4 850 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Kan fasadfärg rimligt vara dolt fel?
Köparen har nu stämt oss i tingsrätt för att de hävdar att fasadfärgen haft undermåligt underarbete.
Vid köpet 2009 hade vi en dolda fel försäkring.
I protokollet finns anteckningen under området fasad "visst färgsläpp".
På protokollet finns köparnas signatur.
De fick avslag på sin ansökan mot försäkringsbolaget 2012.
Nu har de gjort en tingsrättsanmälan mot oss 2013-04.
I den anger de skadestånd för kostnader som innehåller en helt ny målning.
Kan de verkligen ta ut en uppfräschning av fastigheten som skadestånd?
Vi är gamla över 80 år och tycker sådant här är jättejobbigt, det var ju därför vi valde att ta en "dolda fel försäkring".
Vi behöver hjälp med hur vi ska göra med detta.
Vid köpet 2009 hade vi en dolda fel försäkring.
I protokollet finns anteckningen under området fasad "visst färgsläpp".
På protokollet finns köparnas signatur.
De fick avslag på sin ansökan mot försäkringsbolaget 2012.
Nu har de gjort en tingsrättsanmälan mot oss 2013-04.
I den anger de skadestånd för kostnader som innehåller en helt ny målning.
Kan de verkligen ta ut en uppfräschning av fastigheten som skadestånd?
Vi är gamla över 80 år och tycker sådant här är jättejobbigt, det var ju därför vi valde att ta en "dolda fel försäkring".
Vi behöver hjälp med hur vi ska göra med detta.
Låter som om de kommer att få svårt om det innan köpet konstaterades färgsläpp. Hur gammal är färgen? Under alla omständigheter borde färgsläppet (om det inte "uppenbarligen" berodde på något annat) ha gett köparna skäl att gå vidare med en fördjupad undersökning.
Anlita advokat, men se till att kolla marknaden ordentligt och försök hitta någon som är duktig på fastighetsfrågor rörande enskilda (det är stor skillnad mellan olika advokater vad gäller kompetens och skicklighet). Låter som om ni har ett bra case.
Anlita advokat, men se till att kolla marknaden ordentligt och försök hitta någon som är duktig på fastighetsfrågor rörande enskilda (det är stor skillnad mellan olika advokater vad gäller kompetens och skicklighet). Låter som om ni har ett bra case.
Kolla först och främst med er hemförsäkring ang. rättshjälp.
Jag skriver det igen, det finns inte en chans att de kan få genom detta som dolt fel.
Här finns ett examensarbete som ni kan läsa om just dolda fel, läs den så tror jag ni blir lite lugnare.
http://epubl.ltu.se/1404-5508/2005/108/LTU-SHU-EX-05108-SE.pdf
Jag skriver det igen, det finns inte en chans att de kan få genom detta som dolt fel.
Här finns ett examensarbete som ni kan läsa om just dolda fel, läs den så tror jag ni blir lite lugnare.
http://epubl.ltu.se/1404-5508/2005/108/LTU-SHU-EX-05108-SE.pdf
Försäkringsbolaget har redan avslagit deras krav så det godkändes ej som en dold fel. Är det ett fel överhuvudtaget? Eller bara vanlig slitage?
Vad är det som han påstår var undermåligt? Har fasaden målats utan att tvättas först eller saknas det grundfärg?
Vad är det som han påstår var undermåligt? Har fasaden målats utan att tvättas först eller saknas det grundfärg?
Jag har för mig att de flesta "Dolda-fel-försäkringar" tar på sig att föra processen mot den andra parten om det blir aktuellt. På Anticimex hemsida kan man t.ex. läsa följande:
* Försäkring mot ditt ansvar för dolda fel som köparen inte kände till vid köpet och som köparen inte heller borde ha upptäckt vid en undersökning av fastigheten.
* Försäkring mot dina rättegångskostnader.
* Ersättning till köparen för alla kostnader som du kan bli skyldig att betala för fel som omfattas av försäkringen.
* Anticimex utreder om du som säljare verkligen har ett ansvar om ett fel upptäcks.
* Anticimex för din talan vid en eventuell rättegång.
Ett tips är alltså att kontakta försäkringsbolaget och kontrollera vad som ingår i just er "dolda-fel-försäkring".
I övrigt kan jag bara hålla med tidigare skribenter.
* Försäkring mot ditt ansvar för dolda fel som köparen inte kände till vid köpet och som köparen inte heller borde ha upptäckt vid en undersökning av fastigheten.
* Försäkring mot dina rättegångskostnader.
* Ersättning till köparen för alla kostnader som du kan bli skyldig att betala för fel som omfattas av försäkringen.
* Anticimex utreder om du som säljare verkligen har ett ansvar om ett fel upptäcks.
* Anticimex för din talan vid en eventuell rättegång.
Ett tips är alltså att kontakta försäkringsbolaget och kontrollera vad som ingår i just er "dolda-fel-försäkring".
I övrigt kan jag bara hålla med tidigare skribenter.
I och med att köparna fått avslag så inser de nog att deras läge är dåligt. Jag kan tänka mig att de använder stämningen som ett sätt att skrämma er och att de i slutändan siktar på en förlikning där ni betalar en del av ommålningen.
Jag blir så trött när man läser sånt här. Har inte folk vett i kroppen längre? Det verkar ju som var och varannan hittar dolda fel i allting.
Är det bara jag som i princip lever efter devisen "köpt är köpt" och att jag själv får ta ansvar för mina handlngar och se till att jag har skaffat mig kunskap om vad jag köper och sen stå för detta.
Svar till TS, ta det lugnt och vik er inte ur fläcken. Dels har ni besiktningsprotokollet att luta er mot och sen att försäkringsbolaget redan har rejectar deras krav.
Är det bara jag som i princip lever efter devisen "köpt är köpt" och att jag själv får ta ansvar för mina handlngar och se till att jag har skaffat mig kunskap om vad jag köper och sen stå för detta.
Svar till TS, ta det lugnt och vik er inte ur fläcken. Dels har ni besiktningsprotokollet att luta er mot och sen att försäkringsbolaget redan har rejectar deras krav.
Börja med att kontakta det försäkringsbolag ni har tecknat dolt fel/säljaransvarsförsäkring. De kommer att vilja representera er då de kan anses skadeståndsskyldiga om felet blir att betrakta som dolt.
Får ni dem att företräda er så slipper ni engagera er.
Får ni dem att företräda er så slipper ni engagera er.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Ja man kan väl säga att det är just så en dolda felsörsäkring skall fungera.
Man försäkrar inte sig, eller köparen mot fel. Utan säljaren försäkrar sig mot att bli stämd för ett dolt fel.
Man försäkrar inte sig, eller köparen mot fel. Utan säljaren försäkrar sig mot att bli stämd för ett dolt fel.
Klicka här för att svara