Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nu har vi för första gången råkat ut för detta eviga ämne. I vårt fall är det dock lite omvänt genom det att grannen tagit bort SIN växtlighet på VÅR sida utan att kolla av ordentligt med oss.

Jag har försökt söka på denna problematik men hittar mest trådar om grannar som inte tar bort sin växtlighet eller som klagar på att trådskaparen inte håller efter sin.

Det som hänt oss är att vår granne pratade med oss precis innan vi skulle åka bort några dagar. Han ville klippa ned en buske/mindre träd som står precis i ett gemensamt hörn av våra tomter på den sida som angränsar till allmän väg. I detta hörn står deras brevlåda så brevbäraren har haft svårt att komma till och detta hörn skymmer också sikten när grannarna ska backa ut med sina bilar. Vi sa att visst kan de ta in ordentligt men inte mer än att det är i nivå med vår Berberishäck och också att insynen bevaras.

Vi kom hem sent igår och idag ringde grannfrun på för att lämna den post de hjälpt till att ta in. Hon berättade då att de tagit bort rejält men att "det växer ju snabbt upp igen" samt att de även tagit bort den vildvin som växt ut på deras garagevägg. Denna garagevägg utgör tomtgränsen och vi har tyckt att det är mycket trevligt att vildvinet har börjat maskera den annars vita, tråkiga ytan som vi ser hela tiden från vår uteplats. När vi senare gick ut och tittade så har vi nu ett jättestort hål från vår berberis fram till det totalt massakrerade trädet/busken vilket ger total insyn för folk som passerar på gatan. Garagevägen är helt rensad vilket innebär att någon varit inne på vår tomt under ganska lång tid för att ta bort vildvinet.

Till saken hör att vi precis har gjort ett större arbete med vår gräsmatta och gräsfröna har precis börjat växa. Det är därför stor risk att arbetet med att ta bort vildvinet gjort stora skador på den delen av gräsmattan.

När det gäller garageväggen så har vi egentligen varit beredda på att vildvinet inte skulle få vara kvar på grund av risken för skador på väggen, men att det skulle tas bort på det här sättet hade vi inte tänkt oss.

Vi har haft jättebra kontakt med dessa (och andra) grannar och så vill vi ha det fortsatt, men vi kan inte komma ifrån känslan av att de "passade på" när vi var bortresta. Vi känner också att det inte är OK att på eget bevåg gå in på en grannes tomt för att ta bort växtlighet, även om man äger växten i fråga.

Vad säger lagen om detta? Är det tillåtet att ansa/beskära egen växtlighet på grannens tomt utan att först kolla med grannen?

Hade grannen pratat med oss om vildvinet på garageväggen så hade vi sagt att vi gärna tar bort den själva när vi bedömt att gräsmattan tål belastningen det innebär, vilket antagligen är inom ett par veckor.

Kan ju också vara så att grannarna tänkte det var bussigt mot er att göra detta arbete på er tomt när ni inte vara hemma för att inte störa er...

Kanske kan påpekas i form av att ni gärna vill ha lite mer kommunikation före igångsättning nästa gång det ska göras liknande. Om man vill undvika att diskussionen polariseras till om det var FEL eller ej.

Att komma överens om tid när man går ut och gör det tillsammans är också ett alternativ som kan föreslås.

Känns inte som att det spelar någon roll vad lagen säger om ni vill fortsätta att ha en god relation.

Har ni berättat för dem att ni inte är nöjda med resultatet, samt att ni oroar er för att någon har trampat på den känsliga gräsmattan? Jag skulle i alla fall börjat i den änden för att höra vad de säger, de kanske erbjuder sig att (försöka) rätta till misstaget.

Under alla omständigheter får grannen INTE gå in på annans tomt utan medgivande för att utföra arbeten på sina växter/staket etc.

Mitt bästa råd angående "hålet" är att springa till växtmarknaden och fixa en buske (eller fler) som bara ni är ägare till och som ni bestämmer helt själva om :-)

Linderödsåsen skrev:
Under alla omständigheter får grannen INTE gå in på annans tomt utan medgivande för att utföra arbeten på sina växter/staket etc.
Det var precis detta jag ville få bekräftat. "Skadan" är redan skedd och omöjlig att återställa till hur det var. Det är inte heller det som är det viktiga i situationen, det är att de helt utan att prata med oss klivit in på vår tomt när vi varit borta och utfört arbete. Om de resonerar som Räknenisse måste vi ju skarpt markera att det absolut inte är OK! Hur skulle det se ut om alla grannar gick omkring på andras tomter och härjade som de ville när tomtägarna inte är hemma, bara för att inte störa? Tanken är inte att vifta med lagboken framför näsan på grannen, men vi vill ändå göra en tydlig markering att de gjort fel (också enligt lagen) så att de är mer försiktiga i framtiden.

Gällande det rent praktiska så kommer vi sätta upp en spalje framför garageväggen (på vår tomt, kanske med korrugerad plast bakom för att skydda väggen) och plantera egna vildvin som får täcka den fula ytan. Hålet i hörnan kommer säkert växa till sig av sig själv, så det som tagits bort av grannen är ingen katastrof. Det är som sagt själva förfarandet vi är besvikna på. Hade situationen varit det motsatta hade vi ALDRIG agerat på det sättet, vi hade sett till att göra jobbet tillsammans med berörd granne och varit mycket lyhörda för dennes önskemål.

Sen kan man ju även ha viss förståelse för grannen som inte vill ha en skadad garagevägg.
Det är dessvärre ett elände när väggen gränsar mot grannen och grannen får för sig att odla träd och buskar längs med väggen, den ruttnar rätt snabbt beroende vad som växer där.

Har varit i liknande situation när halva garageväggen ruttnat upp pga ovårdad växtlighet.

Har ni fått OK från grannen att odla växter på deras vägg?

Och är du säker på fastighetsgränserna? Det var lite si och så i mitt fall...

Redigerat:
Pumba skrev:
Sen kan man ju även ha viss förståelse för grannen som inte vill ha en skadad garagevägg.
Det är dessvärre ett elände när väggen gränsar mot grannen och grannen får för sig att odla träd och buskar längs med väggen, den ruttnar rätt snabbt beroende vad som växer där.

Har varit i liknande situation när halva garageväggen ruttnat upp pga ovårdad växtlighet.

Har ni fått OK från grannen att odla växter på deras vägg?

Och är du säker på fastighetsgränserna? Det var lite si och så i mitt fall...
Växterna på garageväggen är grannens, det var därför jag skrev: "grannen tagit bort SIN växtlighet på VÅR sida" i första inlägget. Jag skriver också att vi alltid varit beredda på att ta bort denna växtlighet pga av just de anledningar du skriver...men du kanske inte läst det jag skrivit.

Tråden handlar om förfarandet, som jag anser vara egenmäktigt, inte orsakerna.

Vi har inte givit grannen tillträde till vår tomt annat än att ansa trädet/busken från deras tomt och från den allmänna vägen. Eftersom vi precis sått gräs går vi inte ens själva på tomten annat än om det är absolut nödvändigt.

Om det är deras vägg och de måste beträda er tomt för att kunna underhålla den så finns det förmodligen ett servitut för detta?

Inga såna servitut finns.

Paxman skrev:
Inga såna servitut finns.
Det borde finnas och i annat fall så är det lätt för dem att skaffa.
Jag tycker ni bör agera utifrån att det finns.

I så fall skulle det framgått av köpekontraktet och det finns endast ett servitut för kabel. Sen vad som borde finnas är helt irrelevant för frågan. Jag orkar inte förklara en gång till, men läs gärna igenom det jag skrivit så förstår du säkert vad poängen är. Om något är oklart går det bra att fråga istället för att anta saker.

Paxman skrev:
I så fall skulle det framgått av köpekontraktet och det finns endast ett servitut för kabel. Sen vad som borde finnas är helt irrelevant för frågan. Jag orkar inte förklara en gång till, men läs gärna igenom det jag skrivit så förstår du säkert vad poängen är. Om något är oklart går det bra att fråga istället för att anta saker.
Jo, men min poäng är att du måste bereda dem möjlighet att underhålla sin vägg.
Jag tolkar din berättelse som att du blivit informerad och inte haft några invändningar samt att de bara rört sina egna buskar/träd.
Sen finns det såklart mycket runt omkring som inte kommer med i en berättelse och som inte jag har en aning om, men av det du skrivit kan jag inte se att de gjort något fel.

Då "tolkar" du fel. Hur du lyckas med det är jag inte säker på. Jag skrev: "Vad säger lagen om detta? Är det tillåtet att ansa/beskära egen växtlighet på grannens tomt utan att först kolla med grannen?"

Jag började skriva en lång förklaring i det här inlägget för att du kanske skulle förstå sblixten men jag orkar inte upprepa mig, det du feltolkar finns redan förklarat.

Paxman skrev:
Det som hänt oss är att vår granne pratade med oss precis innan vi skulle åka bort några dagar. Han ville klippa ned en buske/mindre träd som står precis i ett gemensamt hörn av våra tomter på den sida som angränsar till allmän väg.

Vi sa att visst kan de ta in ordentligt men inte mer än att det är i nivå med vår Berberishäck och också att insynen bevaras.
Det är väl det här som tolkas olika av er och grannen. De tycker troligen att de har pratat med er och att ni har gett ert tillstånd. Ni hade önskat att vara mer involverade i skedet, både beskärningsmässigt och tidsplanmässigt. En klassisk kommunikationsmiss alltså.

Personligen, om jag hade fått lov att göra något på min grannes tomt och dessa hade varit bortresta så hade jag antagligen passat på då, just för att inte störa i onödan. Dessutom ser det ju ut som om någon är hemma vilket är bra ur inbrottsperspektiv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.