Hemmakatten
Beroende på hur gåvobrevet är skrivet kan det vara så att du redan i dag har fullgott skydd. Det skall framgå att gåvan är enskild egendom samt att vad som kommer i dess ställe samt avkastning därav skall fortsatt vara enskild egendom. Men som sagt, att rådgöra med familjerättsjurist är nog inte helt fel.

Jag tycker det verkar helknäppt. Nu har jag inte satt mig in i ärendet helt och hållet men varför kan inte din man ta mer lån än du, så att ni kommer upp i samma summa totalt ? Så har vi gjort, vi har varsitt lån på bostaden, jag ett mindre och min sambo ett större.

Hemmakatten
Oavsett om makarna lånar olika belopp så ingår både skulder och tillgångar i giftorättsgodset och skall vid en eventuell skilsmässa delas lika.

Jag instämmer i sommartorparens uppfattning

Atelli, vi har skrivit ett seperat avtal som inte är juridiskt bindande enligt den jurist vi kontaktade. I avtalet är alla A, B, X, Y och Z ifyllda med namn och belopp, bla är A kr = vad vi betalat när vi köpte fastigheten.

-----------------------------------
Följande egendom är undantagen från bodelning,

Xs kontantinsats vid köpet av fastigheten Y. Xs kontantinsats beräknas enligt följande,

Xs kontantinsats vid köp B kr / A kr + renovering =

Vad Xs kontantinsats är värd vid försäljning alt. bodelning / Vad fastighet Y säljs för alt. värderas till.

Renovering = alla uttag gjorda på kontonr Z. Renovering skrivs av med 10% per år.

>> Anna-Kanin: Jag är ju själv jurist och måste säga att jag är mycket förvånad över att Du och Din man inte kunde dela upp Er egendom annat än 50-50 i Ert äktenskapsförord. Jag förstår helt enkelt inte på vilka grunder Din jurist säger att det inte är juridiskt bindande. Vore intressant om Du kunde ge en ytterligare förklaring.

I min frus och mitt äktenskapsförord har vi delat upp det olika. Tilläggas kan att vårt äktenskapsförord är skrivet av en lärare i familjerätt (Detta p.g.a. att jag anser att man inte skall författa sina egna juridiska dokument).
MVH
/Alem

Visst kunde vi dela upp vårt ägande på annat sätt än 50-50, men det var inte det vi ville. Problemet var att maken betalade hela huset och det hade inneburit att han ägt 100% vilket vi inte var intresserade av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.