14 323 läst ·
36 svar
14k läst
36 svar
Hur göra? Att inte dela ägande av fastigheten 50/50
Sida 1 av 3
Situationen är denna:
Jag fick en gåva av mina föräldrar som "enskild gåva" (eller vad det heter). Dels en penningagåva, dels i form av en tomt.
När vi nu ska bygga vårt hus på denna tomt behöver vi råd om hur vi ska göra. Vår plan är att jag ska äga en större del av fastigheten och att min man ska bli delägare även i tomten.
Fiktiva siffror (tkr):
Kontantinsats fr gåva: 200
Värde på tomten: 250
Värde på huset (enl prod.kalkyl): 2500
Vi skulle vilja dela 58/42.
(totalt värde 2750. Egen insats fr mej 450. Kvar att ta lån för 2300. 2300/2 =1150.
1150/3350 = 42%)
Hur gör man??? Hur skriver man? Och var skriver man?? Finns det nackdelar med att göra denna skrivelse? Skattemässigt eller annorledes?
Jag fick en gåva av mina föräldrar som "enskild gåva" (eller vad det heter). Dels en penningagåva, dels i form av en tomt.
När vi nu ska bygga vårt hus på denna tomt behöver vi råd om hur vi ska göra. Vår plan är att jag ska äga en större del av fastigheten och att min man ska bli delägare även i tomten.
Fiktiva siffror (tkr):
Kontantinsats fr gåva: 200
Värde på tomten: 250
Värde på huset (enl prod.kalkyl): 2500
Vi skulle vilja dela 58/42.
(totalt värde 2750. Egen insats fr mej 450. Kvar att ta lån för 2300. 2300/2 =1150.
1150/3350 = 42%)
Hur gör man??? Hur skriver man? Och var skriver man?? Finns det nackdelar med att göra denna skrivelse? Skattemässigt eller annorledes?
om du äger 58 procent av huset och ni av någon anledning säljer huset med förlust så får du stå för 58% av förlusten. samma med vinst men det brukar vara lättare att bära...
Bättre då att ni äger 50/50 och att ni skriver ett dokument att dina pengar som du lagt in alltid ska räknas av vid ev försäljning.
om ni jobbar lika mycket på huset så blir det ju lite orättvist att du äger 58% men ni lägger ner 50% var i arbete.
Bättre då att ni äger 50/50 och att ni skriver ett dokument att dina pengar som du lagt in alltid ska räknas av vid ev försäljning.
om ni jobbar lika mycket på huset så blir det ju lite orättvist att du äger 58% men ni lägger ner 50% var i arbete.
Jo det är ju sant. Samtidigt så tänker jag som så att jag "satsar" ju mina pengar i ett projekt och om jag vinner eller förlorar ser man först när man av nån anledning säljer. Ungefär som om jag köpte aktier eller fonder eller nåt...
Sant är att vi lägger lika mycket jobb men att min del skulle bli mer värd. En aspekt jag inte tänkt på. Tack!
Sant är att vi lägger lika mycket jobb men att min del skulle bli mer värd. En aspekt jag inte tänkt på. Tack!
Vet inte om jag förstår dig rätt. Menar du att du bör äga en större del i och med att du lägger in en större andel ... ?
Kan ni i sådant fall inte jämna upp det när ni tar lån, d.v.s. mannen betalar en större summa i lånet så att ni i slutändan stått för lika mycket ?
Kan ni i sådant fall inte jämna upp det när ni tar lån, d.v.s. mannen betalar en större summa i lånet så att ni i slutändan stått för lika mycket ?
Vi försökte fördela vårt ägande på annat än 50/50 i äktenskapsförord vilket inte gick. Vi löste det genom att skriva ett skuldebrev mellan oss istället. Dvs jag har en skuld till min man motsvarande halva det beloppet han lagt in extra i huset.
Så skulle jag också gjort om det hade behövts.AnnaKanin skrev:
sen vid en ev. försäljning regleras skulden.
Okej... Så om jag förstår er rätt så är det enklaste att skriva ett skuldebrev o lägga i bankfacket. Brevet säger att min man är skyldig mej hälften av det belopp som jag har som insats i fastigheten? I det fiktiva räknandet alltså hälften av 450 tkr = 225 tkr.
Nu är det ju kanske inte aktuellt med nån jättehausse på bostadsmarknaden kanske snarare tvärtom. Men OM, jag säger OM; fastigheten blir värd mycket mer än den är idag, då har inte min "insats" förräntats alls. Och om hela luften går ur marknaden då kanske min man får betala skyhögt mer än jag vid försäljn pga skilsmässa.
Det vore mer "rättvist" att på nåt sätt få fram ett ägandeförhållande i procent som ger en bättre bild av verkligheten.
Det vore mer "rättvist" att på nåt sätt få fram ett ägandeförhållande i procent som ger en bättre bild av verkligheten.
Jag håller helt med dig, men den jurist vi pratade med kunde inte hjälpa oss med en sådant avtal. Det var inte juridiskt hållbart enligt henne.
Vi skrev skuldebrevet och sedan skrev vi ett eget avtal vid sidan om som dels reglerar ev. värdestigning alt. minskning och dels reglerar den investering i form av tid och pengar som vi lägger ner på renovering. Sedan får vi helt enkelt lita på varandra att detta avtal gäller om vi skulle skiljas.
Vi skrev skuldebrevet och sedan skrev vi ett eget avtal vid sidan om som dels reglerar ev. värdestigning alt. minskning och dels reglerar den investering i form av tid och pengar som vi lägger ner på renovering. Sedan får vi helt enkelt lita på varandra att detta avtal gäller om vi skulle skiljas.
Vi har gjort på samma sätt som AnnaKanin, dvs. vid en eventuell försäljning ska jag ha igen de pengar jag lade in som var mitt eget sparade kapital, ingen %-sats eller annat.
(men vi har inte skrivit något på det, bara kommit överens om det....)
(men vi har inte skrivit något på det, bara kommit överens om det....)
Det där låter farligt....att inte skriva om det.Jesca_j skrev:
Vi skrev ett sådant avtal när vi köpte hus och min fru satte in reavinst från annan försäljning. Sen gifte vi oss.....nu skall vi skilja oss
Det skrivna avtalet ger klarhet, alla parter vet vad som gäller (även om jag skall pröjsa