2 629 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Vems är röret?
Sida 1 av 2
När vi byggde vårt hus fick vi dra en ny telekabel på ca 100 meter till en absurt hög kostnad. Den går i ett rör på min mark. Nu kommer snart bredband från en lokal leverantör och dom sätter sitt skåp precis brevid telia så frågan är om jag kan dra den fiberkabeln i samma rör för att slippa gräva en gång till eller kan telia göra anspråk på röret?
Har du betalat både (skydds-?) röret och grävningen så är det väl ditt och du kan väl göra som du vill.
Om den lokala fiberleverantören av någon anledning skulle skada Telias kabel så är det du som drabbas men kan kanske vara svårt att hävda att Telia skulle bekosta en reparation, kan jag tänka?
Har Telia någon ledningsrätt?
Om den lokala fiberleverantören av någon anledning skulle skada Telias kabel så är det du som drabbas men kan kanske vara svårt att hävda att Telia skulle bekosta en reparation, kan jag tänka?
Har Telia någon ledningsrätt?
Du kan dra fiberslang i kanalisation på din fastighet, såvida det inte finns specifikt avtalat via Nyttjanderättsavtal att den tillhör någon annan. Det som jag tror du menar är att man drar en fiberslang som man senare blåser fiber i.j-o75 skrev:När vi byggde vårt hus fick vi dra en ny telekabel på ca 100 meter till en absurt hög kostnad. Den går i ett rör på min mark. Nu kommer snart bredband från en lokal leverantör och dom sätter sitt skåp precis brevid telia så frågan är om jag kan dra den fiberkabeln i samma rör för att slippa gräva en gång till eller kan telia göra anspråk på röret?
Så det du ska kolla om det finns något nyttjanderättsavtal, för ledningsrätt finns det troligtvis inte.
Och i praktiken så är det ingen som kommer att kontroller vad du gör på din egen fastighet.
Däremot på allmän mark ska man vara försiktig med att nyttja annan ägares kanalisation.
Det kan hända att man begär tillstånd från t.ex. lokala energibolag att få använda ledig kanalisation för att passera en väg så man inte behöver göra en övergrävning.
Jag är rätt säker på att det är Telia som äger slangen, även om du betalt den. Det är samma sak med telestolparna och fiber kanalisation. Du betalar och bolaget har en helt egen väg till ditt hus. Ett mycket effektivt sätt att skaffa sig ett lokalt monopol.
Beror på var du bor. Är det i större stad eller i speciella områden där det blir dyrt att gräva med krångliga grävtillstånd, dvs man har problem att få grävtillstånd och det kostar mycket så provar man "alltid" gammal kanalisation även om det kostar att "käppa" kanalisation i förväg för att kontrollera om den är användbar.j-o75 skrev:
Men för övrigt så grävs fiberslang/duct ned utan att använda gammal kanalisation. Orsaken är att mycket av den gamla kanalisationen är inritad i "osäkert läge" vilket innebär att den kan ligga här men lika gärna 10m från den inritade platsen eller ibland så finns den inte alls trots att kartan visar det. Att leta efter kanalisation eller bekosta utsättning kostar lika mycket som att gräva nytt och när den äntligen hittas kan det vara stopp i den.
Men som jag skrev tidigare, ligger den på allmän mark skulle jag avstå från att nyttja den.
Den ligger numera bara på min mark då jag köpt till fastigheten där den börjar, den är dessutom inte ens tio år så jag vet var den finns. Synd att det inte fanns fiber när vi byggde. Nu känns det ju absurt att ha betalat 35000 för så kort ledning.
Käppar man igenom och drar tillbaka dukt för fibern kan man lika väl dra med en järntråd för inmätning och få exakt läge. Det enda man kommer att sakna isf är märkbandet 10cm ovan dukt. De kommer ju nästan alltid och gps mäter in var fiber lagts ned och då får man ju ett säkert läge utan extra kostnad.AndersS skrev:Men för övrigt så grävs fiberslang/duct ned utan att använda gammal kanalisation. Orsaken är att mycket av den gamla kanalisationen är inritad i "osäkert läge" vilket innebär att den kan ligga här men lika gärna 10m från den inritade platsen eller ibland så finns den inte alls trots att kartan visar det. Att leta efter kanalisation eller bekosta utsättning kostar lika mycket som att gräva nytt och när den äntligen hittas kan det vara stopp i den.
Men som jag skrev tidigare, ligger den på allmän mark skulle jag avstå från att nyttja den.
Frågan är om nätägaren godtar en lösning utan grönt märkband.
Dra in en metalltråd av något slag när du drar in fiberslangen så att det finns något att söka efter. Förutom metalldetektor så kopplar man på en signal på tråden så att den är lättare och hitta och skilja från andra ledningar i marken.
I mina fall (villan och sommarstugan /samma nätägare) har jag själv fått hämta dukt och märkband och grävt ned själv. De har i bägge fallen skickat ut en snubbe som mätt in kabeln med spårsändare och kabelsökare med gps. De äger förbindelsen hela vägen till huset trots att man lagt ned den själv.j-o75 skrev: