I vår samfällighet finns en gemensamhetsanläggning (garage) där en fjärdedel av fastigheterna ingår i. Dessa fastigheter betalar en avgift för garagen som fonderas för att användas för rep. och underhåll av garagen. Nu behöver vissa av dessa garage renoveras och de fonderade medlen kommer inte att räcka för att täcka dessa kostnader. Vem ska betala den överskjutande delen???

1. Alla fastigheter som har del i gemensamhetsanläggningen?

2. De som får sina garage reparerade?

I princip tror jag att 1 gäller, men det blir inte lätt att förklara för de som inte behöver reparera garagen att de måste betala reparation av "grannens" garage.

Jag har svårt att se att något annat än alt. 1 gäller. MEN det är inte alls självklart att man skall tömma rep. fonden helt, man kan ev. välja att bara ta ut fonderade medel i förhållande till hur mycket som skall repareras, repareras hälften av garagen så tömmer man fonden på hälften av tillgångarna, och sedan begära kapitalstillskott på resten från samtliga medlemmar.

Som jag ser det så beror det mycket på vilken karaktär det är på reparationer, om det är åtgärder som rimligen kommer att behöva göras på samtliga garage inom en förutsebar framtid, så bör man behålla en del pengar i fonden för det.

Ja, vi kommer inte att tömma hela fonden. Men det kommer säker att bli en massa snack/gnäll typ: Varför ska vi betala för att andra inte har varit lika aktsamma som vi. Eller: Vi behöver reparera för att dessa garage var felbyggda från början.

Några tips på hur man kan förklara hur en samfällighet/gemensamhetsanläggning fungerar? Lagar som man kan stödja sig mot etc.?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.