Ändträet behandlar man med olja eller färg. (med liten pensel)
Jag gjorde så för 15 år sedan ute på en skärgårdsfastighet, det är finfint än idag.
Rätt eller fel, men funkar gör det.

Redigerat:
D
Jo, men om man bara sågar ett snitt för att trä in en plåt, så blir det svårt att komma åt med olja eller färg, om du alltså inte menar ett väldigt brett spår och en plåt som träs upp bakom fasaden.

Räcker väl med ett brett spår en bit in i inre brädan, ju brantare desto bättre, ger en bra droppnäsa. Behöver ju inte ens gå igenom inre brädan. Skydda spårets trä med olja eller färg och trä sen in plåten. Se till att plåten ligger mot spårets "nersida" så vatten som rinner längs fasaden inte kryper upp in i väggen av kapillärverkan.

Angående risken för röta under det aktuella taket så beror det ju på hur takkonstruktionen är gjord. Om det sitter en enkel regel under takplasten, an mot de yttre fasadbrädorna, så kommer ju vattnet som rinner ner längs fasaden fortsätta rakt ner längs väggen och droppa ner på marken, precis som om taket inte fanns. Misstänker att det är så det ser ut? I så fall så ser inte jag att det finns någon ökad risk för röta i väggen. Det enda är de skruv/spikhål som blivit när regeln fästs men det kan ju inte vara ett stort problem...?

Är det däremot så att vattnet som rinner ner innanför plåten blir stående där så är ju det en risk men jag har svårt att se att det skulle vara så.....? Du får väl prata med din granne och gå in och titta hur det är gjort. Är det öppet för genomrinning så låt det vara. Be honom lossa plåten och måla bakom den så är allt frid och fröjd ett tag till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.