15 243 läst ·
40 svar
15k läst
40 svar
Frågor kring att lösa ut sambon ur huset
Eftersom hon vill ha 25 000, dvs hälften av de 50 000 av hennes pengar som gick till dräneringen, så har hon ju iallafall räknat bort "sin" halva av värdeökningen (givet antagandet att insatsen på 50 000 ökade värdet på huset med lika mycket). Så jag uppfattar det inte som att hon vill ha "dubbelt" tillbaka.berne88 skrev:
Sen är min uppfattning att hon formellt sett inte har rätt till dessa pengar. Samboegendom skall delas lika oavsett om ena parten gått in med 5% eller 50% så vitt jag förstått det. Vad som är rätt ur en moralisk synpunkt är en annan sak, som naturligtvis kan vara minst lika viktigt.
Redigerat:
Men om jag nu skulle vägra att göra de, då jag sa att vi kunde låna pengar istället, då vet jag att hon kommer säga,
- ja kan du leva med det på ditt samvete att du har fått en dränering utan att betala för de...
är väldigt kluven till de, hur jag ska göra:S
- ja kan du leva med det på ditt samvete att du har fått en dränering utan att betala för de...
är väldigt kluven till de, hur jag ska göra:S
Tja, men om ni hade lånat pengarna så hade ju faktiskt läget blivit ett annat.berne88 skrev:
Gemensamt lån 50 000 kr, värdeökning 50 000 kr. Du får ett hus som är värt 50 000 kr mer, du köper ut henne för halva värdet: -25 000 kr och behåller din halva av lånet: -25 000 kr = 0kr
Nu får du ett hus som är värt 50 000 kr mer och köper ut henne för halva värdet: -25 000 = 25 000 kr plus för dig jämfört med om ni hade tagit ett gemensamt lån till dräneringen.
Redigerat:
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
Har du inga andra investeringar, löpande kostnader eller arbete som du lagt ner? Ngt att kvitta mot menar jag. Annars håller jag med cpalm om att det här nog var bättre än ett lån för din del.
jag har gjort det mesta i hela huset, allt ifrån nytt kök, som jag tog med min rabbat, så en satans massa tid har jag lagt ner, tyvärr så kan man inte tillgodo se dePeter_Bromma skrev:
nja det vet jag om det är,
det jag har tjänat på det är ju räntan entligen, som jag har sluppit, sen är de ju samma sak.
Gör det som känns bäst/rätt för dig, du vet var du förtjänar och ingen annan här kommer kunna säga hur du ska göra bara vad som är juridiskt rätt. Jag tror du kommer må bra av att vara singel och ha väldigt kul när det värsta är över. Kanske tar 1-2 år innan du vill är redo att träffa en ny, men hoppa inte in i första bästa. Vi är inte gjorda för livslånga förhållanden om du frågar mig. Den person du var för 11-12 år har utvecklats mycket och kommer utvecklas mycket i framtiden. Tonårskärlekar har väääldigt dåliga odds tyvärr 
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
jag förstår om du inte kan räkna ut en exakt summa rent juridiskt om det e eget arbete. Men om hon inte har rätt till pengarna juridiskt heller o du har ngt liknande att kvitta mot tycker iallafall jag att det e ngt som bidragit till att öka värdet på huset o du kan yrka det på samma sätt. Du har lagt ner td o pengar som ökat värdet på huset. Så be om sänkt värdering utan ditt jobb. Som sagt inget som håller i rätten men en rak o ärlig förhandling. Hoppas allt löser sigberne88 skrev:
Klicka här för att svara