13 012 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Vad får man göra på sin egen tomt?
Hej!
Jag har 2 frågor som jag hoppas någon är har bättre koll på än mig.
1) Om man äger en tomt och det går en väg förbi den tomten som man ej är delägare i, får man använda vägen då? Detta är en kort väg (ca 50m) och övriga tomter kring vägen är alla delägare och bekostar gemensamt underhållet av vägen. Dock är en tomt längs vägen obebodd och därför (gissar jag) har denna tomt aldrig varit delägare i vägen. Dock finns risk för att den bebyggs nu och iom det kommer även denna tomt belasta vägen. Kan man kräva att de köper sig in i vägen?
2). Hur många husvagnar får man vinterparkera på sin tomt? Att man får ställa sin egen verkar tydligt enligt detta forum, men hur är det med andras? Vår granne vill använda delar av sin tomt till att hyra ut vinterparkering av husvagnar. Det gillar naturligtvis inte jag men grannen bryr sig inte. Kan jag hindra honom på nåt sätt?
Jag har 2 frågor som jag hoppas någon är har bättre koll på än mig.
1) Om man äger en tomt och det går en väg förbi den tomten som man ej är delägare i, får man använda vägen då? Detta är en kort väg (ca 50m) och övriga tomter kring vägen är alla delägare och bekostar gemensamt underhållet av vägen. Dock är en tomt längs vägen obebodd och därför (gissar jag) har denna tomt aldrig varit delägare i vägen. Dock finns risk för att den bebyggs nu och iom det kommer även denna tomt belasta vägen. Kan man kräva att de köper sig in i vägen?
2). Hur många husvagnar får man vinterparkera på sin tomt? Att man får ställa sin egen verkar tydligt enligt detta forum, men hur är det med andras? Vår granne vill använda delar av sin tomt till att hyra ut vinterparkering av husvagnar. Det gillar naturligtvis inte jag men grannen bryr sig inte. Kan jag hindra honom på nåt sätt?
Yrkesmässig vinterförvaring av husvagnar torde vara bygglovspliktigt som jag ser det och då kan grannars yttrande spela roll, kolla med kommunen.
Beror väl på planbestämmelserna med för området, är grannens tomt industrimark lär det vara svårt att hindra.
/Kent
Beror väl på planbestämmelserna med för området, är grannens tomt industrimark lär det vara svårt att hindra.
/Kent
Ändrad verksamhet är bygglovspliktigt när det gäller fastigheter alla fall så det beror nog på vad tomten ursprungligen var tänkt för.
En enskild väg som ägs av en samfällighet borde ju rimligtvis inte kunna användas av vem som helst så jag tror att medlemskap/delägarskap är nödvändigt för att nyttja vägen.
Lite OT å inte har ja me´t å göra, men vad spelar det för roll om grannen ställer upp husvagnar på sin tomt??
En enskild väg som ägs av en samfällighet borde ju rimligtvis inte kunna användas av vem som helst så jag tror att medlemskap/delägarskap är nödvändigt för att nyttja vägen.
Lite OT å inte har ja me´t å göra, men vad spelar det för roll om grannen ställer upp husvagnar på sin tomt??
Jag förutsätter när du talar om "delägare" att det är en vägsamfällighet som äger vägen.
Även om tomten i fråga är obebodd så är det någon som äger den. Den fastighetsägaren bör ju rimligen vara medlem i vägsamfälligheten, även om han kanske inte betalar någonting idag.
Om fastigheten säljs så överförs ju medlemskapet till den nya ägaren. Om användningsområdet ändras, som att gå från obebyggd till bebodd, så bör även vägtalet ändras. Så därigenom kommer den nya ägaren att få bidra till vägunderhållet.
Även om tomten i fråga är obebodd så är det någon som äger den. Den fastighetsägaren bör ju rimligen vara medlem i vägsamfälligheten, även om han kanske inte betalar någonting idag.
Om fastigheten säljs så överförs ju medlemskapet till den nya ägaren. Om användningsområdet ändras, som att gå från obebyggd till bebodd, så bör även vägtalet ändras. Så därigenom kommer den nya ägaren att få bidra till vägunderhållet.
Beträffande samfällda vägen:
1. Vem som helst äger rätt att använda den till fots eller på cykel. Däremot kan samfälligheten mycket väl neka tillfart för obehöriga motorfordon, såvida man inte uppbär statligt vägbidrag som kompensation.
2. Jag gissar att den obebyggda fastigheten är bildad för bostadsändamål. Isåfall har lantmäteriet redan säkrat tillfart med bil. Om sådan tillfart inte är ordnad via vare sig samfälligheten eller på annat sätt finns bara två förklaringar: Antingen är "tomten" ingen fastighet, bildad för bostadsändamål, eller också har lantmäteriet missat den detaljen i sin förrättning.
1. Vem som helst äger rätt att använda den till fots eller på cykel. Däremot kan samfälligheten mycket väl neka tillfart för obehöriga motorfordon, såvida man inte uppbär statligt vägbidrag som kompensation.
2. Jag gissar att den obebyggda fastigheten är bildad för bostadsändamål. Isåfall har lantmäteriet redan säkrat tillfart med bil. Om sådan tillfart inte är ordnad via vare sig samfälligheten eller på annat sätt finns bara två förklaringar: Antingen är "tomten" ingen fastighet, bildad för bostadsändamål, eller också har lantmäteriet missat den detaljen i sin förrättning.
Hej!
Billy-Baver/snickarboden: Jag tvivlar på att denna person kommer starta en firma och göra detta på korrekt väg. Jag tror han kommer hävda att det är "kompisars husvagnar"...Får man förvara husvagnar åt kompisar? Finns nån maxgräns på hur många?
Billy_baver: Nej bygglov finns inte ännu (har kollat) utan jag har bara hört muntligt att det ska byggas, så lantmäteriet har inte varit inblandade ännu. Om det blir så att det INTE byggs? Får ägaren till tomten använda vägen för att köra till/från sin tomt? Eller bör han ändå vara med på ett litet hörn i samfälligheten?
Jan-Å: tomten ligger mitt emot min så min utsikt från köksfönstret kommer isåfall bli en husvagnsparad....mindre kul... :-/
Andersmc: Nej, ägaren till tomten är idag inte medlem i samfälligheten och bidrar således inte med några pengar till underhåll.
Billy-Baver/snickarboden: Jag tvivlar på att denna person kommer starta en firma och göra detta på korrekt väg. Jag tror han kommer hävda att det är "kompisars husvagnar"...Får man förvara husvagnar åt kompisar? Finns nån maxgräns på hur många?
Billy_baver: Nej bygglov finns inte ännu (har kollat) utan jag har bara hört muntligt att det ska byggas, så lantmäteriet har inte varit inblandade ännu. Om det blir så att det INTE byggs? Får ägaren till tomten använda vägen för att köra till/från sin tomt? Eller bör han ändå vara med på ett litet hörn i samfälligheten?
Jan-Å: tomten ligger mitt emot min så min utsikt från köksfönstret kommer isåfall bli en husvagnsparad....mindre kul... :-/
Andersmc: Nej, ägaren till tomten är idag inte medlem i samfälligheten och bidrar således inte med några pengar till underhåll.
Enligt boverket:vnorrland skrev:
Bygglov för stora och små anläggningar
Bygglov krävs för att anordna, uppföra eller väsentligt ändra vissa anläggningar. Detta gäller bland annat nöjesparker,idrottsplatser, skidbackar med liftar, campingplatser, skjutbanor, småbåtshamnar, friluftsbad, motorbanor, golfbanor, vindkraftverk, murar och plank. Men också upplag eller materialgårdar, som permanent uppläggning av bilar, båtar och byggnadsmaterial av viss omfattning, kräver bygglov. Detsamma gäller om ett antal containrar ställs upp, samlade på en plats och det inte är tillfälligt."
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2008/behover _jag _bygglov_ upplaga 13.pdf
Vad menar du med "tomt"? Så snart vi talar om en "fastighet" med egen fastighetsbeteckning har lantmätaren "varit inblandad".
Ja man får förvara bilar eller husvagnar åt sina vänner och det finns ingen exakt siffra på när bygglov krävs för detta.
Tittar man på tanken bakom lagtexterna så är det nog rätt uppenbart.
Jämför med byggmaterial, man får givetvis ha byggmaterial för sin pågående renovering på tomten (talspråk) men om man börjar med mer yrkesmässig hantering så är det ändrad användning och kräver bygglov.
/Kent
Tittar man på tanken bakom lagtexterna så är det nog rätt uppenbart.
Jämför med byggmaterial, man får givetvis ha byggmaterial för sin pågående renovering på tomten (talspråk) men om man börjar med mer yrkesmässig hantering så är det ändrad användning och kräver bygglov.
/Kent
Hej!
Jag gjorde slag i saken och ringde lantmäteriet!
Följande svar fick jag:
1) just denna tomt hade servitut men ej delägarskap i gemensamhetsanläggningen (vägen). Där kan vi kräva att nya ägarna blir delägare (om inte frivilligt så kan det tvingas fram av lantmäteriet). Vi kan även yrka på inträdesavgift då vi gjort större renoveringar nyligen.
2) Man får förvara sin egen husvagn men inte fler. Oavsett om man har affärsrörelse eller låter bekanta parkera husvagnen på tomten så behövs bygglov vid mer än 1 husvagn. Vid fler än 1 husvagn klävs bygglov!! Parkerar han ändå husvagnar där kan han tvingas betala vite. (kanske skiljer mellan kommunerna?) För att få bygglov så kommer bla grannar att höras och enl personen jag pratade med så är detta område olämpligt för att förvara husvagnar så sannolikheten att få igenom bygglov för detta känns liten.
billy-baver: ja, det är en fastighet med egen fastighetsbeteckning. Lantmäteriet var inblandad då gemensamhetsanläggningen (vägen) bildades men av någon okänd anledning så valde man att inte inkludera den nämnda tomten. Gissningsvis pga den då var obebyggd och ej användes av någon.
Jag gjorde slag i saken och ringde lantmäteriet!
Följande svar fick jag:
1) just denna tomt hade servitut men ej delägarskap i gemensamhetsanläggningen (vägen). Där kan vi kräva att nya ägarna blir delägare (om inte frivilligt så kan det tvingas fram av lantmäteriet). Vi kan även yrka på inträdesavgift då vi gjort större renoveringar nyligen.
2) Man får förvara sin egen husvagn men inte fler. Oavsett om man har affärsrörelse eller låter bekanta parkera husvagnen på tomten så behövs bygglov vid mer än 1 husvagn. Vid fler än 1 husvagn klävs bygglov!! Parkerar han ändå husvagnar där kan han tvingas betala vite. (kanske skiljer mellan kommunerna?) För att få bygglov så kommer bla grannar att höras och enl personen jag pratade med så är detta område olämpligt för att förvara husvagnar så sannolikheten att få igenom bygglov för detta känns liten.
billy-baver: ja, det är en fastighet med egen fastighetsbeteckning. Lantmäteriet var inblandad då gemensamhetsanläggningen (vägen) bildades men av någon okänd anledning så valde man att inte inkludera den nämnda tomten. Gissningsvis pga den då var obebyggd och ej användes av någon.
Klicka här för att svara