejlväxling som omfattas av offentlighetsprincipen. De kommer att vägra och mena att de inte är deras sak att göra en sådan utlämning och att allt
2 svar · 950 läst
R
Räknenisse: [citat] Lantmäteriet har begränsat direktåtkomsten till akterna. Du behöver använda formuläret för att begära ut allmän handling. https://www.lantmateriet.se/sv/om-lantmateriet/om-webbplatsen/tekniska-fragor/information-om-nedstangda-eller-begransade-digitala-tjanster/#anchor-0 Ska man veta säkert vad som gäller för vem som har rätt till vad så tycker jag det verkar som man behöver
21 svar · 9,0k läst
·
V
Vardagsrum: Om du läser här någon gång TS, så får du gärna uppdatera hur det gick med saken.
81 svar · 51,3k läst
·
P
pmd: Jag tror att det tyvärr är vanligare än det borde vara. Den här tråden är inte första gången jag har hört folk berätta om att de gör så. Utan anonymitet som här.
530 svar · 65,5k läst
·
F
Falckman: [citat] Om vi får ägna oss åt lite begreppsdiskussion och analogier skulle möjligen t.ex. ett avhjälpande av fel i vara eller att en skadad vara helt ersätts kunna liknas vid ett skadestånd utanför skadeståndslagens ram men som ändock innebär en skyldighet att ersätta en (viss typ av) skada. Jämför med t.ex. köplagen eller konsumentköplagen och reglerna om fel i vara, etc.. Eller
301 svar · 96,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.