Har köpt en fastighet som ligger 200 m från en sjö. Förra ägaren nämnde att det kunde finnas rätt till båtplats men att han hittills inte fått gehör hos markägaren (en stor aktör som ska exploatera området) och servitutet finns inte inskrivet hos kommunen när han kontrollerade där.

Jag fick nu lite gammalt kartmaterial och handlingar från avstyckningen år 1937. På en karta över området som upprättades vid avstyckningen år 1937 (avstyckningskarta???) finns en text: "Servitut: Med avstyckade området skall följa rätt att begagna väg över stamfastigheten ävensom rätt att begagna väg till samt båt och badplats vid sjön Hjälmaren vid stamfastighetens strand."

I protokollet rörande avstyckningen finns även en paragraf med följande text: "att med det avstyckade området endast skulle följa rätt att för utfart begagna väg till samt båt- och badplats vid sjön Hjälmaren. Vägarnas lägen komma att å kartan angivas."

Jag är inte alls insatt i denna typ av juridik och undrar om jag har någon laglig rätt till att få ha en båtplats eller om det har blivit preskriberat?

Du har absolut laglig rätt att använda båtplatsen.

Att du har skriftlig dokumentation gör det hela vattentätt och du bör kunna få servitutet inskrivet hos Lantmäteriet för att göra det ändå säkrare.

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Du har absolut laglig rätt att använda båtplatsen.

Att du har skriftlig dokumentation gör det hela vattentätt och du bör kunna få servitutet inskrivet hos Lantmäteriet för att göra det ändå säkrare.
Det låter mycket bra.

Om jag inte förstått fel så ska servitutet följa med till nya ägaren av fastigheten med lasten. Om det inte finns inskrivet hos lantmäteriet så ska försäljaren av fastigheten med lasten berätta om servitutet till nya ägaren.

Om så inte har skett så ska den ägare av fastigheten med lasten som inte meddelade den nya ägaren om servitutet vara skadeståndsskyldig till ägaren av fastigheten som har rätt att använda servitutet men att det dock inte längre är giltigt.

Påpeka gärna om något ovan inte stämmer. Om ovan stämmer så bör det bästa nu vara att prata med nuvarande ägare av fastigheten med lasten och få se vad den anser om det hela.

Redigerat:
Nu är jag ganska mycket amatör i servitutsfrågor. Men jag tror att det du beskriver framförallt gäller avtalsservitut. Typ du avtalar med din granne få använda ett hörn av tomten för att lättare svänga in i garaget.

Det du har är starkare, det du har finns på en avstyckningskarta, det är en officiell handling som gäller lika starkt som ett inskrivet servitut. Om kännedommen om servitutet gått förlorad genom åren så får nuvarande ägare skylla sig själv för att han inte grävt upp avstyckningskartan.

Obeservera, jag kan uppfattat det här fel.

Kontrollera på lantmäteriarkivet om servituten gäller! Vi hade bara ett vägservitut enligt LM men det visade sig att det fanns ett mycket gammalt servitut på två brunnar också som fortfarande gäller. Det hade "försvunnit" vid en senare fastighetsförrättning :(. Det skulle kosta ca 6000 att ta bort det.

hempularen skrev:
Nu är jag ganska mycket amatör i servitutsfrågor. Men jag tror att det du beskriver framförallt gäller avtalsservitut. Typ du avtalar med din granne få använda ett hörn av tomten för att lättare svänga in i garaget.

Det du har är starkare, det du har finns på en avstyckningskarta, det är en officiell handling som gäller lika starkt som ett inskrivet servitut. Om kännedommen om servitutet gått förlorad genom åren så får nuvarande ägare skylla sig själv för att han inte grävt upp avstyckningskartan.

Obeservera, jag kan uppfattat det här fel.
Det låter ju ännu bättre och min beskrivning kan mycket väl beskriva något annat än vad som gäller i detta fall. Är mycket dåligt insatt i dessa frågor och det var vad jag kom fram till efter en del googlande så det stämmer säkert att det gäller för avtalsservitut. Tack för svaret!

Någon får gärna bekräfta att detta stämmer som hempularen skriver eller leda mig till någon källa där jag kan läsa mera.

morsan skrev:
Kontrollera på lantmäteriarkivet om servituten gäller! Vi hade bara ett vägservitut enligt LM men det visade sig att det fanns ett mycket gammalt servitut på två brunnar också som fortfarande gäller. Det hade "försvunnit" vid en senare fastighetsförrättning :(. Det skulle kosta ca 6000 att ta bort det.
Är det hit till arkivservice som jag ska vända mig?: http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=2634

Skulle det i bästa fall räcka med att jag besöker lantmäteriet och de får kolla på mina papper och de får därefter bedöma om de ska skriva in det i arkivet? Sedan kan jag gå till nuvarande ägare och fråga vart han tycker det är lämpligt att jag lägger till min båt?

Redigerat:
Ring till arkivservice och hör efter :)

Danne_83 skrev:
Vägarnas lägen komma att å kartan angivas."
finns vägarna angivna på din karta? Finns båt- och badplats inritat, markerat på kartan? Då blir allt enklare ...
gaia

gaia skrev:
finns vägarna angivna på din karta? Finns båt- och badplats inritat, markerat på kartan? Då blir allt enklare ...
gaia
Nej tyvärr inte. Den avstyckningskarta som jag har visar bara de tre närmaste tomterna plus min och texten "stamfastigheten" är angivet på två av dem. Vägen över stamfastigheten till min tomt är medritad och början på vägen ner till vattnet. Kartan når alltså inte ner till vattnet men det kanske fanns en annan karta som jag inte fått.

Gissar på att du behöver få Lanmäteriet att undersöka vad som gäller. Är tyvärr inte så enkelt att man bara kan lämna in handlingar och få något förändrat, då det kan ha gjorts förändringar efter det datum som dina är daterade till.
Det kan kosta dig lite pengar och oberoende av resultatet så får man betala, dvs att man finner nya handlingar som säger något annat.

Låter som du har ett officialservitut som är oerhört starkt! Följ de tidigare råden och kontakta lantmäteriet för att få ut handlingarna. Kostar ett par kr men det är det värt!

Tack för svaren alla! Det låter som om det åtminstone finns en chans att ha rätt till båtplats så jag ska kontakta lantmäteriet. Väntar dock till efter den 20 maj då jag har tillträdesdag. Jag uppdaterar i tråden sen hur det har gått!

Urklipp från lantmäteriets hemsida ang. servitut:

"Generellt sett är servitutet en i tiden obegränsad rättighet som gäller mellan fastigheter. Rätten blir därmed oberoende av framtida ägarskiften. Servitutsbildning är mycket vanligt i alla sammanhang och ger utomordentligt goda möjligheter att lösa olika former av praktiska problem i förhållandena mellan fastigheter."

Finns lite nyttigt att läsa på deras websida: http://lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=1217

Dom kostar en del slantar dom dära gubbarna:
"För förrättningar som debiteras enligt löpande räkning finns tre timpriser.
Förrättningslantmätare: 1 250 kr/timme
Biträdande handläggare: 825 kr/timme
Särskild expertkompetens: 1 550 kr/timme
Om förrättningsarbete, i samförstånd med sakägarna, utförs under kväll eller helg läggs följande belopp på ordinarie avgift:
måndag-torsdag efter kl. 18.00 = +300 kr/timme
fredag efter 18.00 t.o.m söndag = +600 kr/timme
Det är ärendets omfattning som avgör priset. Typen av förrättning och storleken på berörda fastigheter har betydelse för arbetsinsatsen. Det kan också finnas problem och svårigheter som gör att förrättningen tar mer tid - exempelvis krånglig fastighetsindelning, oklara plan eller bebyggelseförutsättningar, belastande rättigheter, tekniska svårigheter vid mätning eller att sakägarna inte är överens.
Ibland kan olika hinder medföra att en förrättning som sökts inte kan genomföras. Då debiteras det arbete som redan utförts."

Redigerat:
Det kan kanske vara värt en del slantar om man får rätt till båtplats, för de är ju ibland inte heller alldeles lätta att få tag i till en rimlig pening.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.