3 926 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Entreprenörens rätt att rätta till
Om ni nu bor i en "liten by" och han har gott rykte där så låter ju detta helt otroligt..... Vad säger han själv om alla felen som är gjorda? Han kan ju inte skylla på sina anställda för han har ju ansvar för dom också...
Det är en av hans brister. Han har inte ens varit och tittat på slutresultatet. Inte ens när besiktningsmannen var hit och gjorde en första "titt" och upptäckte att dom städat bort alla strävor, kom han i egen hög person. Jag hade då redan stagat hörn och långsidor, vilket går att se på bilderna. De satte då dubbelt. Jag vet själv att han är duktig på att snickra, men har har knappt tagit del i annat än att skicka fakturor i detta bygge. Om han sedan är duktig och uppdaterad på byggnormer och annat, det tvivlar jag på i dagsläget. Även om han själv är duktig, och hans anställda mindre kunniga, så är det ju som du säger hans ansvar. Han var i ett tidigare skede av bygget hit varje morgon och drog med vinkel och blyertspenna där de skulle sätta reglarna. Återkommer med mer info när vi har besiktningsprotokollet i vår hand. De blir kallare och det är inte speciellt kul just nu.Smile.75 skrev:
Besiktningsprotokollet har kommit. Vi har fått rätt, eller hur man nu ska uttrycka det. Besiktningsmannen har tagit upp 13 punkter som skall åtgärdas. Hammarbandet, den krokiga väggen och allt jag tidigare räknat upp i början av tråden. Nu vill vi mest att det ska hända något. Entreprenören vill inte tala med oss, och det goda rykte vi hört om innan vi började bygga, har vänt till minus. Nu börjar folk komma och prata och berätta. Baksidan med liten by, ingen pratar skit så länge man inte är med i klubben.
Problemet just nu är att det är kallt. 14-18 grader lyckas vi hålla med de värmekällor vi har tillhands. Risken finns att det blir barn på äldre dar. Så här nära har man inte sovit på flera år.
I väntan på att allt det andra ska komma igång så jobbar jag vidare med plåtjobben och förberedande av panel.
Problemet just nu är att det är kallt. 14-18 grader lyckas vi hålla med de värmekällor vi har tillhands. Risken finns att det blir barn på äldre dar. Så här nära har man inte sovit på flera år.
Fortsätter min monolog här. Det har fortfarande inte hänt ett skvatt efter besiktningen. Chefen på banken har dock sagt till oss att gå vidare med detta. Kostar det så backar han upp. Det känns tryggt, så långt. Gjort så mycket vi kan själva, men entreprenören vägrar att åtgärda vissa punkter i protokollet.
Jag lider med er som råkat ut för hantverkare som inte riktigt vet vad de syyslar med.
Jag har kollat lite på dina bilder och en sak som jag är rätt säker på är fel, är att ifall det är Plannjas takavattningssystem ni har använt så sitter rännkrokarna för högt. Följer man deras beskrivning så skall det var 3 cm i avstånd, när man lägger en regel i panndalen som skjuter ut över hängrännan, till rännans ytterkant. Detta gäller på rännans högsta punkt alltså i mitten av taket eller vid en kant(max 9 m ränna).
Lite dålig förklaring kanske men Plannja har ett dokument där det framgår väldigt tydligt hur det bör göras.
Jag har själv erfarenhet av en plåtslagare som gjorde lite på känn när vi lade om taket på huset, han satte hängrännan ovanför takpannans utsprång och det kraschade redan första vintern. Snö kan bli väldigt tungt och kryper lätt ner i hängrännan om isolering uppåt inte är optimal! (Har ännu inte orkat fixa det = byte av ca 70 krokar) Pga ovanstående var jag väldigt noggrann när jag byggde garage, och där fungerar det ypperligt efter nämnda företags beskrivning.
Jag har kollat lite på dina bilder och en sak som jag är rätt säker på är fel, är att ifall det är Plannjas takavattningssystem ni har använt så sitter rännkrokarna för högt. Följer man deras beskrivning så skall det var 3 cm i avstånd, när man lägger en regel i panndalen som skjuter ut över hängrännan, till rännans ytterkant. Detta gäller på rännans högsta punkt alltså i mitten av taket eller vid en kant(max 9 m ränna).
Lite dålig förklaring kanske men Plannja har ett dokument där det framgår väldigt tydligt hur det bör göras.
Jag har själv erfarenhet av en plåtslagare som gjorde lite på känn när vi lade om taket på huset, han satte hängrännan ovanför takpannans utsprång och det kraschade redan första vintern. Snö kan bli väldigt tungt och kryper lätt ner i hängrännan om isolering uppåt inte är optimal! (Har ännu inte orkat fixa det = byte av ca 70 krokar) Pga ovanstående var jag väldigt noggrann när jag byggde garage, och där fungerar det ypperligt efter nämnda företags beskrivning.
Nu har det gått två månader efter besiktning och det enda som hänt är att entreprenören säger att han inte tänker åtgärda felen, för han tycker att han gjort rätt. Vi håller på med att förbereda anmälan till ARN, men deras handläggning tar tid. Frågan är om man kan ta in en annan entreprenör under tiden för att förhindra att huset blir förstört? Eller får vi några problem rent juridiskt då?
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Ja om du skall ta in en annan entrepenör så bör du meddela den första detta, och att du har för avsikt att debitera honom för kostnaden, och då ge honom ytterligare en skälig tid att åtgärda (typ 2 veckor). Du bör kanske prata med en jurist eller konsumentvägledare innan du ger dig på det.
I praktiken kommer det att vara väldigt svårt att få entrepenören att betala (eller håller du inne pengar?).
Om du skall lyckas stämma entrepenören för att få ut pengarna så måste du dels strikt bevisa att det är fel (besiktningsprotokollet), dels att det inte är i enlighet med det som avtalats, dels att den entrepenör du tog in bara gjort precis så mycket som handlar om de fel besiktningsmannen tagit upp, och att det inte blev onödigt dyrt (ta in flera offerter). det finns (nästan) inget utrymme för "han måste ju förstå att ....".
I praktiken kommer det att vara väldigt svårt att få entrepenören att betala (eller håller du inne pengar?).
Om du skall lyckas stämma entrepenören för att få ut pengarna så måste du dels strikt bevisa att det är fel (besiktningsprotokollet), dels att det inte är i enlighet med det som avtalats, dels att den entrepenör du tog in bara gjort precis så mycket som handlar om de fel besiktningsmannen tagit upp, och att det inte blev onödigt dyrt (ta in flera offerter). det finns (nästan) inget utrymme för "han måste ju förstå att ....".
Att gå vägen om ARN är nog ganska meningslöst, vad skall de göra? ARN kan ju endast utfärda en rekommendation till entreprenören att rätta alla fel, om de anser att ni har rätt.Men han har ju redan sagt att han inte kommer att göra det så då är det bortkastad tid. Det är nog jurist och domstol som gäller.
Jag har samma känsla. Hade ARN varit ARV, dvs verk istället, så hade det inte varit lika tandlöst. Vi stretar på. Tack för svar.cecar33 skrev:Att gå vägen om ARN är nog ganska meningslöst, vad skall de göra? ARN kan ju endast utfärda en rekommendation till entreprenören att rätta alla fel, om de anser att ni har rätt.Men han har ju redan sagt att han inte kommer att göra det så då är det bortkastad tid. Det är nog jurist och domstol som gäller.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
