R
Min miljöpartistiska granne har ringbarkat en stor björk 2 meter ifrån min tomtgräns. Efter tre växtsäsonger är den nu död. Jag är orolig för att den kommer att trilla ner på min tomt och om det vill sig illa falla på mitt hus.

Hon har gjort samma sak med ett annat träd på andra sidan tomten. Där har grannen klagat flera gånger och fått svaret "men jag hinner inte det nu".

Vart kan man vända sig för att få hjälp mot knäppa grannar? Är det miljöförvaltningen eller vem?

Hjälp att knäppa grannar kanske HA kan bistå med.:D:D
Det är nog något som man får leva med, så länge det inte är någon fara för olycka så som att trädet välter eller något. Eftersom det är gjort med flit så är grannen ansvarig för det som kan hända om det välter eller grenar faller på er fastighet.

Har du bevis för att det var grannen som ringbarkade, eller bara borde det vara grannen? Kan ju vara ganska viktigt att ha bra bevis innan man går vidare, oavsett var man väljer att ta det.

Observera att jag inte ifrågasätter din story, men det är en sak att ha rätt och en helt annan att få rätt juridiskt.

Grannen ville kanske göra björken lättare? Och ska såga ner den sen?
Annars kan du kontakta "skriftligt" ditt försäkringsbolag. Händer en olycka, blir du ansvarsfri.

Det behöv inget bevis för att grannen själv har utfört det utan endast att han borde vara medveten om trädens status, och det borde han vara om de nu är döda sedan flera år.

Det tar väl lång tid från den dör tills den ramlar?

RtZ skrev:
Är det miljöförvaltningen eller vem?
Ja, de borde åtminstone veta vem du kan gå vidare till. Kanske stadsbyggnadskontoret ...

R
Tack för svaren! Jag var inte hemma när det hände men hon har sagt att hon hyrde människor för uppdragen. Däremot kan jag inte bevisa detta om det skulle behövas. Hon har även sagt till grannen på motsatta sidan att det var hon bakom den ringbarkningen också. Anledningen är att fåglarna skulle kunna äts larver som bildas innanför barken.

Det är tre år sedan det hände nu och i år är trädet dött. Det kanske tnte trillar ner än, men risken är att större grenar faller av och krossar delar av min häck och staket.

Har faktiskt inte tänkt på att kunna kontakta försäkringsbolaget. Kan ju ta kort från olika håll mm..! Ska höra med Miljöförvaltningen också. Kanske först..

Tilläggas bör (även om det inte hör till ämnet) att hon fått knäpp på näsan av Länsstyrelsen för vanvård av husdjur. Och grannen är alltså miljöpartist :(

Redigerat:
Tänk på att det är. i princip fritt att göra vad man vill på den egna tomten. Nästan!
Ingen kan förbjuda henne fälla träden ( gamla ekar undantaget) eller plantera nya. Varken miljö eller bygg har med saken ( med dessa björkar!) att göra.

R
Hade hon fällt ner trädet hade jag blivit glad, men nu händer det ingenting.. :(

Skulle träden pga ägarens felaktiga handlande orsaka skada, blir det till en tvist. Och där kommer försäkringsbolagen in! Då är det bra med att ha bevis i form av foton och ev. anmälan.

BigGitt skrev:
Varken miljö eller bygg har med saken ( med dessa björkar!) att göra.
Jag har för mig jag har sett andra trådar där det faktiskt finns områden där träden på enskilda tomter också kan vara skyddade. Och de gällde även om det inte var ekar...
Men skulle tro att det är rätt ovanligt.

mikael_thn skrev:
Jag har för mig jag har sett andra trådar där det faktiskt finns områden där träden på enskilda tomter också kan vara skyddade. Och de gällde även om det inte var ekar...
Men skulle tro att det är rätt ovanligt.
Vissa träd kan ingå i detaljplanen att de ska stå kvar.

R
Bump.. Tidigare i våras mailade jag till Stadsbyggnadskontoret angående problemet och jag beskrev risken för att trädet skulle trilla ner och skada människor, och detta har faktiskt nått henne utan att jag berättat om det. Nu verkar trädet vara på väg ner, eller i alla fall till en sådan storlek där det inte riskerar att skada andra människor. Men visst var hon rasande...!! :D

Men vad skulle jag gjort!? Jag har ju pratat med henne om problemet och det har även grannarna gjort. Utan framgång och med hennes motivering; "men jag hinner inte just nu..". Miljöpartister verkar vara mer måna om allehanda djur än människor :confused:

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Skönt att problemet blev löst.
Men nja, jag tror nog att sådana personer som din granne lever sina egna, säregna liv, oavsett politiska etiketter.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.