Hejsan.

Min rörläggare var inte färdig med sitt jobb till min slutbesiktning. Dagarna innan slutbesiktningen arbetade han övertid och nu skickar han en räkning på sina övertidstimmar. Är jag skyldig att betala honom för sina övertidstimmar när jag har ett kontrakt som säger vilken dag han skulle varit fördig????

Tacksam för hjälp..

Snailman
Undrar bara om du hade ett fast pris från honom, eller betalar honom per timme, samt om han isåfall tar mer betalt i timmen för övertid än annars?

I normala fall skall du inte betala extra för övertid.
Undantaget är när du, eller någon som du anlitat orsakat sådana arbetsstörningar att det inte har gått att lösa på annat sätt än med övertid.
Dock skulle du meddelats detta innan övertiden utfördes så att du kunnat gjort valet mellan övertidsarbete kontra senarelagt
färdigställande.

Ersättning för övertid är något mellan arbetsgivare och arbetstagare i ett anställningsförhållande. Om det föreligger ett sådant är du naturligtvis tvungen att ersätta din arbetstagare för övertiden.

Om du annars har träffat avtal med någon om ersättning för arbete på löpande räkning med en viss ersättning tillkommer ju inga extra kostnader (om detta inte anges i avtalet) bara för att arbetet utförs på en tid som ger dennes arbetstagare rätt till övertid eller för övrigt vilket tillägg som helst.

Lycka till :) :) :)

Jag har ju haft honom löpande per timme. Hans anledning till hans övertid är att hans firma dubbelbokat honom men det menar jag att det inte är mitt problem. Han vill ha 4000 kr för övertiden, kanske inte den största summan att bråka om men jag kan ha roligare för dem...

Står inget specifikt om övertid som jag iaf kan hitta i kontraktet....

Att du ska betala för det fulla antalet timmar som gick åt för arbetet är väl ganska klart, så är det ju på löpande. Men är problemet att han debiterat en högre timkostnad för övertidstimmarna än för de andra timmarna?

Som Familien_Bygg säger: det här med övertidsersättning är något som man kan ha i sitt avtal som anställd. Det är inte en generell mänsklig rättighet. Jag förutsätter här att du anlitat rörläggaren i egenskap av företagare, du har inte anställt honom? (Det lär väl knappast förekomma.) Är rörisen i sin tur anställd får han ta det där med övertiden med sin arbetsgivare, inte med dig. Är han sin egen och ni inte hade något avtal om övertidsersättning så får han klara sig utan.

Om han av någon anledning varit tvungen att jobba sena kvällar och helger för att något hänt som inte är hans fel och han inte kunnat förutse så kan det väl vara motiverat med en högre timpenning men inte för att han hållit på med annat och plötsligt kommit på att din slutbesiktning var nära förestående.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.