5 248 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
dolda fel?
köpte hus för 4 måander sedan, nu börjar allt rasa samman. Vattnet är otjänligt, pannan börjar lägga av, elen ställer till bekymmer.
Kan något av detta gå på dolda fel?
Jag tänker då främst på pannan som verkar lägga av vilken sekund som helst.
Gäller inte konumentköpslagen vid köp av hus??
Kan något av detta gå på dolda fel?
Jag tänker då främst på pannan som verkar lägga av vilken sekund som helst.
Gäller inte konumentköpslagen vid köp av hus??
Konsumentköplagen gäller bara när man köper något från en näringsidkare, inte från en privatperson.
En gammal panna, äldre elinstallationer och egen brunn är sådana riskmoment som man skall ta hänsyn till som köpare när man värderar huset.
Dessa går ju också att besiktiga.
Att köpa hus med egen brunn utan att få ett provsvar på vattenkvaliten är verkligen ett vågspel.
En gammal värmepanna som inte fått gå med värme på året runt har stor chans att vara rostig i vattentanken. Detta är ännu värre i pannor som eldats med ved.
Tyvärr tror jag inte ni har något att komma med mot säljaren. (om de inte uppenbarligen ljugit eller förtigit uppgifter för er)
En gammal panna, äldre elinstallationer och egen brunn är sådana riskmoment som man skall ta hänsyn till som köpare när man värderar huset.
Dessa går ju också att besiktiga.
Att köpa hus med egen brunn utan att få ett provsvar på vattenkvaliten är verkligen ett vågspel.
En gammal värmepanna som inte fått gå med värme på året runt har stor chans att vara rostig i vattentanken. Detta är ännu värre i pannor som eldats med ved.
Tyvärr tror jag inte ni har något att komma med mot säljaren. (om de inte uppenbarligen ljugit eller förtigit uppgifter för er)
Vatten och el bör man kolla innan man köper, pannor, kyl och varmvattenberedare har en tendens att gå sönder när man minst förväntar sig det.
Ni får bita i det sura äpplet och åtgärda. Det räknas som vanlig underhåll (om det inte är så att ni andra papper som säger att elen är precis utbyt etc).
Ni får bita i det sura äpplet och åtgärda. Det räknas som vanlig underhåll (om det inte är så att ni andra papper som säger att elen är precis utbyt etc).
Klicka här för att svara