Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Kontakta advokat så fort som möjligt. En advokat kan kanske även hjälpa er med förhandlingen mot banken.
När ni kommit igenom det här så byt bank, en bank som inte ens kan prestera rådgivning om vad ni skall göra i den uppkommna situationen... Det är ju helt sjukt.
När ni kommit igenom det här så byt bank, en bank som inte ens kan prestera rådgivning om vad ni skall göra i den uppkommna situationen... Det är ju helt sjukt.
Jag tycker att det är konstig att banken vill inte ge er överbryggninglån (eller vad den nu heter).
Ni har väl diskuterat med banken innan ni skrev på kontraktet?
Själv fick jag ha 2 hus under några månader (men det blev bara några veckor till slut).
Jag skulle vända mig till banken igen och förklarade hur det ligger till, ett par månader extra bör de väl ge er?
Att häva köpet kan bli smärtsamt och kostsamt men vill du göra det ändå så börja med att prata med mäklare och förklara din situation. Synd att du inte tog samma mäklare, så skulle det bli högre tryck på honom.
Ni har väl diskuterat med banken innan ni skrev på kontraktet?
Själv fick jag ha 2 hus under några månader (men det blev bara några veckor till slut).
Jag skulle vända mig till banken igen och förklarade hur det ligger till, ett par månader extra bör de väl ge er?
Att häva köpet kan bli smärtsamt och kostsamt men vill du göra det ändå så börja med att prata med mäklare och förklara din situation. Synd att du inte tog samma mäklare, så skulle det bli högre tryck på honom.
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Absolut. Om ni häver köpet så blir ni ju krävda på skadestånd, de advokatkostnader ni drar på er då bör gå på rättskyddet. Men det ni bör göra initialt nu är att få en första kontakt med en advokat som i första hand kan hjälpa er med beslutsunderlag. även om det just nu ser ut som ni bara har ett alternativ, att häva, så tror jag att det finns fler alternativ. Men det gäller att få hjälp av någon med litet mer erfarenhet som kan hjälpa er att vaska fram alternativen. Jag är fortfarande förvånad över att er bank inte ställer upp. De borde kunna ge er råd om hur ni skall gå vidare. En sådan hjälp av en advokat bör inte behöva kosta så himla mycket
Har ni verkligen fått rätt kontakt på banken? Har du lagt upp frågan som att ni behöver privatekonomisk rådgivning i den uppkommna situationen? Dvs diskutera inte per telefon att det är just ytterligare lån ni vill ha, det förslaget skall komma från banken, men de är de som skall kunna ge er råd om hur ni skall göra. Banken borde inte ge er bara ett altenativ att häva köpet, men som jag sade tidigare, beroende på er ekonomiska situation så kan det tänkas att alternativet från banken blir mycket beskt, men alternativ är de nästan skyldiga att komma med.
Har ni verkligen fått rätt kontakt på banken? Har du lagt upp frågan som att ni behöver privatekonomisk rådgivning i den uppkommna situationen? Dvs diskutera inte per telefon att det är just ytterligare lån ni vill ha, det förslaget skall komma från banken, men de är de som skall kunna ge er råd om hur ni skall göra. Banken borde inte ge er bara ett altenativ att häva köpet, men som jag sade tidigare, beroende på er ekonomiska situation så kan det tänkas att alternativet från banken blir mycket beskt, men alternativ är de nästan skyldiga att komma med.
tack hempularen för ditt engagemang 
Vi kommer att ta kontakt med vårt lokala bankkontor i morgon och beställa tid för rådgivning. Den bankman vi haft kontakt med nu är han som skött vår låneansökan från Stockholm, och det enda alternativet han har kommit med är att sänka priset på lägenheten, vilket vi nu har gjort med totalt 400 000! Vi vill ju inte häva köpet, utan bo det fina huset...
Advokat kommer vi också att konsultera med under morgondagen för att se vad vi ska göra i ett nästa steg. Annars håller vi tummarna för visningen på söndag!!!
Tack igen
Vi kommer att ta kontakt med vårt lokala bankkontor i morgon och beställa tid för rådgivning. Den bankman vi haft kontakt med nu är han som skött vår låneansökan från Stockholm, och det enda alternativet han har kommit med är att sänka priset på lägenheten, vilket vi nu har gjort med totalt 400 000! Vi vill ju inte häva köpet, utan bo det fina huset...
Advokat kommer vi också att konsultera med under morgondagen för att se vad vi ska göra i ett nästa steg. Annars håller vi tummarna för visningen på söndag!!!
Tack igen
Du gör helt rätt i att anlita en advokat. Det går inte bara att häva ett köp utan att hävningsgrund föreligger. Skadestånd är dyrt precis som redan nämnts. Man kan ju starkt ifrågasätta mäklarens agerande, han har ett rådgivaransvar i detta. Argument att man inte skriver så längre etc är rent noncens. Det som skrivs skall vara det som säljare och köpare kommer överens om och mäklaren skall inte få er att avstå en så pass väsentlig kalusul som ni tydligen önskat.
Men som nämnts ni behöver en advokat för det är en hel del saker att titta på och utan att känna till samtliga förutsättningar kan man inte ge några som helst råd.
Och visst kan jag, även om jag förstår er situation, förstå säljaren, som vill få avslut på affären, det skulle man ju själv kräva.
Du bör också kontakta ditt försäkringsbolag och i vart fall upplysningsvis rådgöra med dem.
Men som nämnts ni behöver en advokat för det är en hel del saker att titta på och utan att känna till samtliga förutsättningar kan man inte ge några som helst råd.
Och visst kan jag, även om jag förstår er situation, förstå säljaren, som vill få avslut på affären, det skulle man ju själv kräva.
Du bör också kontakta ditt försäkringsbolag och i vart fall upplysningsvis rådgöra med dem.
Det är i och för sig riktigt som Lekkamraten skriver, för att kunna häva krävs en hävningsgrund.
Nu skall vi dock inte strida om Påvens skägg; de flesta förstår säkert vad Frida menar. Kalla det vad ni vill men hon vill inte mot hennes vilja tvingas hoppa av husköpet.
Tyvärr ser jag ingen annan utväg än att så blir fallet om du inte kan skaffa fram de pengar som saknas. En försäljning av lägenheten kanske inte heller ger dig likvida medel tillräckligt snabbt.
Jag håller med Lekkamraten att du behöver någon som kan föra din talan. Att banken inte vill låna ut mer har någon orsak. Om orsaken inte ligger hos dig bör du vända dig till någon i chefsposition och framställa önskemål om ett sammanträffande.
Lycka till!

Nu skall vi dock inte strida om Påvens skägg; de flesta förstår säkert vad Frida menar. Kalla det vad ni vill men hon vill inte mot hennes vilja tvingas hoppa av husköpet.
Tyvärr ser jag ingen annan utväg än att så blir fallet om du inte kan skaffa fram de pengar som saknas. En försäljning av lägenheten kanske inte heller ger dig likvida medel tillräckligt snabbt.
Jag håller med Lekkamraten att du behöver någon som kan föra din talan. Att banken inte vill låna ut mer har någon orsak. Om orsaken inte ligger hos dig bör du vända dig till någon i chefsposition och framställa önskemål om ett sammanträffande.
Lycka till!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Mäklaren har i många fall rätt här - fast det är ju i slutändan upp till säljaren.frihal skrev:
Jag skulle inte acceptera en sådan punkt i mina säljkontarkt.
Tänk er om ni skulle sälja er lägenhet till slut nu äntligen, men behöva ha en sådan klausul, och sedan efter ngn månad få veta att köparen inte fick något lån- då står ni där med en osåld lägenhet iaf !
Att häva köpet behöver inte betyda hela handpenningen, men kan också betyda mer än så som ovanstående har sagt.
Det är de faktiska merkostnaderna som säljaren råkar ut för som skall ersättas.
Ni gör rätt i att först kolla med banken om s.k. brygglån (som nu ju troligtvis inte behöver mer än max ett par månader), och sedan förhandla med säljaren om uppskov (men säljaren har kanske redan köpt nytt boende som pengarna behövs till - dvs sitter lite i samma sits som er, så det är inte alls säkert att det funkar !).
I sista hand får ni ansöka om hävning, men då åker ni som sagt på en ekonomisk ersättning till säljaren
Tryck på banken, gärna flera olika. Ring inte bara heller utan boka en tid merd en personlig rådgivare och gå igenom hela er situation (tar iof ngn timme, men det kan det väl vara värt?)
Om banken inte mer eller mindre automatisk beviljar ett brygglån så kan jag kanske misstänka att ni redan ligger lite på marginalen i er belåning, så då kanske ngn annan bank kan ge ett bättre totalupplägg med framtida amorteringar/sparande etc?
/K
Jag håller med flera om att säljande mäklare burit sig konstigt åt. Man brukar verkligen skriva in villkor i sina avtal. Det är en annan sak om säljaren sagt till sin mäklare att hon/han inte går med på vissa villkor!
Även möjligheten att få tillräckligt med banklån brukar villkoras !
Villaägarförbundet har ju fri rådgivning för sina medlemmar. Medlemskapet är en billig penning för tillgång till juridisk expertis. De kan också i vissa fall hjälpa till med advokat mot tämligen rimliga kostnader. Ring upp eller maila Förbundet och kolla hur ni kan få hjälp ! www.villaagarna.se
Helena med
Nationalschabraket
Även möjligheten att få tillräckligt med banklån brukar villkoras !
Villaägarförbundet har ju fri rådgivning för sina medlemmar. Medlemskapet är en billig penning för tillgång till juridisk expertis. De kan också i vissa fall hjälpa till med advokat mot tämligen rimliga kostnader. Ring upp eller maila Förbundet och kolla hur ni kan få hjälp ! www.villaagarna.se
Helena med
Nationalschabraket
Nu har vi fått svar från banken att vi kan låna ytterligare, men det täcker ju givetvis inte hela köpeskillingen. Men det kommer att möjliggöra att ev sänka lägenheten ytterligare.
Nu håller vi tummarna på söndag och hoppas att någon är intresserad! Köpekontrakt måste vara signat den 30/11!!
Nu håller vi tummarna på söndag och hoppas att någon är intresserad! Köpekontrakt måste vara signat den 30/11!!
Klicka här för att svara
