Byggahus.se
Hej!
Vi bor i radhus sedan några år tillbaka. Våra grannar anser att häcken, som står en liten bit in på vår tomt (centrumlinjen ca 30-40 cm in), är deras också. För att de förra ägarna i vårt hus och våra grannar betalade häcken tillsammans. Deras plattor till uteplatsen ligger också ca 5 cm in på vår tomt. Nu måste vi dränera huset och vill givetvis dränera hela vår fasad. Då vill de att vi återställer deras plattor som alltså går in på vår tomt om vi "lyfter bort" dem tillfälligt för att komma åt. Är vi skyldiga att göra det? Alltså betala för att en plattläggare åtgärdar deras plattor som vi måste ta bort för att komma åt att dränera på vår egen tomt? Dessutom ville vi ha ett plank på vår tomt istället för häcken. Men våra grannar ville, som de uttrycker sig ha"vår häck kvar" punkt slut. Vi kan gå med på det men kan de verkligen bestämma vad som vi ska ha på vår tomt?
Tacksam för svar!

det finns värre saker här i världen. Grannsämjan kan vara värd ett par kompromisser ibland tycker jag! Och 5 cm hit eller dit är väl svårt att verkligen bevisa?

De kan nog inte bestämma det. Men det låter som du tjänar (mer än vanligt) på hålla dig på god fot med grannen, om du måste ta bort plattor som går 5 cm in på din tomt för att dränera.. Svårt att gräva schakt med den precisionen.

Ett alternativ kan vara att erbjuda grannarna att gräva ned häcken på sin sida tomten.

Efterssom ni lär behöva gräva lite in på deras tomt så känns det väl inte helt orimligt att ni måste lägga tillbaka plattorna. Däremot så låter det lite överdrivet att anlita proffs för detta.

Ja, det finns värre saker. Och det är därför jag hör mig för här nu. Vi har varit helt inställda på att lyssna och kompromissa. Vi har ju också låtit dem bestämma att det ska vara häck och inte plank. Det tycker iallafall jag är ganska snällt av oss. Men jag vill inte ha mer utgifter än vad vi redan har och därför tycker jag att de har lite väl höga krav på vad vi ska göra och inte. Tänk om det blir sättningar och deras plattor börjar luta in mot våran tomt? De är oroliga för att de måste lägga om hela sin uteplats då. Vem ska betala det? Blir vi ersättningsskyldiga?
Ps Vi har erbjudit dem häcken men de vill ha den där den står.

Känns inte som någon större risk att det skall sätta sig så att hela uteplatsen måste läggas om. Men se till att packa fyllningen bra när ni återfyller. Det bör ni göra för er egen del också, hyr en "padda".

Hej! om nu ni behöver göra om dräneringen, behöver inte er granne det också det då.Det är ju samma ledning om det nu är den ni tänkt byta. När det gäller plank kan ni bygga ett innanför häcken på er sida, har för mig att det är tillåtet 3m långt och 1.8mhögt utan något bygglov.

O
Vad är problemet? gräv upp plantorna å gräv ner någon annanstans så länge. Förstår faktiskt inte... varför du helt plötsligt väljer att nu får det vara nog när det gäller häcken? att flytta några plantor blev helt plötsligt hela världen...
Gällande uteplatsen, om du förorsakar att det blir sättningar när du dränerar så borde du naturligt vis vara ansvarig för att återställa allt detta. Tänk efter själv, om grannen orsakade att din uteplats satte sig, vem vill du ska betala kalaset då?
Tänk på att grannsämjan är viktigare en lite extra arbete med att flytta några plantor.

Tack för alla svar! Man får lite distans när man diskuterar saker här vilket är bra.

Som sagt om ni är normalhändiga så bör ni kunna återställa så att plattorna inte sätter sig. De kan inte kräva att en specifik firma skall lägga tillbaka ett fåtal plattor. Blir resultatet inte bra så får ni väl rätta till det. Det kan vara bra att packa lite extra bra, ev med vattenbegjutning just där de här plattorna skall läggas tillbaka. Normalt så sätter sig nylagda plattor några millimeter efter läggningen, nu gäller det att minimera det efterssom resten av plattorna redan har satt sig dessa millimeter. Se också till att bara återfylla med bra material (inte lera eller jord) under plattorna, på hela djupet.

harry73
Rent juridisk har ni rätt att ta bort rötter och grenar som stränger in på er mark, även om det är grannens häck. Om det medför risk för skada på växten måste grannen få möjlighet att utföra själv.
Så behöver inte bestrida att det är grannens häck, men du kan bara informera att du planerar att ta bort alla grenar och rötter som står på din sida av tomtgränsen och att du vill ge honom möjlighet att utföra jobbet själv, alternativt flytta på sin häck.
Angånde plattor kan du berätta att du vill att han tar bortplattorna på din del av tomtgränsen, om ni inte är överensom var gränsen går kan ni beställa en inmätning av lantmäteriet. Kostnader kommer då att delas på ett lämpligt sätt av landmäteriet (troligtvis 50/50).
Men det här är inte bra för grannsämjan och du kan fundera över hur bra den är ida och hur mycket det är värd att ha kvar en på samma nivå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.