Hej för ca 2-3 veckorsen köpte jag en bostadsrätt. Jag flyttade in rätt nyligen innan lät jag den stå tom ett par dagar och idag när jag vaknade så möttes jag utav 10-15 myror... I kök och vardagsrum. Undrar om det finns möjlighet att häva köpet pga av detta??

EDIT: ok jag tog i med att häva men han lämnade lägenheten med ett trasigt badrumskåp oxå vilket var helt på visningen och han hade inte heller städat lägenheten... Därför jag fått ett oseriöst intryck och är lite orolig att d ska vara dolda fel jag omöjligt kunnat upptäcka.

Hur reklamerar man förövrigt ett trasigt badrumsskåp? Yrkar man ersättning för det till säljaren via tex Email? Alltså priset för ett nytt i samma stuk?

/M

Redigerat:
Jag har svårt att tro att det är juridisk möjligt.

Kolla med bostadsrättsföreningen om fler har problem med myror, isåfall så kanske de kan göra en bekämpning.

Mikeyland skrev:
Hej för ca 2-3 veckorsen köpte jag en bostadsrätt. Jag flyttade in rätt nyligen innan lät jag den stå tom ett par dagar och idag när jag vaknade så möttes jag utav 10-15 myror... I kök och vardagsrum. Undrar om det finns möjlighet att häva köpet pga av detta??

/M
Skojar du eller???

• Gilla
Elektriker08 och 4 till
  • Laddar…
Jag vet inte om du är seriös, men nej, det finns inte en chans att häva något köp p.g.a. myror.
Gå till en butik (matbutiker brukar ofta ha) och köp en dosa Myrr och lägg ut där du tror myrorna kommer in och sen är de borta på några dagar. Våttorka golvet där de gått så du får bort de doftspår de lämnar efter sig.
Anmäl till föreningen att du har myror inne också om det är fler som haft problem.

• Gilla
Mikeyland
  • Laddar…
Nej jag var seriös då jag undrade hur det egentligen det fungerade i verkligheten eftersom på alla forum står set olika. - ska få myrdosor skickade per brev anticimex sa att d kan komma myror på våren. - det står att avgiften kan sänkas sålänge man har problem med dem är det oxå bara en ren lögn?

Tips för att få bort dem? Utanför lägenheten tänkte på väggen/gräset etc... Om man kan strö ut nått.

Myrr dosorna fungerar så att myrorna kommer in, äter medlet med gift och tar med sig det tillbaka till stacken där det dödar resten av gänget också. Det finns medel man kan lägga utomhus också men de försvinner rätt fort och då behöver du veta var myrstacken är. Enklast är Myrr dosa, inget kladd och inget som sprids omkring...

• Gilla
Mikeyland
  • Laddar…
Sänkt avgift kan man i vissa (extrema) fall få om en bostadsrätt är mer eller mindre obeboelig under en period pga. något fel i fastigheten som föreningen är ansvarig för. Myror är knappast ett sådant skäl.

• Gilla
Mikeyland
  • Laddar…
Myrdosor funkar ju lite sådär ibland. Iom att det är en bostadsrätt borde det väl kunna gå på föreningens försäkring? Det hjälper ju antagligen inte att en medlem bekämpar myrorna med dosa. Om det nu är flerfamiljshus är det kanske bäst att få Anticimex att bespruta längs grunden.

• Gilla
Mikeyland
  • Laddar…
Ok tackar för snabba svar. Är det viktigt att att få bort dem så fort som möjligt för att de ej ska sprida sig eller spelar d mindre roll?

väntar på att styrelseordförande ska ringa mig. - man kanske ska testa med dosor först och om det ej hjälper be dem bespruta längs grunden? De har försäkring på detta så vilket alternativ ska man börja med eller köra båda direkt? Det är ett flerfamiljshus.

Ser du var myrorna kommer ifrån? Kanske någon matrest som ligger och gottar till sig bakom en spis eller liknande.
Eller kan du se vart de kommer in i lägenheten?

De kom in fast det aldrig ens varit mat i lägenheten. - de kom in efter golvläggningen, jag kapade en dörrsockel in moy köket (tog bort tröskeln) och det är vid sågningen de kommer ifrån. Ytterväggen är i betong och är väl en 20-35 cm från sockeln jag kapade för att få in golvet under dörrens lister.

Föreningen har försäkring och fick några myr dosor, verkade starka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.