Hej! Jag och min sambo kommer drabbas i och med att västkustbanan kommer byggas ut. Järnvägen kommer då närmre ca 4 m från fasaden. Detta är vår framsida och hela em/ kvällsolen kommer försvinna och likaså utsikten ja listan kan göras lång. Alltså, inget hus man kommer vilja bo i eller kunna sälja (enligt flera mäklare). Nu till min fråga, hur ska vi kunna spela våra kort rätt gentemot trafikverket. Vi vill bli utköpta och få rätt till den ersättningen på 25% enligt expropriationslagen. Om vi själva beger uppköp går vi miste om de 25%. Och de vill vi ju såklart ha för rådande omstädigheter. Någon som varit i denna situation eller har någon kunskap inom detta?

Tacksam för svar!

Antar att ni visste detta när ni köpte huset?

Det är väl bara att vänta och se vad de erbjuder?

Här i Motala har det varit inskrivet sen 40-talet att en bro ska byggas ändå har folk valt att bygga/flytta intill den vägen som nu byggs.

Personligen tycker jag inte att man ska få nåt "extra" om man vet om vad som kan hända så att säga..

Men lycka till.

Kommer järnvägen 4 meter närmare, eller kommer den att gå 4 meter från fasaden?

Vad är det för 25% ni kan få? 25% av vad?

Klart man ska få "extra" om huset/fastigheten är äldre än idén om vägen/järnvägen kläcktes.

Andersmc - järnvägen kommer ca 4 m från fasaden. För tillfället är det enkelspår men kommer byggas ut till dubbelspår åt vårt håll. De 25% jag nämnde är 25% av marknadsvärdet. Alltså enligt expropriationslagen har man rätt till marknadsvärde +25%. Dock bara marknadsvärdet om man själv strider för att bli uppköpt. Men man vill ju inte rivas upp "gratis".

Jkarlberg- nej Tyvärr! Visste vi inte att detta skulle ske. Mäklaren som sålde huset nämnde inget (VET att vi åxå har en undersökningsplikt) men ja, nu är detdessvärre såhär. Vi har en del större omkostnader med huset som behöver göras den närmaste tiden. Det är pengar vi aldrig får igen om vi "väntar". Det är jobbigt att inte veta hur man ska kunna gå vidare med sitt hus....

Men inte kan man lägga en järnväg 4 m fr ett hus och låtsas som ingenting? Är det inte självklart att huset kommer att exproprieras?
Jag är iofs lekman knappt men det ändå svårt att tro annat än att dom måste köpa ut er.

DanielMarie.. När kom den där lagen till ??
Att jag undrar beror på att jag blev utlöst av dåvarande Banverket 2003 för blivande dubbelspåret från mjölby - hallsberg.
Då var det inget snack om några 25% utan man fick ett bud av dom.
Det kom en oberoende värderingsman och värderade.
Godtog man inte det så gick snacket ... vi kan tvångsinlösa dig för en mindre summa..
Hos mig hade banverket pratat fram o tillbaka i ca 10år om dom skulle lägga ner eller utöka järnvägen
och det blev ju utökning av ett spår till.
Dom kommer aldrig att låta er bo kvar så nära järnvägen och dom kommer nog att höra av sig ett par år innan det är dags att börja bygga, då det tar tid med fastighetsaffärer och inlösningar

Jan-Å vi har haft två olika snubbar från trafikverket hos oss för att kolla detta. Den ena som inte ens var involverad i projektet ansåg att det borde inte vara något snack om saken utan att det borde bli uppköpt. Projektledaren däremot var väldigt positiv till bygget och menar på att det kommer bli så snyggt med nya bullerplanket och ny altan kan byggas osv. Bara det att altanen ligger redan nu på det enda solbelagda delen av huset i direkt anslutande till vardagsrummet. Jag ser det inte som rimligt och ingen annan heller som vart och hälsat på att man ska kunna bo och trivas här. Hela gatan och infarten försvinner det finns ingen möjlighet att ta sig med bil till huset sen. Detta kan verka som pessitesser i det stora hela...men bor vi kvar i huset kommer vi behöva installera oss mot komunalt vatten inom snar framtid och det kommer kosta oss mycket pengar. Så vi vill ju kunna skynda på processen lite utan att gå miste om dessa 25% som vi hoppas ska kunna täcka ev förlust IOM marknadsvärdet kommer sjunka sen vi köpte huset. En sådan här situation kan bli en ekonomisk katastrof!

Micro - den nya lagen med 25% kom 1a August 2010. Va tråkigt att det blev som det blev för er. Det borde värderats av fler än en värderingsman kan man tycka. Det kan variera mellan dessa olika. I vårt läge (om det nu bli utköp) snackas det om att trafikverket gör sin värdering och har vi gjort en brukar de lägga sig där emellan....men så behöver det kanske inte vara i varje fall...

Har ni några tips på tillvägagångssätt. Lagen säger +25% vid tvångsinlösen. Men detta är kanske inte ett tvång?? Det kanske bara blir ett erbjudande från deras sida om ens det? Borde det inte vara att man tvingas flytta pågrund av dessa omständigheter?

DanielMarie dom kan inte erbjuda er ett annat boende då ?? eller att dom flyttar huset och gör en ny infart??
Jag fick erbjudande om flytt av huset och ny infart , men det sket sig när vägverket lade sig i leken ang. en plankorsning som angränsande till min tomt.
Det skulle bli en undergång men blev en bro över järnvägen istället.
Mitt hus låg 11meter från närmaste järnvägsräls och banverket tyckte att det var för nära med dagens krav (fast 1873 dög det ....då dom anlade järnvägen brevid huset)

Micro skrev:
DanielMarie dom kan inte erbjuda er ett annat boende då ?? eller att dom flyttar huset och gör en ny infart??
Jag fick erbjudande om flytt av huset och ny infart , men det sket sig när vägverket lade sig i leken ang. en plankorsning som angränsande till min tomt.
Det skulle bli en undergång men blev en bro över järnvägen istället.
Mitt hus låg 11meter från närmaste järnvägsräls och banverket tyckte att det var för nära med dagens krav (fast 1873 dög det ....då dom anlade järnvägen brevid huset)

Pratar du om dubbelspåret i motala nu eller godegård? (Nyfiken)

Dubbelspåret i motala... Jag bor/bodde innan Motala från Mjölby sett.
Det är samma järnväg som går genom godegård.........

Japp, vet att det är samma järnväg.

Anledningen till frågan var att jag fick höra om ett hus i Motala som köptes upp och revs för det skulle byggas en tunnel för cykel tror jag, men som senare blev en bro och huset inte hade behövts rivas, vet dock ej sanningshalten i detta...

Ute i vårat samhälle var det mitt hus och 3 till som revs för järnvägens skull , hos mig blev det en bro (bilväg) skulle ha varit en undergång.. hos dom andra blev det cykelbana (tunnel) som blev klar i höstas tror jag.. och där var det prat om att man skulle gå över (Bro) från början.
Hade banverket fått som dom hade velat från början så hade mitt hus varit kvar , men nu så delade nog dom på kostnaderna med vägverket så det blev billigare för dom att köpa ut mig.

Det här är en relativt ny lagtext om den högre ersättningen, och det är väl stor risk att den ännu inte prövats av högre rätt. Lagen kom bland annat till efter att det stod klart att större delar av staden Kiruna behövde flyttas, liksom orten Malmberget. I det läget var det orimligt att erbjuda marknadsvärde för ett begagnat hus, eftersom ingenting annat fanns att köpa än nybyggda dyrare hus.

Hur ligger utbyggnadsplanerna till tidsmässigt? Är det etappen Maria - Ängelholm vi pratar om med beräknad byggstart 2016-2017?

Om det nu är så att ni står inför installation av kommunalt vatten med stora kostnader, och huset med stor sannolikhet skall lösas in så finns det ju utrymme för lite förhandlingar. Trafikverket ger er ett skäligt bud nu, slipper lösa in ett hus som ökat i värde tack vare kommunalt vatten, och alla kan göra en vettig affär.

Micro - en ny infart kam nog bli svårt för vi har grannar runt om oss förutom på framsidan där järnvägen kommer hamna. Om jag inte minns helt fel spekulerade den en killen (han som trodde det skulle behöva lösas in) i hur det skulle kunna lösas... Men det går inte sålänge ingen av grannarna vill ha en genomfart på sin trädgård ;) att flytta huset blir nog också svårt (men gärna för mig) vi har kallare bv och öv. Men ett nytt hus längre bort på trädgården hade ju gått bra säkerligen. Men vi vet inte hur vi ska gå till väga. Vad ska man kräva osv. Det bäst är ju såklart om de kan ge oss ett definitivt besked och inte ett kanske hur det kan tänkas bli. Det handlar ju om stora summor.

Swetrot - ja det stämmer. Du verkar insatt idetta projektet ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.