Har en yta på min tomt som ligger avskiljt, och utformad som en dunge. Här tänkte jag fälla lite träd, och jämna till marken för att få en fin aktivitetsyta för mina barn. När jag tittade närmare på att starta upp projektet upptäcker jag att det står en liten aluminium-skylt mitt i dungen (se bild).
bild22.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

på denna beteckning står "Kyrkåkern nr.57". Låter som en beteckning på vad marken kallats eller heter. Är det OK att flytta denna några meter i sidled så slipper den ligga mitt i den tilltänkta aktivitetsytan??

Nja, ta reda på vad detta är för något först! Kan det vara ett forn- eller kulturminne av något slag?

Kolla vad som gäller om det finns t.ex. en fornlämning, det kan ju vara så att du inte får göra något med marken och då hjälper det inte att flytta skylten.

corre skrev:
Det är inte så att TS bor här?
[länk]
Bilden ser ju ut att matcha beskrivningen i alla fall, med en större stensamling och ekskog. Stämmer det krävs det väl tillstånd av länsstyrelsen för att göra något.

corre skrev:
Det är inte så att TS bor här?
[länk]
Tyvärr inte, men det är inte mer än 5-6 mil ifrån. Håller till i Vårgårda (algutstorp). Det står som sagt följande på skylten.
"Kyrkåkern STINES nr.57"

O
Tror att det säkraste i detta fall är att kontakta länsstyrelen gör det innan du börjar rota bland stenarna....

Berka81 skrev:
Tyvärr inte, men det är inte mer än 5-6 mil ifrån. Håller till i Vårgårda (algutstorp). Det står som sagt följande på skylten.
"Kyrkåkern STINES nr.57"
Om du använder sökfunktionen i min länk så kan du få upp en flyttbar karta med fornlämningarna, kanske finns denna med där.

Ser ut som en skylt från en torpinventering. Kolla med hembygdsföreningen. Troligen är det någon backstuga som legat där. Känns i så fall lite ofint att flytta på stenarna bara för att göra en aktivitetsyta.. men tiden går ju..

(*googlar*)

www.algutstorp.se hittar man faktiskt en karta med ditt "röse" utmärkt, och samma namn/nummer.

Det verkar också finnas en fornlämning där: Hög, 17.-19 m diam och 1,5 m hög. I ytan enstaka stenar 0,2-0,3 m st. Högen är avfasat och SÖ och NV. Bevuxen med 7 lövträd.

Min fastighet ligger mitt emellan fornlämning 35 och 73 och med andra ord är skylten inget märke för en fast fornlämning utan för backstuga... Vet du om det är olagligt att flytta en sådan?

Att flytta en skylt som hembygdsföreningen/byalaget har satt upp är säkerligen tillåtet, men om jag var i dina kläder skulle jag kontakta dem först och fråga hur du ska göra. Det kommer nog med tiden en liten ström av hembygdsintresserade och släktforskare och letar efter backstugan och det är ju lite oartigt att lura dem till fel plats..

Men ett telefonsamtal till ordföranden, så får du troligen hjälp med att flytta skylten och samtidigt en massa information om vem som bodde i backstugan. Alltid kul att veta (tycker jag, som haft mycket utbyte av sådana skyltar i en annan socken).

Nu har den stugan knappast varit 1 kvadratmeter stor, så om TS flyttar skylten någon meter åt sidan, luras knappast intresserade släktforskare.

thomas33 skrev:
Nu har den stugan knappast varit 1 kvadratmeter stor, så om TS flyttar skylten någon meter åt sidan, luras knappast intresserade släktforskare.
Tråden har nog i de senaste inläggen inte enbart fokuserat på själva skylten utan vad som finns där ts ville flytta stenar och förändra marken.
Skulle definitivt säkerställa att det inte finns några förbehåll med markområdet då det kan kosta pengar, dvs få det "ställt utom all tvivel att man kan göra förändring".

O
thomas33 skrev:
Det beror på intelligensnivån på forskarna:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.