12 444 läst ·
7 svar
12k läst
7 svar
garanti tvättmaskin
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Nu var det garanti Ninni frågade efter och då gäller 6 månader eller det som tillverkaren lämnar. I vissa fall har produkterna ingen garanti alls från tillverkaren. Då är det säljaren som måste erbjuda minst 6 månaders garanti. Man har dock 3 års reklamationsrätt och då ligger bevisbördan hos kundenTeta skrev:
Vissa vitvarutillverkare har långa garantier, så det är bäst att kolla hur maskinen är köpt. Kan tänka mig att en prispressad hustillverkare ev. har köpt den utan garanti.
Garanti är alltid ett frivilligt åtagande för tillverkaren eller säljaren att erbjuda.
Dom här 6 månader som det står om i konsumentköplagen fungerar dock som en form av garanti. Men det är en del av konsumentköplagen som skall göra det lättare för konsumenten om nu inga garantier finns från tillverkaren eller säljaren.
Tror att 6 mån gränsen har kommit till pga att ibland kan det va ett rent helvete när man som konsument har bevisbördan mot ett företag.
Största skildnaden mellan garanti och dessa 6 mån är att en garanti kan utformas på många olika sätt, att en vara skall hålla en viss kvalité. Att om den använd på ett visst sätt så ska den hålla x antal år osv. Garanti används i många fall av tillverkaren som ett "bevis" på kvalité.
Reklamationrätten avser rätten att reklamera en felaktig vara. Varan kan följa det som garantin säger Men det kan ändå finnas ett fel som faller utanför garantin men ändå gör att varan inte fungerar som den skall. Om fallet exempelvis är så har kommer de 6 mån att falla in och då har säljaren bevisbördan.
Dom här 6 månader som det står om i konsumentköplagen fungerar dock som en form av garanti. Men det är en del av konsumentköplagen som skall göra det lättare för konsumenten om nu inga garantier finns från tillverkaren eller säljaren.
Tror att 6 mån gränsen har kommit till pga att ibland kan det va ett rent helvete när man som konsument har bevisbördan mot ett företag.
Största skildnaden mellan garanti och dessa 6 mån är att en garanti kan utformas på många olika sätt, att en vara skall hålla en viss kvalité. Att om den använd på ett visst sätt så ska den hålla x antal år osv. Garanti används i många fall av tillverkaren som ett "bevis" på kvalité.
Reklamationrätten avser rätten att reklamera en felaktig vara. Varan kan följa det som garantin säger Men det kan ändå finnas ett fel som faller utanför garantin men ändå gör att varan inte fungerar som den skall. Om fallet exempelvis är så har kommer de 6 mån att falla in och då har säljaren bevisbördan.
Intressant tråd, har inte tänkt så mycket på detta förrut.
Så som jag tolkar det är det alltså FRIVILLIGT av hustillverkaren att lämna typ 2 års garnati på vitvaror?
Jag trodde att det var samma som i "vanlig" butik... :eek:
Sedan kom jag på, tänk när maskinen går sönder och man kontaktar hustillverkaren ang ev garanti, kan tänka mig att detta är som bäddat för problem...
Hustillverkaren har fått sina pengar, är troligen mera intresserad av att sälja ny hus än att ersätta tex min tvättmaskin...
Jag detta tål att tänka på när det blir aktuellt med hus, om man ska köpa vitvaror via hustillverkaren eller vid sidan av.
Några som har erfarenheter av detta??
Så som jag tolkar det är det alltså FRIVILLIGT av hustillverkaren att lämna typ 2 års garnati på vitvaror?
Jag trodde att det var samma som i "vanlig" butik... :eek:
Sedan kom jag på, tänk när maskinen går sönder och man kontaktar hustillverkaren ang ev garanti, kan tänka mig att detta är som bäddat för problem...
Hustillverkaren har fått sina pengar, är troligen mera intresserad av att sälja ny hus än att ersätta tex min tvättmaskin...
Jag detta tål att tänka på när det blir aktuellt med hus, om man ska köpa vitvaror via hustillverkaren eller vid sidan av.
Några som har erfarenheter av detta??
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Allt är inte som man tror.naresjo skrev:
Jobbar själv i en bransch som tangerar konsumentelektronik och man lär ju sig en del. Ta t.ex. en Sony platt-TV. Sony lämnar alltid 3 års tillverkargaranti. Varför lämnar då de stora elektronikkedjorna bara 1år och tjatar på om försäkring? De borde kunna erbjuda garanti som redan finns...eller? Dessutom tar inte Sonys egna serviceställen hand om den vid garantiärenden. Det får kedjans egna service stå för själva
Många produkter går att köpa in utan garanti (fördel för tillverkaren) och flyttas risken med ev. garantianspråk till säljaren av varan, precis som frohike nämner.
Jag jämförde med Bosch proffsverktyg i Verktygsforumet. Bosch har egna serviceställen på många platser men de tar inte hand om vad som helst. Flera kommenterade att Bosch prylar alltid skickas till Tyskland. Det är är alltså inte sant. Allt går på serienummer och där kan man utläsa hur varan är såld och den omfattas av den lokala marknadens garantiorganisation. Samma sak med Sony-exemplet ovan.
Jag har byggt med PEAB/Modulent och PEAB lämnar 5 år garanti på allt. Detta gäller också vitvaror, värmepanna golv etc etc..
De första 2 åren kontaktar man leverantören, efter det kontaktar man PEAB.
// Jonas
.
De första 2 åren kontaktar man leverantören, efter det kontaktar man PEAB.
// Jonas
.
Klicka här för att svara