Det där ser ju HELT galet ut! Varför skulle man låta golvvärmeslang gå upp i väggen på det där sättet? Det känns helt obegripligt!

O
Mikael_L skrev:
Jo lite roll kan det spela i en process.

En fråga som rätten kan ställa sig är om felet borde ha upptäckts vid en någorlunda ordentlig besiktning, och att då låtit någon sakkunnig utföra en sådan är ju ett slags bevis på att felet kanske inte gick att upptäcka vid en sådan besiktning.

Så helt värdelöst är det inte att låta utföra besiktning.
Men inte heller något absolut krav för att få igenom ett "dolt fel".
Självklart har du rätt! Det jag mest konstaterade var att det inte krävs att man gjort en besiktning...
Ska man driva en process om dolt fel så bör man ta in bra vittnen... och framförallt, skaffa en bra advokat...

O
Tja felet var dolt, på så sätt har du fullständigt rätt. Dock kommer det in massa frågetecken in i bilden... Dessa har hempularen redan gått igenom...

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Säljaren kontaktade mig nu och har fått tag i en golvvärmekille som vi ska boka tid med för att undersöka systemet som helhet och det upptäckta felet specifikt. De tryckte på att vi fick huset ganska billigt jämfört med begärt pris och områdets snittpriser (rätt), att samtliga pantbrev redan var betalda (rätt) och att golvvärmen är ganska gammal (rätt).

Det känns som att vi har en ganska stor uppförsbacke om vi ska börja bråka om det här. Vi avvaktar genomgången av teknikern och sen får vi se hur vi går vidare. De öppnade för att vi kanske splittar undersökningskostnaden, sen får vi se vad den visar i form av vad som behöver göras.

Med tanke på många av kommentarerna här blev jag inte direkt förvånad när det blev lite motsträvigt.

Mikael_L
Shudnawz skrev:
De tryckte på att vi fick huset ganska billigt jämfört med begärt pris och områdets snittpriser (rätt),
Ja det är ju inte heller någon fördel för er om det skulle gå den rättsliga vägen och motparten har en advokat värd namnet.
Ty även ett lägre inköpspris anses vara en faktor som betyder att lite fler fel är att vänta sig.

Och förutom detta så ska ersättningen för dolt fel vara skillnaden i pris jämfört med om felet varit känt (av alla budgivare). Så även här ligger man sämre till om man råkat få huset billigt.

(Nu är priset för en fastighet med felet känt oerhört svårt att gissa sig till, så det kan bli kostnaden för åtgärden att fixa felet som blir det säljaren får ersätta)

Men som sagt är det trassligt och mycket att tänka på i detta.
Personligen tycker jag att det är bra att det är ganska svårt att få genom "dolt fel". Som säljare av en fastighet är det ju annars en väldigt dålig situation att man skulle stå för någon slags allmän garanti för alla möjliga slags små och stora fel i huset i 10 år. :eek:
Om du någon gång i framtiden ska sälja huset så kommer du verkligen förstå vad jag menar. ;)

• Gilla
Atom
  • Laddar…
O
TS verkar ha tur när det gäller säljaren!

Har börjat titta på reservdelar för att lösa problemet själv istället. Det finns flödesmätare till vårt Uponor-system att köpa, synd bara att de har maxat fördelaren med 12 slingor... ;)
Och sen eftermontera flexiböjar som håller slangen fixerad i en vettig böj istället för i raka vinklar.

Det verkar inte som att vi kommer kunna driva detta med flaggan i topp när dagen är slut ändå, så lika bra att resignera inför det oundvikliga. Om vi lyckas lösa detta på egen hand, OCH det inte finns fler slingor med fummel på, så bör kostnaden bli hanterbar utan att man gråter blod.

O
Välkommen till husägarhobbyn! Nu är äntligen dina problem med vad du ska göra av alla pengarna över! :p Själv har jag själv precis skaffat samma hobby :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.