:cool:Skall bygga på en tomt. På tomten finns el-stolpe som står i-vägen Nätägaren flyttar den gärna men vill ha bra betalt för att flytta den Det finns inget avtal att stolpen får stå på tomten (Det är en låg-spännings stolpe) är inte i dags läget kund hos dom. Dom hänvisar till jordabalken (vet ej vad det står någon stans att dom har rätt) är det någon som kan ge råd hur jag skall gå vidare..

Kolla med lantmäteriet vad som gäller och om det står inskrivet att elledningen ska gå där.

Vad vill de ha betalt? Ett par tusen, eller 100,000?

OM de inte redan har ett servitut eller ledningsrätt som det heter, så får de det om de begär det. Så jag skulle nog tro att det bara är att betala.

Finns inget avtal

Finns det en stolpe och har funnits där i många år så har det ingen betydelse om du "hävdar" att avtal saknas.
Vill du ha bort den blir det att bekosta det, såvida inte nätägaren ser någon egen vinning med att göra en förändring.

Berätta mer om hur det ser ut, gärna någon bild, karta över sträckningen. Hur är tanken med mätarskåp senare? Kommer linjen att mata din kåk?

Ifall nätägaren ska dit och gräva servis eller något till ditt hus så kanske det går att ändra något i samband med det.

Mer info...

Det finns antagligen både avtal med någon tidigare ägare av tomten och ledningsrätt.

Hej Elverket hade inget på sina fötter, Gjorde en kompromiss så dom inte helt skulle tappa färgen, vi grävde ner kabeln jag stod för schakten och dom för el-arbeten; Dom var väldigt noggranna att nu att teckna avtal om markförläggning. Så vad lärde vi oss om detta gå inte på vad dom säger utan ta reda på fakta först.

• Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.