Satte i halsen lite i morse då jag insåg att vi nu bott i det nybyggda huset i två år.

På boverkets hemsida står det att läsa att man skall upprätta en energideklaration efter två år. Men det står inte att den skall skickas någonstans.

Vad händer om jag inte gör någon? Vite?
Om jag måste göra en - vem vill ha den?

Jag verkligen avskyr denna typ av papperpåhitt. Jag är själv civing och att själv upprätta en energideklaration hade varit en enkel pannkaka. Istället skall jag anlita en certifierad firma med anställda som knappt har gymnasieutbildning och som bara stoppar in värden i ett data program. För denna förmån får jag betala x-antal tusen. Tack för det!

Sånt här gör människor till libertarianer.

Vi har bott i vårt nybyggda hus i fem år utan att göra en energideklaration. Ingen påföljd alls.

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
fusion skrev:
Civ ing borde väl tjäna så pass bra att man kan spendera 1750 kr på en deklaration utan att behöva svartmåla de som inte är civ ing,

här finns ett exempel

[länk]
Vilket trams! För det första bor vi i det demokratiska land som har den allra plattaste lönestruktur. För det andra har vi en progressiv skattetabell.

Jag har inte svartmålat någon alls! Det jag irriterar mig över är att jag (eller vilken husägare som helst) inte är betrodd att göra en enkel energideklaration för sitt eget hus.

• Gilla
Karl Ingström och 4 till
  • Laddar…
Bart skrev:
Vi har bott i vårt nybyggda hus i fem år utan att göra en energideklaration. Ingen påföljd alls.
Frågan är om det är kommunen som är ansvarig för att ta in energideklarationerna. Isåfall kan ju vitesföreläggande skilja sig från kommun till kommun. Informationen på boverkets hemsida är verkligen knapp.

Vi har slutbesked utan några reservationer.

Enligt min erfarenhet (också civ. ing. så du vet..) så är detta ingenting du behöver bry dig nämnvärt om förrän dagen du ev. ska sälja huset. Det är kommunen som utfärdat bygglov som "ska" ha det". Det är dock upp till varje kommun att kontrollera och plocka in detta, vilket de flesta uppenbarligen skiter i. Spara du dina pengar tills någon efterfrågar det.

Anledningen till detta krav är för att folk ska tro att deras projekterade energiförbrukning på något sätt skall verifieras i efterhand, vilket egentligen inte är dumt.

• Gilla
Nybyggnationen och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag är också civ ing (eller egentligen msc) och skulle gärna göra min egen energideklaration. Inte för att uppfylla lagkraven, men för att följa husets prestanda och vid eventuellt försäljning kunna avgöra vilket år en officiell energideklaration ska baseras på (=året med bäst prestanda)

TS får gärna förklara för mig hur jag gör :)

falkn skrev:
Anledningen till detta krav är för att folk ska tro att deras projekterade energiförbrukning på något sätt skall verifieras i efterhand, vilket egentligen inte är dumt.
Förutom att resultatet är helt beroende på hur man använder sitt hus. Under de senaste åren har vi använt betydligt mer hushållsenergi än vad som är normen. Detta beror på att vi har ett rack i garaget som drar multum samt att vi har en liten gäststuga som inte fanns med i den ursprungliga energiberäkningen (som jag fick lov att göra själv).

Om resultatet avviker så finns det ju heller inga som helst sanktioner. :)

Men visst är tanken bra. Men det borde vara upp till varje "självbyggare" att få ha koll på detta själv. Staten behöver inte lägga sig i allt! Om jag sedan säljer är det en annan sak.

Redigerat:
harry73 skrev:
Jag är också civ ing (eller egentligen msc) och skulle gärna göra min egen energideklaration. Inte för att uppfylla lagkraven, men för att följa husets prestanda och vid eventuellt försäljning kunna avgöra vilket år en officiell energideklaration ska baseras på (=året med bäst prestanda)

TS får gärna förklara för mig hur jag gör :)
Nu är jag faktiskt lite osäker på om du är ironisk... :o

Men det man är ute efter är kWh / m2 och år. Energimängden som du köpt från din leverantör (t ex el, pellets, fjärrvärme) används som input. Sedan finns det standarder på vad man använder i form av hushållsel och varmvatten. Sist vi gjorde energideklarationen (när vi sålde vårt gamla hus) så var det och husets area det enda som användes. Jo, och så fick vi besök av den 17-åring som gjorde själva deklarationen.

Att göra energiberäkningen innan huset byggs är betydligt mer komplicerat. Och det fick jag lov att göra själv.

Jag skall förtydliga lite. Kompensation för variationer i årsmedeltemperatur gjordes ej. Möjligen att man gör det om vintern varit extrem på något sätt. Men det är inte så svårt att räkna ut själv. Speciellt inte om man har gjort den ursprungliga beräkningen och har ett medel u-värde för huset inkl köldbryggor.

Redigerat:
harry73
Jag vet att det finns omräkningsfaktorer för att räkna om uppvärmningskostnader till uppvärmningskostnader under en standard vinter, men vet ej var man kan hitta dom. Och tar standarder för hushållsel hänsyn till familjens sammanställning + all elektronik som finns i huset? Eller använder man sommarförbrukning som ett mått på hushålls el?

Det är årsmedeltemperaturen (för oss är det den som uppmäts vid Säve flygplats) som gäller.

Hushållselen finns schablonvärden baserad på familjens sammansättning (barn+vuxna) tror det är konsumentverket som tillhandahåller dessa.

Det är därför energiberäkningarna är ett ganska trubbigt verktyg.

harry73
Skapa ett nytt tråd med steg för steg förklaring hur man gör en energideklaration, hur man hittar prestanda av anda hus i området där man kan jämföra med, osv, osv.

Vi var tvungna att göra en energideklaration för att kunna få ett godkänt slutbevis på huset..

mariatherese skrev:
Förutom att resultatet är helt beroende på hur man använder sitt hus. Under de senaste åren har vi använt betydligt mer hushållsenergi än vad som är normen. Detta beror på att vi har ett rack i garaget som drar multum samt att vi har en liten gäststuga som inte fanns med i den ursprungliga energiberäkningen (som jag fick lov att göra själv).

Om resultatet avviker så finns det ju heller inga som helst sanktioner. :)

Men visst är tanken bra. Men det borde vara upp till varje "självbyggare" att få ha koll på detta själv. Staten behöver inte lägga sig i allt! Om jag sedan säljer är det en annan sak.
Visst är det så. Nu är det ju inte staten som lägger sig i per se, utan kommunerna. Dock är det väl fullt rimligt att, om vi har maxvärden för specifik energiuppvärmning, så måste man också kunna verifiera dessa vid en faktisk mätning. Speciellt när hela bygglovet hänger på detta. Har man sedan andra värden p.g.a. övriga omständigheter så har man ju egentligen räknat fel, i alla fall om man har förbrukat mer än tänkt. Undantag görs ju de första åren om man har uttorkningsprocesser som drar mycket energi, typ lättbetonghus o.s.v.

O
Men när man bygger så gör man en kalkyl i samband med bygglovet den borde gälla.
Sedan så är det väl att energideklaration skall vara gjord om du säljer... Inte innan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.