Haj !

Mitt först inlägg på detta helt underbara forum...
Är nybliven ägare (3mån) till en liten sommarstuga som ska bli mitt året-runt hus.

Har nu flyttat in och letat efter tomtmarkeringar, vilka inte fanns....
Huset är byggt 1938 och jag antar att tomten är fårn dess också, ett gammalt sommarstugeområde.

När jag ringde kommunen för att be dem märka upp min tomt bad dem mig kontakta Lantmäteriet, där en kvinna förklarade för mig att: (snurrigt nu)

Det var inte så enkelt för att olika kartor (?!?) visade olika mätvärden.
Ville jag ha detta gjort var jag tvungen att samla alla grannar och typ göra en nyutstakning för min tomt, vilket skulle påverka mina grannars tomter....
Kostnad ca 15 000 sek om inte mer, om vi grannar kom överens....

Eftersom jag ska bygga ut lite här och där så käns det som det är en viktig del att få detta utmätt för mig.

Nu till min fråga, till någon lärd:
Vadå olika kartor ?!?
Är det verkligen en kostnad som man ska acceptera?
Jag menar jag betalar gärna för en normal utstakning, på 70 år kan det vara troligt att den gamla försvunnit, men att betala för något som någon tjänsteman snurrat till känns lite....minst sagt onödigt?

Finns det någon som varit med om något liknande?

Verkar märkligt. Det måste väl finnas tomtgränser även på gamla fastigheter registrerade hos myndigheterna...

Intressant att se om någon lärd forum-polare har svar att ge!!

Hmm, det verkar vara ett märkligt svar från Lantmäteriet!
Var kvinnan lantmätare själv? Be att få tala med en lantmätare som varit i trakterna och gjort mätningar!
Vad är det som säger att kartorna / mätningarna skall vara 70 år gamla, det kan väl ha ändrats i detaljplanerna sedan dess?

Helena med
Nationalschabraket

Tyvärr kan det vara på det viset. Möjligtvis är det konstigt att denna situation har uppstått i ett relativt nytt område, dvs det var inte flera hundra år sedan gränserna mättes upp....

Behöver du får din tomt uppmätt så är det precis så det går till. Har varit i ett liknande läge men med skillnad att kartan var tydlig men att delar av min trädgård visade sig ligga utanför min ägandes tomt......
(Jag har skrivit om det i tråden som Abbe hänvisar till)

Om det visar sig att i ett område finns tillräckligt många tomtägare som vill ha klarhet i oklara gränser då kan lantmäteriet göra en total översyn av alla fastighetsgränser i det området. Då erbjuds man mängdrabatt på förrättningsavgiften. En enstaka förrättning är alltid dyrare. Det du kan göra är att höra med lantmäteriet om det är många som har liknande problem och om dom planerar göra en total översyn inom ditt område inom den närmaste framtiden.

PS, det kan vara värt att gräva för att leta efter hörnmarkeringarna. Det brukar vara en metallpinne fastsatt i en cementklump. Med tiden kan dessa ha försvunnit ner i marken. Om du utifrån en tomtkarta kan mäta ungefär var markeringen ska ligga och sedan gräver gräver igenom det området så kanske du hittar dom. Billigare blir det definitivt. Kanske lite svettigt bara....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.