Hej!

Ska fatta min fråga kort.

Man säljer ett hus. Köpare och säljare skriver kontrakt. På tillträdet dyker inte köpare upp, gått upp i rök. Kontraktsbrott uppstår och det visar sig att köpare saknar pengar och andra tillgångar. Hur skall då säljaren kunna få ekonomisk ersättning då? Handpenning betalades inte då det var kort tid mellan kontrakt och tillträde.

Mvh

Man får väl stämma verebörande på den skada man tycker sig ha lidit, och så få domstolen titta på det.

Att sedan få faktiskt få ett utdömt skadestånd (plus de rättegångskostnader du lagt ut) kan ju vara svårt om det inte finns några tillgångar, de får drivas in på vanlig väg via inkasso och kronofogden. Finns en risk att du förlorar ännu mer pengar på advokatkostnader istället, fundera på om det är värt det.

Är väl eg dessa tillfällen man har handpenningen till. Då har säljaren rätt att behålla en del. Nu verkar detta bli svårare

• Gilla
oliva
  • Laddar…
Om personen saknar tillgångar, är det knappast lönt att lägga någon större energi och utlägg, för att få in ersättning.

Krilleman
Sker inte kontrakt och tillträde samtidigt?

Dom gångerna jag köpt/sålt lägenheter och ett hus har nycklarna bytt händer när pengarna bytt ägare. Alltså på banken vid kontrakts-skrivandet.

Men det kanske bara är jag som är sån?

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Har aldrig varit med om att kontrakt har skrivits på tillträdesdagen. Som sagt, handpenningen är till för att hantera såna här situationer. I det här läget är det nog bara att leta en ny köpare tyvärr. Visst bör man även vidta rättsliga åtgärder gentemot köparen, men finns inga tillgångar är det nog svårt att vänta sog någon ekonomisk ersättning... Var ingen mäklare inblandad?

krilleman_215 skrev:
Sker inte kontrakt och tillträde samtidigt?

Dom gångerna jag köpt/sålt lägenheter och ett hus har nycklarna bytt händer när pengarna bytt ägare. Alltså på banken vid kontrakts-skrivandet.

Men det kanske bara är jag som är sån?
Har du verkligen packat ihop och flyttat hela ditt bohag utan att ha haft något kontrakt? Extremt ovanligt med alla papper samma dag. Normalt skriver man köpeavtal (överlåtelseavtsl för br) och betalar handpenning ett par månader innan tillträde. Sedan genomförs betalningen på tillträdesdagen (för fastigheter skrivs även köpebrev) och man lämnar över nycklarna.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Oj, besvärligt. Men om petsonen i fråga saknar tillgångar så är mitt råd att bara gå vidare.

Det är riskabelt att försöka processa. Det bästa är förmodligen att så snabbt som möjligt få båda exemplaren av köpekontraktet förstörda. Innan det är gjort bör du inte sälja huset till någon annan.
Hota köparen med domstol, men var sedan "snäll" och erbjud att "riva" kontraktet. Ha ditt exemplar redo så att båda kan förstöras samtidigt. Förstör absolut inte ditt exemplar innan köparens är förstört.

fredrik1234 skrev:
Har du verkligen packat ihop och flyttat hela ditt bohag utan att ha haft något kontrakt? Extremt ovanligt med alla papper samma dag. Normalt skriver man köpeavtal (överlåtelseavtsl för br) och betalar handpenning ett par månader innan tillträde. Sedan genomförs betalningen på tillträdesdagen (för fastigheter skrivs även köpebrev) och man lämnar över nycklarna.
TS skriver ju att man skrivit ett köpekontrakt en kort tid innan tillträdet.
På tillträdelsedagen är det väl ytterligare något papper man brukar skriva, samt överföra köpesumman.

Krikkan skrev:
TS skriver ju att man skrivit ett köpekontrakt en kort tid innan tillträdet.
På tillträdelsedagen är det väl ytterligare något papper man brukar skriva, samt överföra köpesumman.
Jag citerade inte TS utan Krilleman_215 som skrev att han brukade skriva allt på tillträdesdagen.

På tillträdesdagen skriver man ett köpebrev om det är en fastighet, i övrigt är det bara kvitton på att pengarna blivit rätt fördelat (likvidavräkning).

Se upp så att köparen inte försöker få ut lagfart, belåna huset eller liknande. Jag hade börjat med att ringa lantmäteriet och be dem lägga in någon form av spärr. Jag hade även kontaktat polisen och banken och bett om råd hur man ska göra för att förhindra en kapning. Jag skulle inte bli förvånad om detta är syftet med köpet. Varför skulle annars en person utan tillgångar skriva på ett köpekontrakt för ett hus? Personrn måste ju ha vetat om att betalningsförmåga saknades.

När det gäller köparen så försök få till ett papper som häver köpet. Glöm stämning eller liknande, det finns ändå ingen uppsida i det hela om personen saknar tillgångar. Har personen skulder till staten tror jag dessutom att dessa går före din fodran. Kanske kan du hota med att polisanmäla personen för bedrägeri om denne trilskas? Jag vet inte om det är rimligt, men att skriva på ett kontrakt man vet att man inte kan fullfölja borde ju ligga nära iallafall.

• Gilla
osiris och 2 till
  • Laddar…
Hej nr. 18! Du behöver alltså häva köpet, som framgår av de andra i läggen. Och kontakta de andra spekulanterna om det finns några. Om huset är sålt av mäklare ska det finnas en lista på de andra spekulanterna. Du behöver också utesluta att det är ett bedrägeri, i syfte att olagligt pantsätta huset eller kapa identitet eller liknande. Töm posten ofta, och begär utdrag på pantsättningar från fastighetsregistret. Se till att du är folkbokförd på adressen. Med vänlig hälsning, PerOF

Är huset sålt via mäklare så bör denne bli av med licensen. Mäklaren har till uppgift att kontrollera att budgivare har finansiering för sina bud.

falkn skrev:
Är huset sålt via mäklare så bör denne bli av med licensen. Mäklaren har till uppgift att kontrollera att budgivare har finansiering för sina bud.
Tyvärr är det extremt ovanligt att mäklare blir av med licensen , men en liten varning kan hen få

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.