Immim skrev:
Visst, man kan se det från två håll. Vi fick två badrum renoverade för 50 000 kronor + ett nätt påslag på 11 600 kronor för advokaten (och då står ändå försäkringen för 80%:@). Problemet är väl eventuella skador som kan uppstå, därför känns det bättre att göra om resan igen.
Åtminstone försöker vi intala oss det..., så när vi hittat någon hantverkare vi känner att vi kan lita på och när reserverna har fått påfyllning så kör vi igen.

//Immim
Ursäkta min framfusighet men hur f-n kunde ni gå med på det?
Förstår att det är slitsamt med processande men om det är så dåligt utfört som ni beskriver så är det ju inte fråga OM ni får problem med fuktskador utan NÄR.
Frågorna ni bör ställa er är följande:
- Hur är golvet byggt? Med tanke på bjälklag/golvspån eller om det är gjutet?
- Är golvbrunnen monterad korrekt?
- Är fuktspärren monterad korrekt?

Inga av dessa frågor (såvida ni inte har krypgrund och haft nitiska besiktningsmän) går att se vid efterföljande besiktning. Detta måste ni ha koll på under byggets gång och är väsentligt med tanke på risk för fuktskador.
Och om allt annat blivit så dåligt utfört så ställer jag mig direkt frågan varför något av ovanstående skulle blivit bättre utfört...

Jag funderar lite i samma banor som Nik206. Är lite nyfiken på vilka råd ert ombud gav er. Var ert ombud jurist med kompetens inom konstruktionsteknik? Berätta gärna lite mer resonemanget kring förlikningen.

Vårt juridiska ombud fanns på en av Villaägarna rekommenderad advokatbyrå. Huruvida han hade någon särskild kompetens i konstruktionsteknik vet jag inte.
Vi valde att förlikas eftersom alternativet, att gå vidare och riskera att förlora, kändes för kostsamt. Då pratade vi om summor på 500 000:- med våra och entreprenörens kostnader. Vågade helt enkelt inte:o.
Vad gäller underlag etc är det en betongsula under det av badrummen som används till dusch och tvätt. Det ligger en folie som tätskikt på golv och väggar där, det finns bildbevis.Just att denna folie fanns där skulle enligt byggare Bob göra att det skulle gå att lägga om de klinkers som finns i duschutrymmet utan att behöva göra om resten av golv/väggar. (Fast detta hade han ju redan gjort en gång då de inte fäste som de skulle).
Brunnens montering fick ingen anmärkning vid besiktningen.

// Immim

Jaha. Bra att det löste sig till slut då. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.