För det första undrar jag, tyckte inte det framgick klart - om det är egenuppfört eller uppfört med en entrepenör och om du då har tagit över och tagit del av dennes försäkringar (tex byggfelsförsäkring) etc ?

Isf gäller nog i 1a hand att ta kontakt med försäkringsbolag/entrepenör.
Jag utgår då ifrån att huset skall (har specificerats) vara isolerat bättre än det är - dvs det är inte ett hus med fritidshusstandard ni har köpt som då rimligen inte är så energieffektivt ?

Har ni inte en entrepenör/försäkring att gå på (om inte annat så kan ju en byggfelsförsäkring ha rätt höga krav/självrisker = värdelös) så kanske det kan vara ett dolt fel: Om ett hus är uppfört och skall vara isolerat med isoleringen är väldigt bristfällig, och detta inte lätt kan upptäckas så tycker jag att det iaf torde finnas en liten chans att klassa det som dolt fel !?
Åtminstonde torde ett hus från 2006 inte misstänkas ha brister i isoleringen pga ålder - så frågan är om ngt annat har indikerat det bara då ?

Det är dock en rätt lång väg att vandra så det första du bör göra då är nog att först ställa ett krav mot säljaren och sen i nästa steg kontakta en jurist som kan hjälpa dig...

/K

Ha ha vilket roligt resonemang du har... d^_^b
-Jag har ett småhus men använder det bara som fritidshus, så då är det ett fritidshus eller -Jag har ett småhus som jag inte använder så därför finns det inte....

Det är väl klart att man får energideklarera om man vill men jag skulle vilja se den byggnadsnämnd som drar en fritidshusägare i rätten för att inte utfört en energideklaration för att man anser att det borde vara ett småhus......

billy_baver skrev:
Taxeringskoden "221 Fritidshus" har inte det minsta att göra med begreppet "Fritidshus" i Lag 2006:985 eller SFS 2006:1592 om energideklaration för byggnader. Givetvis är det den faktiska användningen som avgör, vilken - som sagt - enkelt kan bevisas av motpartens egen uppgift.

Redigerat:
t_ehrngren skrev:
Ha ha vilket roligt resonemang du har... d^_^b
-Jag har ett småhus men använder det bara som fritidshus, så då är det ett fritidshus
Vi har exakt dom förutsättningarna. Vi äger en fastighet taxerad som bostadshus, men som vi använder som fritidshus. Hösten 2008 var jag i kontakt med boverket för att reda ut energideklarationen. Boverket svarade att det är den faktiska användningen som avgör om en byggnad anses vara fritidshus eller permanentboende.

Vi pratade lite kring det ämnet, bl a kring hur man i praktiken bevisar byggnadens användning. Handläggaren sade att det inte är helt lätt i praktiken, men om någon exempelvis är skriven på adressen har man fog att anta att byggnaden tjänar som permanentbostad.

I en nybyggnadssituation får myndigheterna det lättare. Då blir det upp till byggherren att övertyga/bevisa att byggnaden ska tjäna som fritidshus. Vad gäller befintliga byggnader så blir det naturligvis lätt att komma undan.

Så, om inte du har andra uppgifter från kontakt med tillsynsmyndigheten Boverket, så hävdar jag fortfarande att taxeringskod och byggnorm inte har med varandra att göra.

Om inte en byggnadsnämnd, så dock en fastighetsspekulant skulle kunna pressa fram en missad energideklaration.

Resonemanget blir väldigt krystat minst sagt.

En energideklaration av småhus skall finnas vid försäljning.
När huset är för försäljning är det ju ett fritidshus som säljs, inte ett småhus.

Att en köpare skulle hävda att en energideklaration skall utföras faller på sin egen orimlighet då han köper ett fritidshus och inte ett småhus.

Observera att en enerigideklaration gäller i 10 år, vilket innebär att byggnaden kan säljas i flera led under denna period. Att då ibland betrakta byggnaden som småhus och ibland som fritidshus berodende på den faktiska användningen är orimligt.

Att någon handläggare på Boverket svarar som han/hon gör är beklagligt men inte ovanligt då min uppfattning är att de i många fall saknar verklighetsförankring...

Suck, jag citerar från mailsvar från handläggare på boverket, daterat 2008-09-16 och med diarienummer Dnr 1271-3235/2008:

Min fråga:
Hej,

Det står i era riktlinjer att fritidshus med max 2 bostäder undantas från kravet på energideklaration vid försäljning. Med "fritidshus", avses taxeringskod eller avses den faktiska användningen av byggnaden? Dvs om man har ett hus med taxeringskod 220 (småhusenhet, helårsbostad för 1-2 familjer) men att det används som fritidshus. Skall det då energideklareras vid försäljning?

Handläggarens svar:
Hej,

Med fritidshus menas användningen av byggnaden till frididshus. Dvs taxeringskoden är inte det som styr om byggnaden ska deklareras eller inte. Fritidshus med max två lägenheter är undantagna från att deklareras både om de hyrs ut och när de säljs.

Mvh
Hxxxxx

t_ehrngren skrev:
Att någon handläggare på Boverket svarar som han/hon gör är beklagligt men inte ovanligt då min uppfattning är att de i många fall saknar verklighetsförankring...
Ja skrev ju det......:O

Boverket har så mycker tyckande och antagande hur energideklarationerna skall utföras men fortfarande finns mängder av oklarheter hur man skall redovisa vissa saker.

Fortfarande saknas energideklarationer för ca 400 000 (fyrahundratusen) byggnader som skulle ha utförts innan 31/12 2008 och ingen fastighetsägare har, vad jag vet, fått vite.

Hursomhelst har Boverket har ingen talan i detta då det är respektive byggnadsnämnder som är tillsynsmyndighet för energideklarationer.
Jag tycker att du skall fråga byggnadsnämnden i din kommun vad de anser.

Men då din byggnad är registrerad som ett småhus så skall det finnas en energideklaration vid försäljningen som inte är äldre än 10 år, detta enligt lag. Jag har svårt att tro att en kommunal tjänsteman avsiktligt bryter mot lagen för att han anser att ditt hus är att betrakta som ett fritidshus bara för att du har använt det så.

Om du använt byggnaden som ett fritidshus skall energiexperten teoretiskt beräkna energiprestanda för byggnaden som ett småhus.
Är byggnaden mindre än 50 kvm så är den undantagen energideklaration.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.