6 105 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Husköp av nästan klart hus
Jag och min sambo har köpte ett hus, vi har inte kritat på än så det är inte riktigt köpt än. Mäklaren berättar att huset inte slutbesiktats trots att byggdatumet är 2006. Nu när mäklaren kollat så har inte kvalitetsansvarige godkänt huset heller. Det ska han göra nu i veckan. Det måste väl betyda att det inte finns något slutbevis från miljö- och byggnämnden. Vad ska jag kräva av säljaren innan jag kritar på och betalar handpenningen? Eller ska man krita på och skriva in krav i kontraktet? Vilket kan ge problem om man vill annulera kontraktet och redan sålt sitt nuvarande boende.
Säkrast är att säljaren presenterar handlingarna innan ni skriver på och erlägger handpenningen. Finns flera intresserade köpare kan det måhända vara ok att i stället ta med ett villkor i kontraktet. Vad som krävs måste dock vara noggrannt specificerat och en lämplig tidsgräns satt. Ange också i kontraktet att handpenningen skall sättas in på depositionskonto hos mäklaren och att ni skall ha tillbaka hela beloppet om de angivna villkoren inte uppfylls.
Att huset byggdes förra året och ännu inte sålts låter egendomligt. Vilken orsak anger man till detta?
Ni bör kräva att få se slutbesiktningsprotokollet från entreprenaden och kontrollera att samtliga däri upptagna fel är åtgärdade.
Även om detta är ok bör ni låta göra en överlåtelsebesiktning.
Tala med den kvalitetsansvarige och förvissa er om att alla egenkontroller och intyg som krävs enligt den kontrollplan som beslutades vid byggsamrådet före byggets påbörjande finns. Risken finns att det annars blir någon slags efterkonstruktion av KA som lämnas till byggnadsnämnden som därefter skall utfärda ett slutbevis.
Kolla även att byggfelsförsäkring finns liksom intyg på att tätskikten i våtrum utförts av behörig hantverkare. Finns inte sådant intyg kan det bli problem med att få full skadeförsäkring på villaförsäkringen. Bolagen blir alltmer observanta och kollar ofta detta.
Att huset byggdes förra året och ännu inte sålts låter egendomligt. Vilken orsak anger man till detta?
Ni bör kräva att få se slutbesiktningsprotokollet från entreprenaden och kontrollera att samtliga däri upptagna fel är åtgärdade.
Även om detta är ok bör ni låta göra en överlåtelsebesiktning.
Tala med den kvalitetsansvarige och förvissa er om att alla egenkontroller och intyg som krävs enligt den kontrollplan som beslutades vid byggsamrådet före byggets påbörjande finns. Risken finns att det annars blir någon slags efterkonstruktion av KA som lämnas till byggnadsnämnden som därefter skall utfärda ett slutbevis.
Kolla även att byggfelsförsäkring finns liksom intyg på att tätskikten i våtrum utförts av behörig hantverkare. Finns inte sådant intyg kan det bli problem med att få full skadeförsäkring på villaförsäkringen. Bolagen blir alltmer observanta och kollar ofta detta.
Tack för tipsen. Jag kanske var lite otydlig. De som köpt huset bor där nu. Det är ett LB-hus. Så det enda som inte är klart är papper och godkännande. Enligt uppgift är huset inte slutbesiktigat, det kan ju bero på att säljaren verkar vara extremt petig! Jag ska hör med mäklaren idag exakt vad som inte är klart.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Av det du skriver så låter det som att detta är ett problembygge. Den som byggt huset vill eller kan inte bo kvar, huset är inte slutbesiktigat trots att det påstås vara färdigt osv.
Jag gissar att detta är ett bygge som gått snett, det finns ett eller många allvarliga problem som gör att man inte lyckas få till en godkänd slutbesiktning. problemen är så stora att "köparen" inte klarar av projektet längre.
Om du läser diverse trådar här på byggahus så finner du flera fall där husdrömmen gått i kras pga av inkompetenta elller direkt skumma byggfirmor. Av det du skriver så skulle jag tro att chansen är mer än 50% att detta är ett sådant problembygge. Det kan givetvis vara så att det finns en annan förklaring, men det låter osannolikt. Om du skall köpa detta hus så se till att få hela historien, både från säljare, mäklare, byggare, kvalitetsansvarig, och de ev. besiktningsmän som troligen redan varit där och underkänt bygget. Sammanställ sedan historierna och försök bilda dig en uppfattning om var problemet finns, för ett problem finns det. Och om det är ett problem som du kan leva med.
Det finns inte på kartan att ett hus inte skulle bli slutbesiktigat "bara" för att beställaren är petig. Byggaren har rätt att få huset klassat som färdigt när det är beboeligt, och sedan fortsätta att fixa "detaljerna". Byggaren skulle aldrig gå med på att beställaren förhalar en besiktning, byggarn får inte fullt betalt förrän huset är besiktigat.
Och givetvis: Även om huset blir slutbesiktigat så skall du anlita en egen besiktningsman för överlåtelsebesiktning. Den besiktningsman som gör slutbesiktningen är i många fall inte oberoende, den besiktningen skall du inte lita mer på än partiernas vallöften inför nästa val. Och ännu viktigare:
Den besiktningsman som slutbesiktigar är anlitad av parterna i bygget, han ansvarar inför dem. Om någona annan (=du) hittar problem senare som han borde upptäckt så är det inte hans problem. Om däremot beställaren av bygget bor kvar och hittar problem som besiktningsmannen borde upptäckt så kan besiktningsmannen (åtminstonde i teorin) bli ersättningsskyldig, men som sagt aldrig till dig, för han har inget avtal med dig.
Jag gissar att detta är ett bygge som gått snett, det finns ett eller många allvarliga problem som gör att man inte lyckas få till en godkänd slutbesiktning. problemen är så stora att "köparen" inte klarar av projektet längre.
Om du läser diverse trådar här på byggahus så finner du flera fall där husdrömmen gått i kras pga av inkompetenta elller direkt skumma byggfirmor. Av det du skriver så skulle jag tro att chansen är mer än 50% att detta är ett sådant problembygge. Det kan givetvis vara så att det finns en annan förklaring, men det låter osannolikt. Om du skall köpa detta hus så se till att få hela historien, både från säljare, mäklare, byggare, kvalitetsansvarig, och de ev. besiktningsmän som troligen redan varit där och underkänt bygget. Sammanställ sedan historierna och försök bilda dig en uppfattning om var problemet finns, för ett problem finns det. Och om det är ett problem som du kan leva med.
Det finns inte på kartan att ett hus inte skulle bli slutbesiktigat "bara" för att beställaren är petig. Byggaren har rätt att få huset klassat som färdigt när det är beboeligt, och sedan fortsätta att fixa "detaljerna". Byggaren skulle aldrig gå med på att beställaren förhalar en besiktning, byggarn får inte fullt betalt förrän huset är besiktigat.
Och givetvis: Även om huset blir slutbesiktigat så skall du anlita en egen besiktningsman för överlåtelsebesiktning. Den besiktningsman som gör slutbesiktningen är i många fall inte oberoende, den besiktningen skall du inte lita mer på än partiernas vallöften inför nästa val. Och ännu viktigare:
Den besiktningsman som slutbesiktigar är anlitad av parterna i bygget, han ansvarar inför dem. Om någona annan (=du) hittar problem senare som han borde upptäckt så är det inte hans problem. Om däremot beställaren av bygget bor kvar och hittar problem som besiktningsmannen borde upptäckt så kan besiktningsmannen (åtminstonde i teorin) bli ersättningsskyldig, men som sagt aldrig till dig, för han har inget avtal med dig.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Om vi säger så här: Problembyggen har en tendens att skapa alla möjliga otrevliga problem i de famlijer som drabbas. Om det bara var att huset var nybyggt skulle det vara trovärdigt med skillsmässa.
Men det faktum att huset är bebott men ännu ej slutbesiktigat ringer inte bara en varningsklocka utan en hel flyglarmssirén.
Men det faktum att huset är bebott men ännu ej slutbesiktigat ringer inte bara en varningsklocka utan en hel flyglarmssirén.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Då låter det ju genast lite lugnare. Men anlita en egen besiktningsman för överlåtelse besiktning. Det bör man alltid göra oavsett om man har anledning att misstänka problem eller ej.
En första åtgärd bör också vara att få ta del av protokollet från slutbesiktningen. INNAN du går igenom huset med KA. Då har du en möjlighet att själv bilda dig en uppfattning om de fel som finns upptagna i protokollet (det finns alltid anmärkningar i alla besiktningar). Där skall dels finnas regelrätta anmärkningar som bör vara åtgärdade senast 2 månader efter besiktningen, dels ev. anmärkningar som beställaren begärt att få med i protokollet, men som inte besiktningsmannen ansettt vara fel, de bör ändå finnas med i protokollet.
Om det finns anmärkningar som ännu ej åtgärdats (mycket vanligt) så är det läge att försöka hantera detta i kontraktet. Så att säljaren inte får fullt betalt förrän allt är åtgärdat. Annars kan ni kallt räkna med att dessa fel aldrig kommer att fixas. Dvs ordna så att det blir säljaren som ansvarar för att det fixas, det skall inte vara ni som skall tjata på byggaren om att göra klart.
En första åtgärd bör också vara att få ta del av protokollet från slutbesiktningen. INNAN du går igenom huset med KA. Då har du en möjlighet att själv bilda dig en uppfattning om de fel som finns upptagna i protokollet (det finns alltid anmärkningar i alla besiktningar). Där skall dels finnas regelrätta anmärkningar som bör vara åtgärdade senast 2 månader efter besiktningen, dels ev. anmärkningar som beställaren begärt att få med i protokollet, men som inte besiktningsmannen ansettt vara fel, de bör ändå finnas med i protokollet.
Om det finns anmärkningar som ännu ej åtgärdats (mycket vanligt) så är det läge att försöka hantera detta i kontraktet. Så att säljaren inte får fullt betalt förrän allt är åtgärdat. Annars kan ni kallt räkna med att dessa fel aldrig kommer att fixas. Dvs ordna så att det blir säljaren som ansvarar för att det fixas, det skall inte vara ni som skall tjata på byggaren om att göra klart.
På fredag blir det en överlåtelsebesiktning. Jag gick igenom slutbesiktningsprotokollet och det justerade protokollet efter att punkterna blivit åtgärdade, det såg bra ut.
Förhoppningsvis går allting på bra och säljarens drömhus som de byggt för att bo i resten av deras liv kan förhoppningsvis bli vårt drömhus istället. Tackar för tipsen. Nu hoppas jag bara på att marknaden inte dyker för mycket innan jag sålt min bostadsrätt, den borde hålla värdet bra eftersom även lägenheten är ett drömboende!
Förhoppningsvis går allting på bra och säljarens drömhus som de byggt för att bo i resten av deras liv kan förhoppningsvis bli vårt drömhus istället. Tackar för tipsen. Nu hoppas jag bara på att marknaden inte dyker för mycket innan jag sålt min bostadsrätt, den borde hålla värdet bra eftersom även lägenheten är ett drömboende!
Glöm inte att villkora köpet med att det är säljarens ansvar att se till att erforderliga handlingar som krävs för att kommunen skall utfärda slutbevis.rqu skrev:På fredag blir det en överlåtelsebesiktning. Jag gick igenom slutbesiktningsprotokollet och det justerade protokollet efter att punkterna blivit åtgärdade, det såg bra ut.
Förhoppningsvis går allting på bra och säljarens drömhus som de byggt för att bo i resten av deras liv kan förhoppningsvis bli vårt drömhus istället. Tackar för tipsen. Nu hoppas jag bara på att marknaden inte dyker för mycket innan jag sålt min bostadsrätt, den borde hålla värdet bra eftersom även lägenheten är ett drömboende!
Det är redan gjort! Säljaren får inte handpenningen innan papprena är klara, den ligger på mäklarens konto tills dess, samt att vi får riva kontraktet om det inte fixas till tillträdesdatumet. Besiktningen gick också utan anmärkning, kändes nästan lite knäppt att besiktiga ett i stort sett splitter nytt hus...
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Det är när det är nytt som det blir så viktigt.
Men då får vi gratulera till husköpet.
Men då får vi gratulera till husköpet.
Klicka här för att svara
