Hej,
Jag undrar hur man ska tolka den tio åriga reklamationsrätten som finns i konsumentjänstlagen om den avtalats med en ensikld firma.

Om den enskilda firman byggt ett badrum och något går snett de första tio åren, skall de då rätta skadan kostnadsfritt? Eller med någon typ av åldersavdrag, säg att skadan sker efter nio år från färdigställandet?

Och vad innebär åtgärd? Ponera att det rör sig om ett badrum. det läcker vid tröskel eller golvbrunnen efter 8 år, skall den enskilda firman då göra om rubbet? Skall de då även ersätta motsvarande yta som ej kan återanvändas, tex kakel? Någon skillnad vad gällande ersättande av yta om skadan sker efter ett år eller åtta?

Om det blir en skada i tex golvbrunnen efter nio år ersätts då "arbetet med golvbrunn" enbart (liten del av att göra om hela badrummet...) eller även allt annat som måste göras?

Är det någon principskillnad om "felet" är ett avtalsbrott eller om det är tex materialfel, eller annat? Och då menar jag utifrån vårt kundperspektiv. vilka kontrakt sedan entreprenören har i sin tur som denne kan kräva ansvar av vet inte jag.

Min fråga kommer ifrån att jag fått info från vårt nuvarande försäkringsbolag då de reglerat en badrumsskada hos oss som blev klart nyligen att vi skall vända oss direkt till Entreprenören om det blir problem inom tio år då det ligger under Entreprenörens ansvar. För mig är det lite otydligt vad själva ansvaret är.......

Någon som vet hur det ligger till?
Just badrum kan ju ha en tendens att skälva "skadan" kan kosta 30,000kr att fixa men att kunna göra det fackmässigt kostar 150,000kr minst......och ytan, vid försäkringskador ingår den aldrig, i detta fallet?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.