10 954 läst ·
15 svar
11k läst
15 svar
Bodelning. Vad gäller?
Sida 1 av 2
Hej alla, jag och min fd sambo ska gå skilda vägar och jag ska försöka förklara situationen så objektivt som möjligt.
Jag flyttade ihop med min sambo för två år sedan i hennes bostadsrätt som hon då ägt i 3 år.
Efter ett år sedan bestämde vi oss för att jag skulle få köpa in mig på lägenheten och jag betalade då efter värdering halva marknadsvärdet till henne.
Nu ska vi sära på oss och hon vill bo kvar. Värdet har gått upp ganska rejält på bostadsrätten och jag är självklart intresserad av att få ut så mycket som möjligt för min del av bostaden, i synnerhet som jag i princip tvingats flytta därifrån och inte är välkommen tillbaka.
Vi fick nyligen lägenheten värderad, men jag är dock ganska övertygad om att vid en verklig försäljning på den öppna marknaden skulle vi få ut minst 100 000:- mer än vad värdet uppskattades till.
Hur går man tillväga i sådana här fall? Kan jag tvinga fram en tvångsförsäljning av lägenheten för att få ut det rätta marknadsvärdet?
Vill hon sedan gärna ha kvar lägenheten får hon väl vara med och buda som alla andra, eller fungerar det inte så?
Att vi skulle komma överens om en summa förefaller ganska osannolikt då frågan är ganska infekterad,
Några moraliska ställningstaganden eller åsikter är jag inte intresserad av att höra, ni känner inte till hela bakgrunden och skulle uppskatta en neutral syn på frågan.
Jag flyttade ihop med min sambo för två år sedan i hennes bostadsrätt som hon då ägt i 3 år.
Efter ett år sedan bestämde vi oss för att jag skulle få köpa in mig på lägenheten och jag betalade då efter värdering halva marknadsvärdet till henne.
Nu ska vi sära på oss och hon vill bo kvar. Värdet har gått upp ganska rejält på bostadsrätten och jag är självklart intresserad av att få ut så mycket som möjligt för min del av bostaden, i synnerhet som jag i princip tvingats flytta därifrån och inte är välkommen tillbaka.
Vi fick nyligen lägenheten värderad, men jag är dock ganska övertygad om att vid en verklig försäljning på den öppna marknaden skulle vi få ut minst 100 000:- mer än vad värdet uppskattades till.
Hur går man tillväga i sådana här fall? Kan jag tvinga fram en tvångsförsäljning av lägenheten för att få ut det rätta marknadsvärdet?
Vill hon sedan gärna ha kvar lägenheten får hon väl vara med och buda som alla andra, eller fungerar det inte så?
Att vi skulle komma överens om en summa förefaller ganska osannolikt då frågan är ganska infekterad,
Några moraliska ställningstaganden eller åsikter är jag inte intresserad av att höra, ni känner inte till hela bakgrunden och skulle uppskatta en neutral syn på frågan.
Var värderaren partisk eller på något annat sätt icke trovärdig? Finns det mäklare i trakten så brukar de ju värdera gratis. Andra sätt är ju om någon närliggande/jämförbar lägenhet sålts då har du ett bra riktpris.
efterssom du köpte din del efter en värdering så kan man väl tycka att en värdering borde gälla nu med. Lägenheten var kanske värd mer än värderingen då också om du förstår hur jag menar.
Dock kan man ju ta flera värderingar och räkna ut ett snitt?
Dock kan man ju ta flera värderingar och räkna ut ett snitt?
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Som jag tolkar frågan så vill du veta om det går att tvinga fram en försäljning av em bostadsrätt där det finns flera ägare. Osäker på om det går, men en ledning kan vara att när det gäller fastigheter så kan en delägare kräva att fastigheten skall säljas.
I det fallet (och troligen också när det gäller lägenheter) så utser då rätten en person som skall sköta försäljningen, försäljningen sker som en auktion, ungefär som en exekutiv auktion.
Det är möjligt att även om din gissning om att lägenheten skulle vara mera värd än värderingen, så kanske man inte får ut det extra värdet vid en auktion, då brukar priserna bli lite lägre än vid en normal försäljning. Och en normal försäljning kan du troligen inte tvinga fram. Dessutom så kostar processen ganska mycket.
Jag skulle tro att det bästa priset får du ut om kan övertala ditt ex. att gå med på ex. 3 värderingar och ta ett snitt mellan de värderingarna. Tänk också på att det är brukligt att man räknar av ett fiktivt mäklararvode vid en sådan här värdering.
I det fallet (och troligen också när det gäller lägenheter) så utser då rätten en person som skall sköta försäljningen, försäljningen sker som en auktion, ungefär som en exekutiv auktion.
Det är möjligt att även om din gissning om att lägenheten skulle vara mera värd än värderingen, så kanske man inte får ut det extra värdet vid en auktion, då brukar priserna bli lite lägre än vid en normal försäljning. Och en normal försäljning kan du troligen inte tvinga fram. Dessutom så kostar processen ganska mycket.
Jag skulle tro att det bästa priset får du ut om kan övertala ditt ex. att gå med på ex. 3 värderingar och ta ett snitt mellan de värderingarna. Tänk också på att det är brukligt att man räknar av ett fiktivt mäklararvode vid en sådan här värdering.
Förstår inte varför en eventuell försäljning måste ske via auktion. Vet att när det gäller fast egendom så kan fastigheten säljas på vanligt sätt via mäklare. Vad som gäller bostadsrätter vet jag inte. Dock är det väl så att den som anses ha störst behov av bostaden får bo kvar, men måste lösa ut den andre. Är inte helt hundra på att det går att tvinga fram en försäljning. En sådan framtvingad försäljning (om det går) innebär, som tidigare skrivits, att en bodelningsman utses av tingsrätten. Detta tar tid och det kanske är bättre att försöka komma överens om ett pris.
Det kanske går att få ut några spänn mer för lägenheten, men då vill en mäklare ha runt 50kkr för det jobbet, och så skall du reavinstbeskattas med 20% på det som blir kvar.
Summa summarum, du får inte ut mer pengar, utan gör bara livet lite surare för ditt ex.
Summa summarum, du får inte ut mer pengar, utan gör bara livet lite surare för ditt ex.
Hej igen!
Den här soppan verkar aldrig få ett slut.
The story; tidigare värderades som nämnt lägenheten av en mäklare muntligt till "mellan 650-700 tkr" som sedan ändrade sig till "mellan 625-650000" Fine, men jag ville ändå ha en till åsikt och för några dagar sedan fick jag en ny värdering, också muntlig, men på begäran från mig åtminstone styrkt av ett mail från mäklaren, och denna löd 700 tkr.
Så, nu har min sambo lyckats få lägenheten värderad till 550 tkr och hävdar att det är detta som ska gälla eftersom den mäklare hon använt sig av menat att det är ett spekulerat utgångspris vid en teoretisk försäljning som skall gälla vid bodelning!
Detta låter enligt min mening mycket märkligt, jag hävdar självklart att det är ett uppskattat marknadspris som ska gälla, eftersom ALLA vet att vid en försäljning i attraktivare områden stannar knappast priset vid utgångspriset.
Det handlar alltså om en skillnad på 150 tkr mellan denna värdering och den högsta.
Jag vill ha goda råd av er, Hur ska vi någonsin komma överens om ett pris?
Ett medelvärde av dessa tre värderingar vi låtit utföra är 630 tkr och det kan jag gå med på bara för att få ett slut på eländet.
Jag har talat med en jurist som menat att det är fullt möjligt att framtvinga en tvångsförsäljning även av bostadsrätter, men jag ser hellre att vi kommer överens, jag varken tid eller ork till en sådan process.
Den här soppan verkar aldrig få ett slut.
The story; tidigare värderades som nämnt lägenheten av en mäklare muntligt till "mellan 650-700 tkr" som sedan ändrade sig till "mellan 625-650000" Fine, men jag ville ändå ha en till åsikt och för några dagar sedan fick jag en ny värdering, också muntlig, men på begäran från mig åtminstone styrkt av ett mail från mäklaren, och denna löd 700 tkr.
Så, nu har min sambo lyckats få lägenheten värderad till 550 tkr och hävdar att det är detta som ska gälla eftersom den mäklare hon använt sig av menat att det är ett spekulerat utgångspris vid en teoretisk försäljning som skall gälla vid bodelning!
Detta låter enligt min mening mycket märkligt, jag hävdar självklart att det är ett uppskattat marknadspris som ska gälla, eftersom ALLA vet att vid en försäljning i attraktivare områden stannar knappast priset vid utgångspriset.
Det handlar alltså om en skillnad på 150 tkr mellan denna värdering och den högsta.
Jag vill ha goda råd av er, Hur ska vi någonsin komma överens om ett pris?
Ett medelvärde av dessa tre värderingar vi låtit utföra är 630 tkr och det kan jag gå med på bara för att få ett slut på eländet.
Jag har talat med en jurist som menat att det är fullt möjligt att framtvinga en tvångsförsäljning även av bostadsrätter, men jag ser hellre att vi kommer överens, jag varken tid eller ork till en sådan process.
Tyvärr är det lite för små pengar för att du eller någon annan skall ha något att vinna på en lång och utdragen process i domstolen. Den enda som blir rik på det är advokaterna.
Jag vet inte om ditt ex har en advokat. Kanske kunde dom ta en kort konferens och komma fram till en kompromiss och lägga fram för er att ta ställning till?
Jag vet inte om ditt ex har en advokat. Kanske kunde dom ta en kort konferens och komma fram till en kompromiss och lägga fram för er att ta ställning till?
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Mäklaren som hävdade att det skall vara utgångspris snarare än marknadspris som gäller verkar ju helt fel ute. OM inte annat så har ju olika mäklare helt olika principer för sättning av utgångspris kontra förväntat slutpris (=marknadspris).
Som jag tolkar frågan, så vill du ha råd om hur du skall förhandla. Det bedömmer du troligen bäst själv som känner ditt ex. Om vi bortser helt från alla moraliska aspekter så tycker jag att du skall undersöka hur långt man kan gå i tvångsförsäljningskedjan innan det börjar kosta nämnvärda pengar och att det fortfarande skall gå att backa ur. För med de pengar du nämner här så tror inte jag att tvångsförsäljningsvägen är vare sig effektiv eller moraliskt rimlig (någon gräns måste man ändå sätta för sitt agerande).
Sedan kan du i förhandlingen ta till hot om tvångsförsäljning som en sista utväg. Jag tycker att en ganska rimlig kompromiss här är just medelvärdet mellan de 3 värderingar ni har. Man kan ju börja en förhandling med att diskvalificera det låga budet med motiveringen om det orimliga i resonemanget, för att sedan kompromissa att även det skall räknas in i medelvärdet.
Rent moraliskt (utan känndom om bakgrunden) så tycker jag nog att i en sådan här situation bör man försöka låta den ursprungliga ägaren (ditt ex) få köpa tillbaka sin lägenhet till ett så förmånligt pris som möjligt.
Som jag tolkar frågan, så vill du ha råd om hur du skall förhandla. Det bedömmer du troligen bäst själv som känner ditt ex. Om vi bortser helt från alla moraliska aspekter så tycker jag att du skall undersöka hur långt man kan gå i tvångsförsäljningskedjan innan det börjar kosta nämnvärda pengar och att det fortfarande skall gå att backa ur. För med de pengar du nämner här så tror inte jag att tvångsförsäljningsvägen är vare sig effektiv eller moraliskt rimlig (någon gräns måste man ändå sätta för sitt agerande).
Sedan kan du i förhandlingen ta till hot om tvångsförsäljning som en sista utväg. Jag tycker att en ganska rimlig kompromiss här är just medelvärdet mellan de 3 värderingar ni har. Man kan ju börja en förhandling med att diskvalificera det låga budet med motiveringen om det orimliga i resonemanget, för att sedan kompromissa att även det skall räknas in i medelvärdet.
Rent moraliskt (utan känndom om bakgrunden) så tycker jag nog att i en sådan här situation bör man försöka låta den ursprungliga ägaren (ditt ex) få köpa tillbaka sin lägenhet till ett så förmånligt pris som möjligt.
Du skulle ju kunna vända på förhandlingen och säga att för den värderingen som hon har presenterat så vill du lösa ut henne istället.
Den mäklare som gjort hennes bedömning borde läsa på lite bättre, lockpriser (utgångspris medvetet satt lägre än förväntat slutpris för att locka många intressenter) är inte tillåtna enligt mäklarorganisationerna.
Den mäklare som gjort hennes bedömning borde läsa på lite bättre, lockpriser (utgångspris medvetet satt lägre än förväntat slutpris för att locka många intressenter) är inte tillåtna enligt mäklarorganisationerna.
Självklart, men vad är marknadvärdet?AnnaKanin skrev:
De värderingar som är utförda har ju extremt stor spridning,
Som en parantes i sammanhanget kan nämnas att i våras såldes en 8 kvm större grannlägenenhet för ca 800 tkr.
Alltså. Att sälja någonting är ju inte som att plocka ut pengar på banken. Jag tycker inte att det är så otroligt stor spridning ( i vårt förra bostadsområde där alla husen var prick lika (från början åtminstone) har husen varierat mellan 1,3 och 1,7 milleunder ett års tid 1,3 gick senast. )
Däremot så undrar jag om ni betalt för de tre värderingarna? Köpt tjänsten sas. Och om alla de som värderat varit och tittat i lägenheten? Självklart måste man vara beredd att betala för en värdering om den ska vara möjlig att ta något mer seriöst. Och självklart måste det vara tydligt vad värderingen ska användas till. Så att det blir ett rättvist pris och inget påhittat tokpris.
Du skriver att du skulle vara nöjd med 630' Skulle exet också vara nöjd med det?
(SJälva valde vi att anlita värderingsman i ett säljaläge, tyvärr var värderingsmannen litet tokig. Skulle jag gjort om det idag skulle jag velat anlita flera olika)
Däremot så undrar jag om ni betalt för de tre värderingarna? Köpt tjänsten sas. Och om alla de som värderat varit och tittat i lägenheten? Självklart måste man vara beredd att betala för en värdering om den ska vara möjlig att ta något mer seriöst. Och självklart måste det vara tydligt vad värderingen ska användas till. Så att det blir ett rättvist pris och inget påhittat tokpris.
Du skriver att du skulle vara nöjd med 630' Skulle exet också vara nöjd med det?
(SJälva valde vi att anlita värderingsman i ett säljaläge, tyvärr var värderingsmannen litet tokig. Skulle jag gjort om det idag skulle jag velat anlita flera olika)
